سیستم های تهویه

معرفی انواع سیستم های تهویه مطبوع

معرفی انواع سیستم های تهویه مطبوع

همانطور که از کاربرد دریچه تهویه چیست، آگاه هستید، امروزه انواع مختلفی از تجهیزات تهویه مطبوع در بازار عرضه می‌شود که هر یک برای اهداف خاصی و هر محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع تهویه هوا شامل هر اقدام یا عملیاتی‌ است که برای تهویه شرایط داخل یک فضای بسته برای زندگی یا کار کردن است که امروزه تهویه مطبوع با استفاده از سیستم‌های پیچیده به صورت خودکار انجام می‌‌گیرد و هوای فضای داخلی را در شرایط مشخص و ثابت نگه‌ می‌‌دارد.

به چنین دستگاه ‌هایی که برای این اهداف مورد استفاده قرار می‌‌گیرند سیستم تهویه مطبوع هوا گفته ‌می‌شود که دارای انواع مختلفی مانند انواع سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان، رطوبت زنی، رطوبت ‌زدایی است.

اگر می‌خواهید درباره انواع سیستم های تهویه مطبوع اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان به خواندن این مقاله ادامه دهید.

انواع سیستم های تهویه مطبوع بر اساس عملکرد سیستم تهویه

انواع سیستم های تهویه مطبوع بر اساس عملکرد سیستم تهویه

انواع سیستم های تهویه مطبوع برای ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر نوع مولد می‌توان به 4 قسمت مختلف و از نظر انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز به 2 قسمت تقسیم‌ بندی کرد که هر کدام از آنها شامل زیر مجموعه‌های بسیاری می‌باشند. انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی تهویه مطبوع شامل:

  • سیستم‌های مولد گرما و سرما
  • سیستم‌های مولد دو فصلی
  • سیستم‌های نیمه مولد دو فصلی

انواع سیستم های تهویه مطبوع مولد گرما

از درب بخاری گرفته تا سیستم های تهویه همه و همه در ارتباط مستقیم با مولدهای گرما می باشند. 3 نوع از انواع سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌ها مربوط به سیستم‌های گرمایشی یا مولد گرما است که شامل دیگ‌ها، کوره هوای گرم و سیستم گرمایشی تابشی است.

دیگ‌ها

  • دیگ آب گرم
  • دیگ آب داغ
  • دیگ بخار

دیگ‌ها در موتورخانه نصب می‌شوند و بعد از افزایش دمای آب یا ایجاد بخار داغ ، آب گرم یا بخار را با استفاده از انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع به واحدهای دیگر مصرف کننده داخل ساختمان مانند رادیاتور ، فن کویل ، سیستم گرمایش از کف ارسال می‌کنند تا در این واحدها عمل گرمایش هوا به خوبی انجام شود.

کوره هوای گرم

کوره هوای گرم سیستمی است که تقریبا کاربرد ندارد و هوا را گرم و در بخش‌های سیستم تهویه مطبوع کارخانه توزیع می‌کند. در ساختمان‌هایی کارخانه که دارای فضای یکپارچه هستند مانند سوله‌های صنعتی یا ساختمان‌های تجاری با فضای بزرگ کاربرد دارد. در کوره هوای گرم توسط یک مشعل گازسوز یا گازوئیل سوز هوا گرم می‌شود و با کانال‌کشی به درون ساختمان انتقال داده می‌شود. انواع مختلف مشعل، از تجهیزات مکمل مولدهای گرمایی به حساب می‌آید.

سیستم گرمایشی تابشی

نحوه کارکرد انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی متفاوت می باشد. از این رو  سیستم گرمایش تابشی شامل واحد تشعشعی شعله مستقیم و واحد تشعشعی غیر مستقیم است. از مهمترین مزایای این سیستم این است که به صورت موضعی می‌توانید یک یا چند قسمت مورد نیاز از یک سالن بزرگ را با این روش گرم کنید؛ اما از معایب آن می‌توان به صرفا گرمایشی بودن آن، عدم توان در تامین هوای تازه، سیرکولاسیون آن در این سیستم و عدم تنظیم رطوبت و پاک سازی هوا نام برد. در این میان جدا از بحث، هواسازهای خانگی می توانند انتخاب خوبی برای افزایش کیفیت خانه شما باشند. اگر نمی دانید هواساز چیست می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

انواع سیستم تهویه مطبوع مولد سرما

انواع سیستم تهویه مطبوع مولد سرما

2 نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان‌ها مربوط به سیستم‌های سرمایشی یا مولد سرما است که شامل چیلر و خنک کننده‌های تبخیری است.

چیلرها

چیلرها خود شامل چیلر تراکمی و چیلر جذبی است که به شرح زیر می‌باشد.

چیلر تراکمی

تقسیم بندی چیلر تراکمی از نظر کمپرسور شامل چیلر تراکمی رفت و برگشتی که پیستونی است، چیلر تراکمی اسکرو، چیلر تراکمی سانتریفیوژ و چیلر تراکمی اسکرال می‌باشد. همچنین چیلر تراکمی از نظر نوع کندانسور به چیلر تراکمی آب خنک که کندانسور آبی است و چیلر تراکمی هوا خنک که کندانسور هوایی است، تقسیم‌بندی شده است.

چیلر دستگاهی است که برای سرد کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از اینکه آب در چیلر سرد شد با پمپ به یونیت‌های داخل ساختمان مانند فن کویل‌ها پمپاژ می‌شود تا فن کویل‌ها کار کاهش دمای هوا را انجام دهند

چیلر جذبی

چیلر جذبی بر اساس سیکل جذبی کار می‌کند چیلرهای جذبی از نظر نوع ماده جاذب به لیتیوم بروماید است که به صورت یک مرحله ای، دو مرحله‌ای و  شعله مستقیم تقسیم بندی شده است. همچنین چیلر جذبی از نظر نوع مولد  با ژنراتور بخار، ژنراتور آب داغ، ژنراتور آب گرم و با ژنراتور شعله مستقیم تقسیم بندی شده است.

منظور از ژنراتور در واقع مولد برای کارکرد سیکل جذبی است که در این دستگاه از یک مولد گرمایی استفاده می‌شود تا سیکل این دستگاه کار کند و سرمایش مورد نیاز را ایجاد کند.

خنک کننده های تبخیری

خنک کننده‌های تبخیری مانند کولر آبی است که بسیار کاربردی می‌باشد.

انواع سیستم های مولد دو فصلی

انواع سیستم های مولد دو فصلی

2 نوع از انواع سیستم گرمایش و سرمایش در ساختمان ها وجود دارد که شامل سیستم‌هایی است که کلیه تجهیزات مربوط به سرمایش و گرمایش که در یک سیستم یکپارچه وجود دارد و به سیستم‌های دیگر نیازی ندارد. به این معنی که این دستگاه‌ها فقط برای سرمایشی و یا فقط برای گرمایشی نیست و می‌تواند به عنوان دستگاه گرمایشی و سرمایشی استفاده شوند که شامل نوع تراکمی و ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم است.

نوع تراکمی

نوع تراکمی بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می‌کند و شامل پمپ حرارتی گازسوز GHP، پمپ حرارتی الکتریکی VRF، دستگاه اسپلیت که همان کولر گازی است و داکت اسپلیت می‌باشد.

این دستگاه‌ها نیز مانند چیلر بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می‌ کنند به این معنی که دارای کمپرسور و قطعات سیکل تبرید مانند کندانسور و اواپراتور می‌باشند و در یک سیستم یکپارچه به همراه فن کویل‌های که در ساختمان نصب می‌شوند عمل سرمایش و گرمایش داخل ساختمان را انجام می‌دهند.

ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم

ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم مانند دستگاه اکونوپک است که دارای سیستم سرمایش تبخیری مانند کولر آبی و سیستم گرمایش شبیه کوره هوای گرم در یک دستگاه یکپارچه است.

انواع سیستم های تهویه مطبوع نیمه مولد

یکی از انواع سیستم تهویه مطبوع، سیستم تهویه نیمه مولد می‌باشد که منظور از نیمه مولد این است که وظیفه اصلی این دستگاه‌ها معمولا سرمایش مانند سرمایش تبخیری شبیه کولر آبی است که با استفاده از یک کویل آبگرم در آن، اتصال آن به دستگاه‌های مولد گرما مانند دیگ آبگرم یا پکیج گازسوز می‌تواند سیستم گرمایش ساختمان نیز در همان دستگاه تعبیه نمود.

2 نوع دیگر انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان‌ها از نوع نیمه مولد است که شامل نوع تبخیری و نوع تراکمی است.

نوع تبخیری

نوع تبخیر شامل دستگاه زنت سرمایشی به همراه کویل آبگرم و دستگاه ایرواشر سرمایشی به همراه کویل آبگرم است. دستگاه زنت و ایرواشر هر دو بر پایه سیستم تبخیری مانند کولر آبی، عمل سرمایش هوا را انجام می‌دهند و برای گرمایش نیاز است که یک یا تعدادی کویل مخصوص آبگرم درون آن قرار گیرد تا آبگرم پکیج به کویل پمپاژ شده و با چرخش فن جاسازی شود و عمل گرمایش هوا نیز در همان دستگاه انجام شود.

نوع تراکمی

نوع تراکمی شامل دستگاه روفتاپ پکیج به همراه کویل آبگرم است که روفتاپ پکیج از دو بخش چیلر و هواساز در یک دستگاه یکپارچه تشکیل می‌شود چیلر وظیفه سرمایش هوا را بر عهده دارد. کویل آبگرم در قسمت هواساز این دستگاه نیز به آبگرم پکیج گازسوز موتورخانه نیاز دارد تا عمل گرمایش هوا را انجام دهد.

علاوه بر آن در طراحی سیستم تهویه مطبوع ساختمان از نظر نوع مولد دستگاه‌های دیگری نیز در سیستم‌های تهویه مطبوع وجود دارند که وظیفه آن ها تولید سرما و گرما نیست، بلکه وظیفه آنها انتقال و توزیع حرارت و برودت تولیدی در مولدها به داخل فضای تهویه است برخی از مهمترین و پرکاربردترین آن‌ها به شرح زیر است:

تجهیزات تهویه مطبوع تک فصلی برای توزیع گرمایش

تجهیزات تهویه مطبوع تک فصلی برای توزیع گرمایش

  • یونیت هیتر فن‌ دار
  • لوله‌ های گرمایش از کف
  • رادیاتور بدون فن

 1. یونیت هیتر فن دار

دستگاهی است شامل کویل و فن که آب گرم تولیدی در درون محیط ارسال می‌شود. این دستگاه معمولا در سوله‌هایی که دارای سقف بلندی می‌باشند، کاربرد دارد زیرا فن با توان بالایی که دارد می‌تواند حجم زیادی از هوا را بعد از تنظیم دما، پرتاب کند.

2. لوله های گرمایش از کف

لوله‌های گرمایش از کف هم فقط مسئولیت گرم کردن هوا را بر عهده دارند و به دو حالت واحدی یا مرکزی به پکیج متصل می‌شوند.

3. رادیاتور بدون فن

رادیاتورها هم می‌توانند به صورت واحدی به پکیج و یا به صورت مرکزی به موتورخانه وصل شوند و سیستمی فقط گرمایشی هستند.

تجهیزات چهار فصلی برای توزیع گرمایش

تجهیزات چهار فصلی برای توزیع گرمایش در محیط داخل شامل دریچه فن کویل و هواساز است که هواساز قابلیت فیلتراسیون، رطوبت زنی و رطوبت‌گیری را دارد. فن کویل‌ ها و هواسازها هم برای توزیع هوای سرد و هم گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو نوع از پرکاربردترین انواع سیستم های تهویه مطبوع هستند.

نتیجه گیری

گروه تولیدی صنعتی آپاداناکالا یکی از تولیدکنندگانی است که جلب رضایت مشتری از مهم ترین اهداف آن‌ها است و به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان در زمینه فروش دریچه تهویه هوا مطابق با درخواست‌ها و نیازهای هر مشتری است. برای اطلاعات بیشتر و نیز استعلام قیمت در این زمینه می‌توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید تا شما را برای انتخاب بهتر راهنمایی کنند.

سوالات متداول

تجهیزات تهویه مطبوع تک فصلی برای توزیع گرمایش به چند دسته تقسیم می شوند؟

یونیت هیتر فن‌ دار – لوله‌ های گرمایش از کف – رادیاتور بدون فن

ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم به چگونه است؟

ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم مانند دستگاه اکونوپک است که دارای سیستم سرمایش تبخیری مانند کولر آبی و سیستم گرمایش شبیه کوره هوای گرم در یک دستگاه یکپارچه است.

5/5 - (5 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *