سیستم های تهویه

آموزش 0 تا 100 طراحی سیستم تهویه مطبوع

آموزش 0 تا 100 طراحی سیستم تهویه مطبوع

امروزه استفاده از سیستم تهویه مطبوع بیشتر از گذشته شده است، چرا که با این سیستم می توان هوای تازه را از بیرون به داخل وارد کرد و هوای مانده داخل را به بیرون برگشت داد. در واقع با استفاده از دریچه تهویه انجام مراحل مختلف تنظیم دما و رطوبت به خوبی در محیط انجام خواهد شد.

طراحی سیستم تهویه مطبوع باعث شده که بتوان هوای مناسب را برای فضای مورد نظر ایجاد کرد. این دستگاه از تعدادی اجزا که به داخل ساختمان و خارج ساختمان وصل می شوند، تشکیل شده است و مراحلی را دائماً به صورت تکراری انجام خواهند داد تا به درستی هوای محیط را تهویه کند.

امروزه با توجه به این که تکنولوژی در حال پیشرفت است دستگاه تهویه مطبوع هم با پیشرفت هایی روبه رو بوده است که علاوه بر تنظیم دمای محیط می تواند رطوبت را هم با توجه به هوایی که در محل وجود دارد تنظیم نماید.

همه چیز در مورد طراحی سیستم تهویه مطبوع

همه چیز در مورد طراحی سیستم تهویه مطبوع

از طرفی سیستم تهویه باید بتواند میزان کیفیت هوای محیط مورد نظر را در سطح مطلوبی قرار دهد تا بتواند به حفظ سلامت استفاده کنندگان آن محیط کمک کند. در واقع طراحی سیستم تهویه مطبوع پارامترهای زیادی را در هنگام طراحی دارا می باشد تا بتوانند خواسته های کاربران را به خوبی اجرا کنند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که طراحان علاوه بر توجه به خواسته های کاربران سطح استاندارد سیستم تهویه هوا را برآورد خواهند کرد.

بنابراین سیستم تهویه هوا که برای گرمایش و سرمایش ساختمان های اداری و تجاری و منازل به کار برده می شوند را به راحتی می توان بر روی بام نصب کرد و توسط لوله کشی به واحدهای مورد نظر آن ها را متصل نمود.

همه چیز را در مورد سیستم تهویه مطبوع کارخانه از نزدیک لمس کنید!

کاربرد سیستم تهویه مطبوع

شاید بسیاری از افراد با طراحی تهویه مطبوع و کاربرد آن آشنایی نداشته باشند، در واقع باید بگوییم دستگاه های مطبوع به جای کولر امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین کاربرد آن ها را می توان در ساختمان های سازمانی مثل بیمارستان ها، ادارات، ساختمان های تجاری، فروشگاه ها، ساختمان های مسکونی، سالن ها، سوله های تولیدی، سینما، سالن ورزشی و … مشاهده کرد.

5 بخش مهم در طراحی سیستم تهویه مطبوع

5 بخش مهم در طراحی سیستم تهویه مطبوع

طراحی تهویه مطبوع به دو صورت انجام خواهند داد تا در دسته بندی های مختلفی قرار بگیرد، اما در نگاه کلی می توان گفت که این نوع سیستم ها به نوع زمستانی، دو فصلی، طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا، طراحی سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا و سیستم های مطبوع تمام آب دسته بندی می شوند که در ادامه شما را با هر کدام از آن ها آشنا خواهیم کرد.

1. طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا

1. طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا

طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا که در دسته بندی براساس سیال قرار گرفته اند سیستمی می باشد که به صورت کامل می تواند هوای محیط را تهویه نماید، اما متأسفانه در طراحی سیستم های تهویه مطبوع تجهیزات و ابزارآلات بسیاری را برای آن در نظر گرفته اند تا بتواند کار انتقال هوا را به درستی انجام دهد. در واقع باید بگوییم که سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا از طریق کانالا کار تهویه را انجام خواهند داد که تحت این شرایط باید کانل کشی مناسبی را انجام داد.

در واقع روش کاری که هنگام طراحی سیستم های تهویه مطبوع برای این نوع از سیستم ها در نظر گرفته اند به این شکل است که سیال حرارت و برودت را به داخل دریچه فنکویل دستگاه هواساز انتقال خواهد داد و هوایی که به وسیله فن با سرعت هرچه تمام از روی این کویل ها عبور کند سرد یا گرم خواهد شد، در نتیجه به وسیله کانال های هوایی که برای آن ایجاد کرده اند به آن فضاهای تهویه شونده توزیع خواهند شد.

از طرفی هوایی که از روی کویل ها عبور می کند تصفیه فیزیکی می شود و کاملاً رطوبت گیری آن را انجام خواهند داد تا هیچ رطوبتی وارد فضای موردنظر نشود. به طور کلی این نوع از سیستم هیچ گونه احتیاجی به لوله کشی چه برای سیستم سرمایشی و چه برای سیستم گرمایشی ندارد.

2. طراحی سیستم های تهویه تمام آب

2. طراحی سیستم های تهویه تمام آب

هنگام طراحی تهویه مطبوع همان طور که گفته شد آن ها را در دسته بندی های مختلفی قرار خواهند داد که در طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام آب به عنوان زیر مجموعه یک سیستم تهویه سیال معرفی می شود که ناقل حرارت آب است.

طی مراحل مشخصی که این نوع از سیستم ها در داخل موتورخانه انجام می دهند به وسیله دیگ بخار گرم خواهند شد که در نتیجه از ابزاری به اسم چیلر برای سرد کردن آب و از دیگ بخار برای گرم کردن استفاده خواهند کرد. بعد از انجام این مراحل آب گرم یا سرد به داخل کویل ها انتقال داده می شود، در همان زمان بادبزنی که از روی کویل ها عبور می کند، می تواند سرما یا گرمای اتاق را رقم بزند.

3. طراحی سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا

3. طراحی سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا

از دیگر سیستم هایی که در زیرمجموعه سیستم های سیال قرار می گیرند می توان اهمیت سیستم تهویه مطبوع آب و هوا را نشان دهد که به طور کلی طراحی سیستم تهویه مطبوع را در این نوع از دستگاه ها به نحوی انجام داده اند که سرمایش را به وسیله هوا و گرمایش را به وسیله آب انتقال خواهد داد.

نکته ای که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که گرما به دو صورت به محیط انتقال داده می شود، اول این که گرمایش با آب گرمی که دمای آن تا ۹۰ درجه سانتی گراد می رسد برای فعالیت این سیستم ها استفاده خواهد شد که بیشتر ساختمان ها از این سیستم استفاده می کنند.

روش دیگر که به آن روش آب داغ گفته می شود کل سیستم دمای آب را تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد بالا خواهند برد و این بالا رفتن دما باعث تحت فشار قرار دادن سیستم می شود. البته طراحی سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا به این شکل برای مکان هایی که لوله کشی زیاد است و درجه حرارت آب ممکن است با افت مواجه شود کاربرد بسیار زیادی دارد.

4. طراحی سیستم های تهویه مطبوع تک فصلی گرم کننده

4. طراحی سیستم های تهویه مطبوع تک فصلی گرم کننده

از دسته بندی های دیگر سیستم های تهویه مطبوع می توان دسته بندی براساس درجه حرارت را نام برد که یکی از آن ها نوع زمستانی و تک فصلی گرم کننده می باشد. به طور کلی سیستم تک فصلی گرم کننده شامل شوفاژ با دیگ آبگرم و پکیج های دیواری می شوند که می توانند گرمای مورد نیاز را در زمستان ایجاد کنند. از طرفی سیستم هایی که از حرارت مرکزی برخوردارند مثل بخاری و شومینه هم از چنین قابلیت هایی برخوردار می باشند اما نسبت به پکیج ها کارایی کمتری دارد.

5. طراحی سیستم های تهویه مطبوع تک فصلی سرد کننده

در طراحی سیستم های تهویه مطبوع هوا بر اساس درجه حرارت سیستم های تک فصلی سردکننده را هم در نظر می گیرند. درواقع اسپلیت یا همان سردکننده، کولر گازی، کولر آبی از سیستم های تک فصلی سردکننده بشمار می روند که عملاً برای فصل تابستان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هنگام طراحی تهویه مطبوع سیستم هایی را در نظر خواهند گرفت که به صورت دو فصلی کاربرد دارند، یعنی هم می توان به صورت سرمایشی و هم به صورت گرمایشی از آن استفاده کرد. چیلر، مینی چیلر، سیستم VRF، هواساز و … از سیستم هایی هستند که در دو فصل گرم و سرد سال می توان از آن ها استفاده کرد.

به طور کلی زمان طراحی سیستم تهویه مطبوع دو فصلی کارکرد آن ها را به صورت یک سیستم یکپارچه دو فصلی یا دو سیستم مجزای زمستانی و تابستانی انجام خواهند داد.

البته در مناطق سردسیر یا گرمسیر نمی توان از این سیستم ها استفاده کرد و باید سیستم های تک فصلی را مورد استفاده قرار داد که رواج بیشتری هم دارد.

بخش های مختلف در طراحی دستگاه تهویه مطبوع

بخش های مختلف در طراحی دستگاه تهویه مطبوع

انواع سیستم‌ تهویه مطبوع که می تواند دمای مورد نیاز محیط را تنظیم کند در بیشتر ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور خلاصه از گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع برخوردار است که به طور کلی از این سه مجموعه تشکیل خواهد شد.

بخش اول: طراحی سیستم تهویه مطبوع بخش گرمایش آن است که درون آن هوای ساختمان با استفاده از رادیاتورها یا سیستم های مختلف گرم خواهد شد.

بخش دوم: این سیستم ها که تهویه نام دارد فرآیندی می باشد که هوای تمیز را در مجموعه نگه خواهد داشت و هوای آلوده را به بیرون از فضا منتقل می کند، این فرایند باعث چرخش هوای داخلی خواهد شد و رطوبت اضافی که در محیط وجود دارد را از بین می برد.

به این نکته توجه داشته باشید که مراحل تهویه با استفاده از سیستم های مکانیکی انجام خواهد شد و این سیستم ها از فن های مختلفی برخوردار هستند.

در واقع در طراحی سیستم تهویه مطبوع فن به عنوان یکی از انواع توربو ماشین های مکانیکی در نظر گرفته می شود که در آن انرژی بین ماشین و سیال به دلیل حرکت دینامیکی منتقل خواهد شد.

بخش سوم: این دستگاه که تهویه مطبوع نام دارد دمای اتاق را پایین خواهد آورد و از مجموعه سرد کننده یا آب خنک تشکیل خواهد شد که این مجموعه وظیفه کنترل سطح رطوبت هوای اتاق را برعهده دارد، بنابراین هر سیستمی در صورت داشتن این بخش به راحتی میتواند هوای درون محیط را خنک نماید.

سخن پایانی

در اینجا سعی شد که شما را با طراحی سیستم تهویه مطبوع آشنا کرد، در واقع سیستم تهویه هوای مطبوع همواره برای تمای منازل به کار برده می شود که از انواع مختلفی برخوردار است، شما می توانید از آپادانا کالا سیستم های تهویه هوای مطبوعی را با توجه به نیاز خود تهیه نمایید.

به این نکته دقت داشته باشید که سیستم تهویه هوا با هدف بالا بردن کیفیت هوای ساختمان، تنظیم رطوبت، تنظیم دما و … ساخته شده است، به طور کلی استفاده از این سیستم ها باعث می شود که بتوانید نظارت راحت تری بر روی کارهای شخصی خود داشته باشید.

سوالات متداول

بخش های مهم در طراحی سیستم تهویه مطبوع کدامند؟

طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا – طراحی سیستم های تهویه تمام آب – طراحی سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا و…

طراحی سیستم های تهویه تمام آب به چه صورت است؟

در طراحی سیستم های تهویه مطبوع تمام آب به عنوان زیر مجموعه یک سیستم تهویه سیال معرفی می شود که ناقل حرارت آب است. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

4.6/5 - (5 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *