سیستم های تهویه

انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع

انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دارای وظایفی مانند دریچه تهویه، سرمایش، گرمایش و به گردش درآوردن هوا به بخش های مختلف ساختمان است. همچنین وظیفه انتقال هوا از بیرون به داخل ساختمان، تنظیم رطوبت هوا و پاکیزه کردن هوا با استفاده از فیلتر را بر عهده دارد.

کارایی سیستم تهویه مطبوع در مرحله اول بستگی به نوع دستگاه دارد، زیرا هر دستگاه با روش های مختلفی این کار را انجام می دهد. برخی از دستگاه ها نمی توانند رطوبت هوا را تنظیم کنند و برخی دیگر امکان نصب فیلترها را ندارند. اگر می خواهید درباره انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

لوله کشی تهویه مطبوع چیست؟

انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع، آب گرم و خنک را به اجزای سیستم HVAC می رسانند و سیستم های تهویه شرایطی خوبی را برای هوای داخلی فراهم می کنند. لوله کشی سیستم های تهویه در ساختمان های صنعتی، تجاری، مسکونی و سازمانی برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که به شرح زیر است:

  • اضافه یا حذف گرما از هوای داخل ساختمان
  •  کنترل رطوبت
  • فیلتر هوای ساختمان
  • وارد کردن هوای تازه به ساختمان

3 روش اصلی برای لوله کشی تهویه مطبوع

1. سیستم های لوله کشی

1. سیستم های لوله کشی

انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد. در نوع لوله کشی شده، دستگاه های داخلی وجود دارند که با لوله آب که می تواند شامل آب سرد یا گرم باشد به دستگاه های خارج از ساختمان یا موتورخانه وصل می شود. اواپراتورها معمولا از نوع دریچه فنکویل یا رادیاتور هستند و از لوله های پره دار یا کویل بسیاری تولید می شوند که در حالت سرمایش، آب سرد در آن ها جریان پیدا می کند و گرمای هوای اطراف کویل توسط آب سرد جذب می شود همین امر باعث می شود، دمای هوا کاهش یابد.

 2. سیستم های کانالی

 2. سیستم های کانالی

در سیستم های تهویه مطبوع کانالی دستگاه ها به صورت دو تکه و یک تکه است. دو تکه بودن به این معنی است که دستگاه های بزرگی به صورت مرکزی بر روی پشت بام نصب می شود که مانند فن کویل ها دارای لوله هستند که با لوله کشی فن کویل به دستگاه های مستقر در موتورخانه یا بر روی پشت بام متصل می شود و عمل سرمایش یا گرمایش هوا را مانند فن کویل ها انجام می دهند.

آموزش نحوه هواگیری فن کویل (دستی، سقفی، کاستی…) 🔧 را اینجا بیاموزید!

اما تفاوتی که دارند این است که دارای ابعاد بزرگی هستند و بعد از سرد و گرم شدن هوا را با استفاده از کانال در تمام طبقات یا قسمت های مختلف یک ساختمان پخش می کند. همچنین دارای کانال ورودی هوا تازه است و این امکان وجود دارد که هوای تازه را وارد ساختمان کند.

اما منظور از یک تکه این است که تمام تجهیزات ایجاد کننده آب سرد یا گرم داخل خود هواساز ساخته می شوند و لوله کشی بین هواساز و دستگاه های ایجاد کننده آب سرد و گرم حذف می شود.

3. سیستم های ترکیبی

اگر در یک ساختمان نیاز به سیستم تهویه مطبوع باشد، بهترین روش استفاده ترکیبی از سیستم های تهویه مطبوع کانالی، سیستم مطبوع کارخانه و انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع است. هر چند که ممکن است در برخی از محیط ها فقط استفاده از یکی از سیستم‎ های لوله کشی شده یا کانال کشی شده به تنهایی پاسخگوی نیازها باشد.

انواع سیستم لوله کشی تهویه مطبوع

انواع سیستم لوله کشی تهویه مطبوع

انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع را به دو بخش لوله کشی در تجهیزات مرکزی و لوله کشی تحویل می توان تقسیم بندی کرد. اتاق تجهیزات مرکزی شامل لوله متصل به تجهیزات و مخازن است. آن ها به انواع مختلفی از تجهیزات وصل می شوند و شبکه لوله کشی مایع فرآیند را با استفاده از لوله های تحویل به سایر بخش های ساختمان انتقال می دهد.

دو نوع لوله کشی در سیستم های گرمایشی وجود دارد که شامل سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم و مکعوس است.

سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم

سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم

یکی از انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم است. با استفاده از این روش آب برگشتی از هر دستگاه پخش کننده حرارت به طور مستقیم وارد لوله برگشت می شود و به سمت موتورخانه حرکت می کند. در این مدل لوله کشی در صورتی که دستگاه پخش کننده مسافت کمی با موتورخانه داشته باشد طول لوله کمتر می شود و رفت و برگشت کمتری دارد.

در نتیجه آب در مدار دستگاه کمتر جریان پیدا می کند. این روش لوله کشی برای دستگاه های پخش کننده حرارت که دارای افت فشارهای نامساوی است، پیشنهاد می شود. همچنین سیستم لوله کشی رادیاتور ها در ساختمان های کوچک با برگشت مستقیم انجام می شود.

سیستم لوله کشی با برگشت معکوس

سیستم لوله کشی با برگشت معکوس

در صورتی که دستگاه پخش کننده دارای افت فشار مساوی باشد پیشنهاد می کنیم از لوله کشی با برگشت معکوس استفاده شود. در این سیستم آب در جهت حرکت در لوله رفت حرکت می کند تا لوله برگشت آب آخرین دستگاه نیز به آن وصل شود و بعد از آن آب به سمت موتورخانه حرکت می کند. در این مدل سیستم لوله کشی طول لوله های رفت و برگشت باهم یکسان هستند به همین دلیل افت فشار در مدار لوله کشی تمام دستگاه ها یکسان است. این مدل سیستم لوله کشی یکی از انواع سیستم‌ تهویه مطبوع می باشد که در بیشتر ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لوله کشی تهویه مطبوع

مواد لوله کشی تهویه مطبوع

در انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع تاثیر لوله کشی ارتباط مستقیمی با مواد مورد استفاده در ساخت دارد. معمولا مس و فولاد برای لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند. مس بیشتر برای لوله کشی های کوچک مناسب است، زیرا استفاده از آن نسبت به سایر مواد بسیارگران است. اما در مقابل فولاد دارای قیمت مناسب و بسیار ارزان تر می باشد و برای اندازه های بزرگ استفاده می شود.

همچنین می تواند فشار بیشتری را نسبت به مس تحمل کند و برای آب گرم و سرد بسیار کاربردی است. علاوه بر این می تواند محدوده ای از دما و فشار را تحمل کند. برای سرویس های آب سرد و گرمایش 8 اینچ و بالاتر، از لوله فولادی سیاه جداره روشن استفاده می شود.

مواد استفاده از لوله فولادی سیاه

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • سرریزها
  • اگزوز ژنراتور اضطراری
  • تخلیه شیر ایمنی
  •  برای درمان های شیمیایی
  • بخار پر فشار و کم فشار
  • دریچه بخار
  • برای برگشت میعانات بخار پمپ شده
  • برای لوله های متفرقه فاضلاب

خدماتی مورد استفاده لوله مسی

  •  آب سرد صنعتی
  • لوله کشی مبرد
  • آب سرد و گرم کننده

چه لوله هایی برای مصارف زیرزمینی مناسب است؟

چه لوله هایی برای مصارف زیرزمینی مناسب است؟

لوله های زیرزمینی برای جلوگیری از خوردگی نیاز به محافظت کاتدی دارند که آن را در یک لایه نازک از فلز دیگری مانند روی می پوشاند تا خوردگی را جذب کند. لوله های پلاستیکی ارزان تر از مس و فولاد هستند. اما لوله های پلاستیکی ضعیف تر هستند و نمی توانند فشار زیادی را تحمل کنند، این لوله ها دچار خوردگی نمی شود به همین دلیل برای مصارف زیرزمینی بسیار مناسب است. PVC و CPVC دو نوع لوله پلاستیکی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها آن ها قادر به تحمل طیف وسیعی از دماها همانند فلز نخواهند بود.

نتیجه گیری

سیستم تهویه مطبوع می تواند به عنوان سیستم سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به پارامترهایی مانند کاربری ساختمان، تراکم جمعیت ساختمان، مساحت و شرایط فصلی منطقه، سیستم لوله کشی تعیین می شود. انواع لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع بیشتر به سایت آپادانا کالا که در زمینه فروش دریچه تهویه هوا فعالیت دارد مراجعه کنید. شما می توانید با کارشناسان متخصص این مجموعه تماس برقرار کنید تا شما را برای انتخاب بهتر راهنمایی کنند.

سوالات متداول

روش های اصلی برای لوله کشی تهویه مطبوع کدامند؟

سیستم های لوله کشی – سیستم های کانالی – سیستم های ترکیبی

خدمات مورد استفاده لوله مسی به چه صورت است؟

آب سرد صنعتی – لوله کشی مبرد – آب سرد و گرم کننده

4.2/5 - (5 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *