مقالات

داکت تهویه هوا چیست؟ 6 مزیت کلیدی

داکت تهویه هوا چیست؟ 6 مزیت کلیدی

برای آنکه بدانیم داکت تهویه هوا چیست باید با کارکرد این وسیله آشنا شویم. همه ما در محیط‌ های متفاوتی با آب و هوای مختلف زندگی می‌ کنیم. فارغ از آنکه در مناطق گرمسیر یا سردسیر هستیم، در ماه ‌های مختلفی از سال، نیاز به سیستم تهویه هوا داریم. این تهویه می‌ تواند گرم یا سرد باشد. برخی از سیستم‌ ها مانند اسپلیت، می ‌توانند همزمان هر دو حالت را پشتیبانی کنند. این در حالی است که بسیاری از سیستم ‌های تهویه فقط خنک کننده هستند. پس دریچه تهویه باید برای این حالت تنظیم شود.

کارکرد تهویه به این صورت بوده که هوای فضای داخلی را با یک هوای جدید جایگزین می ‌کند. برای این کار هم باید یک مخزن در جایی خارج از خانه داشته باشد. درست مانند کولر خانگی که سیستم اصلی در پشت بام بوده و به داخل اتاق کانال کشی شده است.

معرفی داکت تهویه هوا

تهویه هوای مطبوع، موضوعی است که چه در مکان ‌های اداری و چه مسکونی اهمیت بسیاری دارد. تهویه هوا دو مفهوم کاملا متفاوتی داشته؛ یکی به معنای خنک کردن هوا و دیگری به معنای تعویض هوای یک محیط است. داکت تهویه هوا بخشی از کل سیستم تهویه حساب می شود.

اگر شما هم این سوال برایتان پیش آمده که داکت تهویه هوا چیست، باید بگوییم که به ترکیب کانال ‌ها، دریچه ‌ها و اتصالات بین آن گفته می‌ شود. سازوکاری که هوای تولید شده در کولر یا سیستم مرکزی تهویه را به داخل ساختمان و اتاق‌ ها منتقل می ‌کند، داکت می گویند.

هرچه این سیستم دقیق ‌تر طراحی شده باشد، محیط را بهتر خنک می‌ کند. احتمالا در برخی خانه‌ ها مشاهده کرده ‌اید که به دلیل کانال کشی نادرست، هوا به خوبی تهویه نمی ‌شود. بنابراین سیستم خنک کننده انرژی مصرف می ‌کند، اما بازدهی لازم را ندارد.

توصیه می شود با صرف هزینه بیشتر، نه تنها طراحی داکت را حرفه ‌ای انجام دهید بلکه از متریال مناسبی هم استفاده کنید.

نکات مهم در طراحی داکت تهویه هوا

نکات مهم در طراحی داکت تهویه هوا

موضوع بعدی که در سوال داکت تهویه هوا چیست باید به آن بپردازیم، نکات مهمی بوده که باید در طراحی، مدنظر گرفته شوند. رعایت نکات زیر باعث افزایش بهره ‌وری و کاهش هدر رفت انرژی خواهد شد.

  • مانعی در مسیر کانال کشی قرار ندهید و در صورت وجود، حتی الامکان در مسیر تغییر ایجاد کنید.
  • ارتفاع کانال‌ ها باید کم و عرضشان زیاد باشد. البته در صورتی که مربع باشند، هزینه مصالح کمتری صرف می‌ شود.
  • اگر هوا به صورت مستقیم هدایت شود، کمترین میزان هزینه، توان و مصالح را خواهید داشت.
  • مسیر کانال را به یک باره تغییر ندهید.
  • مقطع ‌هایی که به عنوان کاهنده ساخته می‌ شوند نباید زاویه آن‌ ها بیش از 20 درجه باشد.
  • سطح داخلی کانال باید کاملا صیقلی باشد، در غیر این صورت انرژی زیادی هدر می رود.
  • می ‌توانید از ورق آهن گالوانیزه یا ورق آلومینیوم برای کانال کشی استفاده کنید.

انواع داکت تهویه هوا

بعد از تعریف داکت تهویه هوا چیست، باید به بررسی انواع آن بپردازیم. براساس کاربرد و شرایط آب و هوایی، داکت ‌های مختلفی تولید شده است که وظیفه سرمایش و گرمایش ساختمان را برعهده دارد، به صورت کلی دو دسته اصلی برای داکت ‌های تهویه هوا وجود دارد:

  • داکت فلزی
  • داکت پلی استر

داکت فلزی

در سال‌ های قبل استفاده از داکت ‌های فلزی اهمیت بالایی داشتند. اغلب هم از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم در ساخت آن ‌ها استفاده می کردند. این امر باعث بالا رفتن وزن داکت و عدم انعطاف پذیری آنها می گردید. البته استفاده از فولاد، موجب افزایش قیمت آن می شد، که خود از معایت آن به حساب می آمد. این موارد را در کنار مسائلی مانند نشت هوا، شکستن نقاط جوش، صدای زیاد و کاهش فشار هوا در نظر بگیرید. بنابراین طراحان به دنبال متریال جدیدی برای داکت رفتند تا معایب کمتری نسبت به داکت فلزی داشته باشد.

داکت پلی استر

نسل بعدی داکت ‌ها به سمت پلی استر رفت. این ماده انعطاف بسیار زیادی داشته و نیازی به جوش در نقاط اتصال نیست. این مدل داکت ‌ها دو نوع مختلف دارند:

  • کیسه فن
  • لوله خرطومی

هر دو آن‌ ها کاهش فشار نداشته و انعطاف پذیری بالایی دارند. بنابراین برای هدایت جریان فشار منفی استفاده می ‌شوند.

کاربردهای داکت تهویه هوا

کاربردهای داکت تهویه هوا

از سال ها پیش کاربرد داکت تهویه هوا برای مردم مشخص شده و متخصصان تا به حال انواع داکت را برای مصارف خاص و مختلف تولید کرده اند. از آنجا که انسان نمی تواند بدون هوا زندگی کند و از طرفی تنفس در هوای آلوده هم باعث آسیب دیدن فرد می شود. برای حل این مشکل روشی برای انتقال هوا ایجاد کردند. متخصصان با علم بر داکت تهویه هوا چیست و مزیت آن سعی کردند داکت تهویه هوا را برای انتقال هوای سالم به محل حضور افراد و دیگری انتقال هوای مسموم به بیرون از محیط زندگی بکار ببرند.

جدا از تهویه هوا در محیط های مسکونی، داکت تهویه هوا در موارد دیگری نیز کاربرد دارد که عبارت است از:

  • خروج گاز و دیگر مواد آلاینده از محیط های آزمایشگاهی و شیمیایی خطرناک به بیرون از محیط
  • خروج گازهای مضر و هوای الوده از محیط های صنعتی و کارخانجات
  • استفاده از داکت هوا برای انتقال دود و هوای آلوده از پارکینگ ها و تونل های شهری
  • خروج هوای آلوده و گرد و غبار از معادن و رساندن هوای تازه به قسمت های پایین تر معدن
  • انتقال هوای پاک و تمیز در ساختمان های بسیار بزرگ و برج ها
  • انتقال هوا با مشخصات و پارامترهای از قبل تعیین شده به محیط های تحت کنترل مانند گلخانه ها یا آزمایشگاه ها

قیمت داکت تهویه هوا

از آنجایی که حال می دانید داکت تهویه هوا چیست، و از اهمیت بالای این کالای تخصصی و مهندسی ساز آگاه شدید. بهتر است بدانید کشورهای مختلفی در سراسر جهان انواع داکت هوا را تولید کرده و به فروش می رسانند. در داخل ایران نیز مجموعه های تولیدی بسیاری هستند که با کیفیت جهانی، این محصول را تولید می کنند. با توجه به اینکه بخواهید از جنس ایرانی تهیه کنید یا جنس خارجی، هزینه های کلی شما تفاوت بسیاری خواهند کرد.

داکت هوای خارجی به دلیل هزینه های حمل و نقل، گمرک، تفاوت قیمت ارز و دیگر موارد مشخص، قیمت بسیار بالایی دارد. از این رو برای اکثر مصارف، داکت تهویه ایرانی استفاده می شود. در این خصوص بهتر است از برندهای نام آشنا خرید کنید تا از نظر کیفیت و طول عمر محصول متضرر نشوید.

پارامترهای زیادی در قیمت محصول اثر گذار است. اگر بدانید داکت تهویه هوا چند نوع دارد، متوجه می شوید که با تغییر جنس بدنه، قیمت نهایی تغییر شدیدی می کند. همینطور حجم خرید، سایز قطعات و مدت زمان شما برای تحویل سفارش، قیمت داکت تهویه هوا را مشخص می کند.

در آخر، سفارش داکت تهویه هوا

برای هوایی سالم و پاک باید بدانیم داکت تهویه هوا چیست و از چه کارایی برخوردار است. این دستگاه برای تولید هوای تمیز و بدون آلودگی فعالیت کرده و انواع گوناگونی از جمله داکت فلزی و داکن پلی استر دارد. خرید و قیمت این دستگاه بسیار به نیاز شما بستگی خواهد داشت. برای سفارش داکت تهویه هوا باید نقشه کامل فضای داخلی را داشته باشید. در این صورت می ‌توانید به صورت تخصصی مسیر آن را طراحی کنید. شما می توانید برای خرید قطعات تهویه هوا، به مشاوران آپاداناکالا که تخصص لازم را در این حوزه دارند مراجعه کنید.

سوالات متداول

داکت تهویه هوا چند نوع دارد؟

داکت هوا 2 نوع دارد که شامل، داکت فلزی و داکت پلی استر می شود.

کاربرد داکت تهویه هوا چیست؟

داکت تهویه هوا بیشتر در مکان های مسکونی و تجاری کاربرد دارد.

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *