مقالات

راهکار‌های پاکسازی هوای خانه

راهکار‌های پاکسازی هوای خانه

آیا از نقش دریچه تهویه در پاکسازی هوای خانه مطلع هستید؟ چه در داخل خانه یا خارج از خانه باشید، کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، در واقع، آلودگی هوا سالانه باعث حدود هفت میلیون مرگ در سراسر جهان می‌شود.

با توجه به مدت زمانی که افراد عادی در خانه می‌گذرانند، تمیز بودن هوای خانه می‌تواند در کاهش استرس و ایجاد حس آرامش برای افراد داشته باشید.

برای اینکه در منزل خودتان و یا حتی محل کارتان، احساس بهتری داشته باشید، لازم است که هوای خانه را پاکسازی کنید. پاکسازی هوای خانه با راهکار‌های طبیعی چیزی است که ما در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم.

پاکسازی هوای خانه با راهکار‌های طبیعی و ساده

پاکسازی هوای خانه با راهکار‌های طبیعی و ساده

دلایل بی‌شماری وجود دارد که می‌توانند هوای داخل خانه شما را آلوده کند. برخی منابع، مانند اثاثیه و مصالح ساختمانی می‌توانند آلاینده‌ها را به طور مداوم منتشر کنند. وسایلی که تهویه نشده یا بد کار می‌کنند می‌توانند سطوح بالقوه خطرناکی از آلاینده‌ها را در داخل خانه آزاد کنند. به همین دلیل استدر نظر گرفتن راهکار‌هایی برای پاکسازی هوای خانه اهمیت زیادی دارد. در ادامه در مورد برخی از راهکار‌های پاکسازی هوای خانه صحبت خواهیم کرد.

1. پنجره‌ها را باز کنید

این ساده‌ترین و ارزان‌ترین کاری است که می‌توانید برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه انجام دهید. پنجره‌های خود را حتی به مدت پنج دقیقه در روز باز کنید تا از تجمع آلاینده‌های مضر هوا در هوای داخل کاسته شود.

2. استفاده از گیاهان آپارتمانی در محیط منزل و یا محیط کار

همان‌طور که وقتی بیرون می‌روید، هوای طبیعی دریافت می‌کنید تا استرس‌تان کم شود؛ استفاده از گیاهان آپارتمانی باعث می‌شود که شما در منزل احساس آرامش بیشتری داشته باشید. گیاهان آپارتمانی کاربرد‌های زیادی در خانه دارند. گیاهان آپارتمانی را در مناطق مختلف خانه قرار دهید تا حداکثر بهره را از توانایی‌های تصفیه هوای این گیاهان ببرید. برخی از گیاهان به حذف این عناصر آلاینده مضر از هوا کمک می‌کنند. یون‌های آزاد شده توسط گیاهان خاص می‌توانند به ذرات بالقوه مضر موجود در هوا متصل شده و آن‌ها را خنثی کنند.

3. شمع و موم زنبور عسل

برای آن دسته از افرادی که دوست دارند روی میز شام، شمع بگذرانند، به جای شمع‌های پارافینی، می‌توانند از شمع موم زنبور عسل استفاده کنند. موم زنبور عسل یک ترکیب طبیعی است که برخلاف شمع‌های پارافینی که می‌توانند آلودگی‌هایی را در حین سوختن آزاد کنند، بسوزاند.

4. اسانس

برخی از روغن‌های گیاهی، مانند روغن درخت چای، دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می‌توان آن‌ها را به پاک‌کننده‌های خانگی خانگی اضافه کرد یا حتی به صورت موضعی روی پوست برای درمان یک بریدگی کوچک استفاده کرد.

ثابت شده است که روغن‌های ضروری مانند اکالیپتوس، میخک و اسطوخودوس نیز به کاهش تعداد کنه‌های گرد و غبار در خانه شما کمک می‌کنند. به طور کلی، استفاده از اسانس‌ها یک راه عالی برای تصفیه هوا و ایجاد سلامتی بسیاری برای افراد داخل خانه است. سعی کنید از اسانس‌هایی با کیفیت بالا استفاده کنید تا بیشترین بهره را از رایحه آن‌ها ببرید.

5. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال

فیلتر هوای زغال فعال که به عنوان کربن فعال نیز شناخته می‌شود، یک راه عالی برای فیلتر کردن و تصفیه طبیعی هوای خانه شما است. این فیلتر‌های هوای کربنی را می‌توان به راحتی در فروشگاه‌ها پیدا کرد.

6. فیلتر‌های تمیزکننده هوا

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید هوای داخل خانه‌تان را تصفیه کنید، تعویض منظم فیلتر هوای سیستم گرمایش و سرمایش است. فیلتر‌های هوا باید به طور مرتب تعویض شوند تا بیشترین بهره وری را داشته باشند. علاوه بر فیلتر های هوا شما باید در منزلتان از دریچه تهویه مناسب مثل دریچه زنبوری استفاده نمایید.

7. پنکه‌های سقفی

در فصول معتدل تابستان و پاییز، از پنکه سقفی خود برای گردش هوا در خانه خود استفاده کنید. پنکه‌های سقفی یک راه عالی برای خنک کردن خانه هستند و می‌توانند به اطمینان از خروج هوای بیشتری از طریق سیستم تهویه برای تمیز کردن کمک کنند.

8.لامپ نمکی

لامپ نمکی

استفاده از لامپ نمکی شاید چیزی باشد که کمتر کسی در مورد آن شنیده باشد. لامپ نمکی یکی از دستگاه‌های عالی برای پاکسازی هوای خانه است. نمک صورتی هیمالیا سموم را از محیط از بین می‌برد و آن‌ها را خنثی می‌کند.

9. از محصولاتی که ترکیبات آلی فرار دارند، استفاده نکنید

در خانه خود از محصولاتی استفاده کنید که دارای ترکیبات عالی فرار یا VOC کم هستند. در هنگام رنگ‌آمیزی، وقتی دیواری رنگ می‌شود، پس از خشک شدن، موادی که از آن جدا می‌شود که می‌تواند در هوا پخش شود و برای سلامتی شما ضرر داشته باشد. منسوجاتی را برای خانه خود در نظر بگیرید که دارای برچسب کم یا بدون VOC هستند تا میزان محصولاتی که در خانه مواد شیمیایی سمی منتشر می‌کنند را کاهش دهید.

10. از پاک‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید

بسیاری از پاک‌کننده‌های شیمیایی که در فروشگاه خریداری می‌شوند حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که می‌توانند باعث سوزش چشم، بینی، گلو و ریه شوند. اگر می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، حداقل پنجره‌ها را در حین این کار باز کنید. استفاده هفتگی از محصولات پاک‌کننده، مواد شیمیایی زیادی را وارد خانه می‌کند.

این در حالی است که شما می‌توانید از محصولات پاک‌کننده طبیعی مانند سرکه سفید یا جوش شیرین برای تمیز کردن استفاده کنید. پراکسید هیدروژن و نوشابه هم از جمله موادی هستند که می‌توان از آن‌ها برای تمیز کردن حمام، دستشویی و… استفاده کرد و لکه‌ها را از بین برد.

11. از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید

سیستم تهویه مطبوع

دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند روشی مؤثر برای کاهش ذرات مضر موجود در هوا باشند. با وجود اینکه راهکار‌های زیادی برای پاکسازی هوای خانه وجود دارد، اما دسگاه‌های مطبوع هم می‌توانند انتخاب خوبی برای پاکسازی هوا باشند. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی وجود دارد و می‌توانید با توجه به نیاز خود، یکی از آن‌ها برای محل زندگی، محل کار و در مکان‌هایی که رفت و آمد زیادی انجام می‌شود، استفاده کنید.

12. از شر کپک و قارچ‌ها خلاص شوید

قارچ‌ها می‌توانند هاگ‌هایی را در هوا آزاد کنند که می‌توانند علائم آلرژی را در افراد ایجاد کنند. قارچ‌ها در مکان‌های تاریک و مرطوب مانند حمام، اتاق لباس‌شویی و زیرزمین رشد کند. بنابراین سعی کنید این مکان‌ها را بدون مواد شیمیایی استفاده تمیز کنید تا پاکسازی هوای خانه هم انجام شود.

13. از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید

اگر دستگاه رطوبت گیر ندارید، ممکن است وقت آن رسیده که این دستگاه را تهیه کنید. در طول ماه‌های مرطوب و گرم تابستان، مواد حساسیت‌زا و آفات در یک محیط مرطوب رشد می‌کنند. به عنوان مثال، کنه‌های گرد و غبار از رطوبت لذت می‌برند، که ممکن است باعث آسم و آلرژی شود. بیشتر کنه‌های گرد و غبار در رطوبت کم یا دمای شدید از بین ‌می‌روند. خرید دستگاه‌های رطوبت گیر می‌تواند به شما در کنترل کنه‌های گرد و غبار و برخی مواد حساسیت‌زا مانند کپک کمک کند.

14. به نظافت روتین اهمیت دهید

تمیز کردن و جاروبرقی منظم می‌تواند غلظت آلرژن‌ها و مواد شیمیایی را در خانه شما از جمله کنه‌های گرد و غبار، گرده، مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش، شوره حیوانات خانگی و غیره را کاهش دهد.

15. سعی کنید در محیط خانه سیگار نکشید

وقتی سیگار می‌کشید، ذرات سمی موجود در هوا تا پنج ساعت در سطوح مضر باقی می‌مانند، بنابراین منطقی است که در محیط خانه سیگار نکشید.

چقدر باید نگران کیفیت هوای خانه باشید؟

زمانی که افراد شروع به جستجوی راه‌هایی برای تمیز کردن هوای خانه می‌کنند، بیشتریین سؤال‌شان این است که آیا آلودگی‌های روزمره خانه‌شان باعث ایجاد مشکل واقعی می‌شود یا خیر؟ در حالی که نمی‌توان گفت که آیا فردی تحت تأثیر آلودگی هوای داخل خانه قرار گرفته است یا خیر، شواهد واضحی وجود دارد که کیفیت پایین هوا عاملی است که در ایجاد چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی و دیابت نقش دارد.

آلودگی هوا یکی از گسترده‌ترین مشکلاتی است که جهان امروز با آن مواجه است و هرساله شواهد جدیدی مبنی بر اثرات مخرب آن به دست می‌آید.

حتی اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آلودگی آن یک نگرانی بزرگ نیست، یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر نفس بکشید. آلاینده‌های رایج مانند گرد و غبار و گرده می‌توانند سیستم تنفسی را تحریک کرده و باعث سرفه، عطسه و سایر علائم آزاردهنده شوند. اگر از آلرژی یا عطسه منظم رنج می‌برید، ممکن است یک دستگاه تصفیه هوا بتواند تا حدودی مشکل شما را برطرف کند.

در نهایت، همه باید حداقل به کیفیت هوایی که هر روز تنفس می‌کنند، توجه کنند. اگر مبتلا به آسم هستید یا در یک شهر به شدت آلوده زندگی می‌کنید، بسیار مهم است که اقدامات فعالی برای تمیز کردن هوای خانه خود انجام دهید. حتی اگر این کار را نکنید، هوای پاک‌تر می‌تواند با کاهش آلرژی‌ها و واکنش‌های روزانه به گرد و غبار به شما کمک کند زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید.

سخن پایانی

ما اغلب فکر می‌کنیم هوای داخل خانه ما تمیزترین هوا است، در حالی که اینطور نیست! بسیاری از چیز‌ها می‌توانند کیفیت هوای داخل خانه ما را تغییر دهند، مانند پخت و پز، سیگار کشیدن و حتی تمیز کردن با مواد شیمیایی! انجام تمام تلاش برای کمک به تصفیه هوای داخل خانه برای سلامت و رفاه خانواده شما مهم است.

تمامی این موارد گفته شده در آپادانا کالا را در نظر بگیرید تا به طور طبیعی بتوانید کیفیت هوای خانه خود را افزایش دهید. همان‌طور که گفته شد، بهتر است میزان مواد شیمیایی که خانواده شما در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند را کاهش دهید.همینطور که میدانید، آپادانا کالا تولید کننده انواع درب بخاری، دریچه زنبوری، دریچه فنکویل، دریچه آلومینیوم  نیز می باشد که میتوانید این محصولات را با قیمت مناسب تهیه نمایید.


اهمیت پاکسازی هوای خانه از آلودگی ها چیست؟

چه در داخل خانه یا خارج از خانه باشید، کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، در واقع، آلودگی هوا سالانه باعث حدود هفت میلیون مرگ در سراسر جهان می‌شود.

چقدر باید نگران کیفیت هوای خانه باشیم؟

شواهد واضحی وجود دارد که کیفیت پایین هوا عاملی است که در ایجاد چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی و دیابت نقش دارد.

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *