مقالات

مشخصات ورق گالوانیزه + کاربرد – انواع و مزایا

مشخصات ورق گالوانیزه + کاربرد - انواع و مزایا

ورق گالوانیزه چیست؟ آیا با مشخصات ورق گالوانیزه آشنایی دارید؟ به طور کلی و مختصر، اگر ورق آهن را توسط لایه ای از فلز روی بپوشانیم، به آن ورق گالوانیزه گفته می شود. لایه روی که پوشاننده ورق آهن است، از زنگ زدگی آهن جلوگیری می کند. معمولاً فلزات را با لایه ای از فلز دیگر، معمولاً فلز روی می پوشانند تا از خوردگی آن فلز محافظت کند که به این عمل گالوانیک می گویند. گالوانیزاسیون یکی از اقتصادی ترین روش هایی است که برای محافظت از فولادها در برابر خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شود؛ از این رو، یکی از بهترین گزینه های پیش رو است.

استفاده از ورق گالوانیزه، در طی چند سال اخیر در حوزه صنعت بسیار رواج یافته است. از ورق گالوانیزه در مصارف مختلفی مثل ساندویچ پنل و … استفاده کرد. یکی از انواع روش ها و شاید بهترین روش برای گالوانیزه کردن ورق های آهنی و فولادی، غوطه ورکردن آهن و فولاد در حوضچه مذاب از ماده پوشاننده است.

مقدار ضخامت ورق گالوانیزه بر اساس نیاز مصرف کننده متفاوت است و بر اساس جرم پوشش فلز روی، در محدوده معینی بین 100 تا 350 گرم بر متر مربع تعیین می گردد. همچنین لازم به ذکر است که ورق گالوانیزه کاربردهای فراوانی مثل استفاده در ماشین لباس شویی، یخچال و دریچه تهویه دارد.

این تنها بخشی از دانستنی های مفید ورق گالوانیزه است. به خواندن ادامه دهید و تا انتها همراه ما باشید تا با مشخصات ورق گالوانیزه بیشتر آشنا شویم:

گالوانیزاسیون

گالوانیزاسیون

روش های مختلفی برای گالوانیزه کردن فلزها وجود دارد. یکی از روش ها که در بالا هم گفته شد، این است که تکه فلز را در حوضچه ی مذاب فلز پوشاننده غوطه ور می کنند که این روش به صرفه ترین و اقتصادی ترین روش گالوانیزه کردن فلزات است. با توجه  به نوع فلز و کاربردهای مختلفی که دارند، روش های گالوانیزه متفاوت خواهد بود.

با این وجود، گالوانیزه کردن به 2 روش سرد وگرم انجام می گیرد. گالوانیزه کردن یکی از کم هزینه ترین روش ها برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی فلزات است که از آن در ساندویچ پنل های دیواری یا سقفی استفاده می شود و به کاهش هزینه های تعمیراتی آن کمک قابل توجهی می کند.

ورق های گالوانیزه متناسب با کاربردشان، به 3 دسته بدون گل، گل ریز و گل درشت تقسیم بندی می شوند که در اصطلاح دیگر به این گل ها، کریستال می گویند. سرعت تشکیل کریستال بر روی فلز، تقسیم بندی دسته ها به گل ریز و بدون گل و گل درشت را تشکیل می دهد. میزان سرعت تشکیل این کریستال بستگی به میزان فلز روی استفاده شده در فلز و سرعت سردکردن آن دارد.

مشخصات ورق گالوانیزه

اگر بخواهیم در مورد مشخصات ورق گالوانیزه سخن بگوییم، می توانیم درمورد عرض، قطر، ضخامت و … صحبت کنیم. در ادامه به معرفی اجمالی در مورد این مشخصات دست پیدا خواهید کرد.

انواع ورق گالوانیزه در کارخانه های سازنده ورق گالوانیزه به 2 شکل رول فوم و فابریک تهیه و عرضه می شوند. ورق های رول فوم شکل گالوانیزه ضخامت هایی بین 0.18 تا 6 میلیمتر دارند و دارای عرض هایی به طول 100 یا 125 سانتیمتر هستند. ورق های فابریک رول فوم ورق گالوانیزه در اندازه های 1000*2000 میلیمتر و 1250*2500 میلیمتر تهیه و تولید و عرضه می شوند. بر اساس آنچه در مورد سایزهای این رول فوم ها گفته شد، وزن معمول آن ها به طور میانگین بین 5 الی 7 تن است.

معمولا مشخصات ورق  گالوانیزه به شرح زیر هستند:

  • عرض: 1000 تا 1250 میلیمتر
  • کوتینگ: 100 ، 120 ، 180 ، 220 ، 275
  • ضخامت: 0.18 ، 0.4 ، 0.9 ، 2 ، 6
  • وزن کویل: 3.5 تا 12 تن
  • قطر داخلی کویل: 570 تا 620
  • کرم دار و بدون روغن
  • ورق گالوانیزه رنگی به شکل سینوسی و کرکره شیروانی
  • ورق گالوانیزه رنگی با فرم ذوزنقه، سفال پالرمو، شادولاین، نیزه، آبرو شیروان

با مشخصات بیان شده می توان از ورق گالوانیزه در سیستم تهویه نساجی استفاده کرد.

انواع ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه با کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد خود بسیار مورد توجه صنایع بزرگ و کارخانه ها قرار گرفته اند. یکی از مهم ترین ویژگی های ورق های گالوانیزه که سبب محبوبیت آن در بین صنایع شده است، این است که حتی اگر پوشش آن از بین برود یا شکسته شود، زنگ نمی زند و خورده نمی شود.

و اما ورق های گالوانیزه هم دارای انواع خاصی هستند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق گالوانیزه آهنی

ورق گالوانیزه آهنی همان آهن پوشش داده شده با فلز روی است. البته باید توجه داشت که برای تقسیم بندی انواع ورق های فلزی، می توان به طورکلی معیارهای متفاوتی را مدنظر قرار داد. برای مثال می توان باتوجه به ضخامت یا جنس فلز، به انواع مختلفی آنها را تقسیم بندی کرد.

ورق گالوانیزه فولادی

ورق گالوانیزه فولادی همان ورق فولادی است که توسط فلز روی پوشش داده می شود.

کاربرد انواع ورق های گالوانیزه

در مقاله مشخصات ورق گالوانیزه، به کاربرد ورق گالوانیزه رسیده ایم. از ورق گالوانیزه استفاده های فراوانی در صنعت و صنایع می شود. به عنوان مثال از آنها در ساخت انواع تابلو،  پنل ها و همچنین سینی کابل استفاده می شود.

از کاربردهای دیگر این ورقه ها می توان به استفاده در لوازم خانگی در ساخت بدنه آنها مانند لباسشویی، یخچال، مایکروویو، گاز و …  اشاره کرد.

همچنین از ورق گالوانیزه به دلیل مشخصات فنی و کاربرد خوبی که ارائه می دهد، در ساخت مخازن، دودکش ها، ناودان ها، و انواع سوله ها و انبارها و هم حتی درب بخاری هم استفاده می شود.

در ساخت و تولید ساندویچ پنل که در مرحله ی ساخت سقف و دیوار سوله ها و انواع کانکس استفاده می شود، این ورق ها کاربرد دارند.

بیشتر کاربرد این ورق های گالوانیزه در ساخت محصولاتی است که بیشتر در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار داشته باشند که به این وسیله از آن ها محافظت می شود و به کاهش هزینه ها کمک می کند. برخی از این محصولات شامل: ساندویچ پانل سقفی، بدنه کابین آشپزخانه، لوله بخاری، کانال کولر و سقف شیروانی است. از دریچه فن کویل گرفته تا بلندگویی، همه و همه می توانند از جنس ورق های گالوانیزه باشند!

مزایا ورق گالوانیزه

مزایا ورق گالوانیزه

  • به کاهش هزینه ها کمک می کنند: عمل گالوانیزاسیون نسبت به رنگ آمیزی هزینه کمتری دارد.
  • دارای طول عمر بیشتری هستند: انواع ورق های فولادی که توسط گالوانیزاسیون پوشانده شوند، به طور میانگین تا 50 سال طول عمرشان بیشتر می شود.
  • دوام پوششی بلندمدتی دارند: این پوشش برخلاف ضخامت نازک خود مقاومت خوبی در برابر صدمات مکانیکی و انواع خوردگی ها نشان می دهد.
  • محافظت 100 درصدی در برابر صدمه های محیطی: این پوشش توانایی آن را دارد که کلیه قسمت های ریز و درشت و نقاط موجود در فولاد را پر کند و از خوردگی ریزترین نقاط نیز جلوگیری کند.
  • این ورق های گالوانیزه چون که توسط فلز روی پوشانده می شوند، در برابر قابل اکسیژن نفوذناپذیر می شوند و زنگ نمی زنند.
  • هزینه تعمیرات و نگهداری کمتر: ورق های گالوانیزه به دلیل طول عمر بالای که دارند، نیاز چندانی به تعمیرات پیدا نمی کنند و به طور کل هزینه تعمیرات آن در طول این سال ها ثابت مانده است.
  • بازرسی آسان: در این ورق ها نیاز به آزمایش های مخرب و پرهزینه نیست و با چشم نیز بازبینی می شوند.
  • نصب و حمل ونقل ساده و آسان: حمل و نقل و نصب در این نوع محصولات بسیار ساده و آسان است.
  • استحکام و مقاومت کافی: ورق گالوانیزه باتوجه به مشخصاتی که از آن بیان شد، بسیار مستحکم بوده و مقاومت بالای در مقابل انواع صدمات و خرابی ها از خود نشان می دهد.
  • آماده سازی در مدت زمان کوتاه
  • مقاوم در برابر آتش سوزی و هر نوع شرایط آب و هوایی در هر نقطه از کشور

از دیگر قابلیت های فراوان این نوع ورق های گالوانیزه است.

انواع ورق گالوانیزه از نظر شکل ظاهری

انواع ورق گالوانیزه از نظر شکل ظاهری

در ارتباط با مشخصات ورق گالوانیزه اگر بخواهیم توضیح بیان کنیم، از نظر ظاهری، ورق های گالوانیزه به دسته های مختلف تقسیم می شوند. در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید به چند نکته توجه داشته باشید.

 این ورق ها از نظر شکل ظاهری به 3 دسته تقسیم بندی می شوند. همان طور که در بالاتر به آن اشاره شد، ورق ها به 3 نوع گالوانیزه بدون شکل (zero spangle)، ورق گالوانیزه گل ریز (minimum spangle) و ورق گالوانیزه گل درشت (regular spangle) تقسیم و دسته بندی می شوند که بر اساس شکل گیری کریستال آن ها بر روی سطح ورق است.

هرچه میزان ناخالصی سرب درون حوضچه مذاب کمتر باشد، ورق در اصطلاح گل کمتری دارد؛ به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه بدون گل نسبت به گل دار آن بیشتر است. به خاطر صدمات زیادی که سرب به محیط زیست می زند، سازندگان ورق های گالوانیزه در تلاش هستند تا میزان ناخالصی سرب درون حوضچه را هرچه بیشتر کم کنند یا حذف نمایند تا به محیط زیست کمک کرده باشند. به همین دلیل در آینده ای نزدیک ورق های گالوانیزه بدون گل خواهند شد.

بیشتر با کاربرد نانو در سیستم تهویه و نقش آن در صنعت تهویه آشنا شوید!

نحوه تولید ورق گالوانیزه

مراحل ساخت ورق های گالوانیزه بسته به اینکه چه فرایندهایی بر روی آن ها صورت پذیرد متفاوت خواهد بود؛ اما مراحل کلی آن به صورت زیر است که ما به صورت تیتروار و مختصر آنها را بیان می کنیم:

  1. مرحله اول: آماده سازی ورق و برش دادن آن و سپس چربی شویی
  1. مرحله دوم: شستشوی ورق، سپس زنگ زدایی
  1. مرحله سوم: شستشوی مجدد، فلاکس و سپس هم دما کردن
  1. مرحله چهارم: گالوانیزاسیون
  1. مرحله پنجم: خنک کاری، تمیزکاری، بازرسی نهایی

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی انواع و مشخصات ورق گالوانیزه، کاربردها، مزایا و نحوه گالوانیزاسیون آنها پرداختیم. این ورق ها کاربرد فراوانی در صنعت برای ما دارند و با توجه به مزیت هایی که دارد، به عنوان یکی از بهترین تجهیزات در صنعت به شمار می رود. از وقتی که برای خواندن این مقاله در آپادانا کالا گذاشتید، از شما سپاسگزاریم.

 

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *