سیستم های تهویه

علت گرم نکردن داکت اسپلیت چیست؟

علت گرم نکردن داکت اسپلیت

یکی از متداول ترین نوع سیستم های تهویه در دنیا بوده که بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند، داکت اسپلیت است. از این رو می توان گفت که این سیستم تهویه هم نیاز به دریچه تهویه در جهت کنترل هوای خروجی و ورودی محیط را دارد. گاهی اوقات پیش می آید که سیستم گرمایشی این دستگاه به مشکل برخورده و فضا را به خوبی گرم نمی کند، در صورتی که با تنظیم دریچه داکت، دستگاه به خوبی گرما تولید نکند باید حتما علت این مشکل را بررسی کنید. اگر برای شما هم سؤال پیش آمده که علت گرم نکردن داکت اسپلیت چیست در ادامه با این مقاله همراه باشید.

علت گرم نکردن داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

در فصول سرد سال زمانی که به سیستم گرمایشی داکت اسپلیت نیاز است، اهمیت سیستم تهویه و تنظیم کردن سیستم گرمایشی این دستگاه اولین نکته قابل توجه بوده و اگر این سیستم به خوبی گرما تولید نکند و دمای محیط را بالا نبرد باید علت آن را جست و جو کرد. علت گرم نکردن داکت اسپلیت شامل موارد زیر است:

  • تنظیم نبودن کنترل دستگاه
  • عدم هواگیری کویل ها
  • نصب نادرست
  • کثیف بودن فیلترها
  • کم بودن میزان مبرد
  • خراب شدن فن
  • خراب شدن ترموستات
  • بسته بودن دریچه
  • ظرفیت نامناسب دستگاه

آموزش 0 تا 100 هواگیری کویل داکت اسپلیت در این مقاله بیاموزید!

برای اینکه دستگاه درست کار کند باید موارد زیر را انجام دهید:

1.سرویس قطعات و شست و شو دریچه داکت

سرویس قطعات داکت اسپلیت

برای این که دستگاه شما در هر فصل از گرما و سرما هنگام راه اندازی دارای راندمان بالایی باشد لازم است که حتما بر طبق تغییرات فصل آن را سرویس کنید و به نظافت آن بپردازید.

اگر سرویس دستگاه به خوبی انجام نگیرد شاهد عملکرد نامناسبی از دستگاه خواهید شد.

قطعه های داکت اسپلیت مانند یونیت داخلی و خارجی در زمان استفاده از حالت گرمایشی باید شسته شوند. در ابتدا باید دریچه بازدید آن را از دستگاه جداسازی کنید (برای انجام این کار باید صبور بود زیرا جداسازی باید درست انجام گیرد) و سپس می توانید به شست وشو آن با آب و مواد شوینده بپردازید.

می توان گفت که قابل شست وشو بودن فیلترهای موجود در این دستگاه یکی از مهم ترین مزیت های آن بوده است. 

پس از شست وشوی یونیت داخلی داکت اسپلیت باید یونیت خارجی آن را بشوئید. در این مرحله باید دقت بالایی داشته باشید زیرا شست وشو نادرست موجب بروز آب به درون موتور فن و دریچه داکت دستگاه می شود و اگر آب به موتور این دستگاه نفوذ کند، عملکرد آن و در واقع گرم کردن فضا دچار اختلال خواهد شد. با توجه به این موضوع می توان گفت یکی از پاسخ های این سوال که علت گرم نکردن داکت اسپلیت چیست را پبدا کرده اید.

توصیه کارشناسان آپادانا کالا برای شما این است که چند وقت یکبار گرد و غبار فیلترها را به درستی تمیز کنید.

2. کنترل کردن شیرهای آب ورودی و خروجی در داکت اسپلیت

باز نکردن شیرهای آب ورودی و خروجی این دستگاه را می توان به عنوان یک علت باد گرم داکت اسپلیت دانست. آبی که گرم می شود (در موتورخانه و یا به وسیله پکیج) در بخش کویل های دریچه داکت جریان پیدا می کند. به این صورت که فن یونیت داخلی باید به چرخش در بیاید و سپس هوا با قسمت داغ بالای کویل برخورد کرده و باعث گرم شدن محیط خواهد شد.

3. تغییر حالت کنترلر در داکت اسپلیت

تغییر حالت در طراحی سیستم تهویه مطبوع و این نوع سیستم گرمایشی قانون خاص خود را دارد. کنترلر داکت اسپلیت را باید بر روی حالت گرم قرار داده و سپس متناسب با نیازی که دارید می توانید درجه گرمای آن را تغییر دهید. دما در این دستگاه بین 18 تا 25 درجه متغیر بوده که برای روشن کردن سیستم گرمایشی این دستگاه بهتر از ابتدا از پائین ترین درجه یعنی 18 درجه شروع به گرماسازی کند پس از مدتی می توانید کم کم درجه آن را بالا ببرید.

باید به این نکته توجه کرد که دمای محیط باعث روشن و همچنین خاموش شدن قسمت کمپرسور این دستگاه شده پس باید متوجه داشته باشید که اگر دستگاه را در ابتدای کار روی 25 درجه قرار دهیم در حالتی که هوای محیط هنوز گرم و متناسب نشده باشد، دستگاه باد گرمی را تولید خواهد کرد.

در برخی موارد علت خنک نکردن داکت اسپلیت همین ناموزونی و تنظیم نبودن ترموستات و یا کنترلر می باشد.

4. باز نبودن دریچه داکت خروجی اسپلیت

دریچه داکت خروجی این دستگاه در هنگام استفاده باید حتما باز باشند، پس باید به این نکته توجه داشت که تمامی دریچه ها را باز نگه داریم. در صورتی که دریچه های خروجی در هنگام استفاده از داکت اسپلیت ها بسته باشند، جریان هوای مناسب در محیط ایجاد نمی شود و در نتیجه محیط اتاق گرم نخواهد شد.

باید گفت که باز نبودن دریچه داکت خروجی، یک علت گرم نکردن داکت اسپلیت بوده است.

5. توجه به اطراف یونیت خارجی و مکش هوا در داکت اسپلیت ها

زمانی که می خواهید از سیستم گرمایشی این دستگاه استفاده کنید باید از قبل بدانید که هواساز چیست و همچنین به طراف یونیت خارجی توجه کنید، کناره های یونیت خارجی داکت اسپلیت باید چیزی قرار ندهید تا هوای مناسب به راحتی در آن قسمت در چرخش باشد. دلیل این کار ایجاد بستری مناسب برای مکش هوا از پشت دستگاه بوده که پس از آن بتواند از قسمت جلوی دستگاه گرما را به بیرون منتقل کند. اگر به باز بودن اطراف یونیت های خارجی توجه نشود، محیط مورد نظر توسط داکت اسپلیت به خوبی گرم نخواهد شد و در نتیجه علت خنک نکردن هواساز را به همراه دارد.

اگر داکت اسپلیت هواساز باد گرم تولید نکند، مشکل آن چیست؟

مشکل داکت اسپلیت

زمانی که این مشکل در اسپلیت هواساز پیش آید باید توجه کنید که ورودی آب گرم و پکیج کاملا سالم باشند. در صورتی که در این قسمت ها خرابی وجود نداشته باشد، باید به هواگیری سیستم و همچنین دمای لوله رفت و برگشت کویل آب گرم و همچنین زیر پکیج دقت کنیم، این قسمت ها باید داغ باشند. یکی دیگر از موارد علت گرم نکردن داکت اسپلیت این موضوع می باشد.

مورد دیگر علت خنک نکردن هواساز توسط داکت اسپلیت ها اصولی نبودن انتخاب ظرفیت این دستگاه است.

به زبانی دیگر می توان گفت باید برای محیط مورد نظر داکت اسپلیتی را انتخاب کنید که قدرت تامین گرمایشی و سرمایشی را داشته باشد و فضای تحت پوشش این دستگاه باید حتما با ظرفیت آن متناسب باشد.

باید در زمان خرید داکت اسپلیت به اندازه فضا و همچنین ظرفیت گرمایشی و سرمایشی دستگاه توجه کنید.

سخن پایانی

گرم نکردن داکت اسپلیت به دلایل مختلفی رخ می دهد و نمی توان تنها یک دلیل را برای آن در نظر گرفت.  علت گرم نکردن داکت اسپلیت مواردی مانند کثیفی فیلترها، ظرفیت نامناسب، عدم هواگیری و… است. با توجه به این که برخی از سیستم های داکت اسپلیت به دریچه نیاز دارند برای خرید آن می توانید به آپادانا کالا مراجعه کنید.

سوالات متداول

مهم ترین علت گرم نکردن داکت اسپلیت چیست؟

سرویس قطعات و شست و شو داک اسپلیت – تغییر حالت کنترلر در داکت اسپلیت – باز نبودن دریچه های خروجی در داکت اسپلیت و … که به طور مفصل در این مقاله برایتان توضیح داده ایم.

اگر داکت اسپلیت هواساز باد گرم تولید نکند، مشکل آن چیست؟

زمانی که این مشکل در اسپلیت هواساز پیش آید باید توجه کنید که ورودی آب گرم و پکیج کاملا سالم باشند.

4.1/5 - (28 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

5 دیدگاه در “علت گرم نکردن داکت اسپلیت چیست؟

  1. آواتار عطایی عطایی گفت:

    سلام فیلتر الکتروموتور داخل ساختمان را طبق نظر شما تمیز کردم هوا ی داخل ساختمان گرم شد لذا از پیشنهاد کار ساز شما تشکر مینمایم واگر زنده ماندم در تابستان برای راه اندازی سیستم سرمایش از تنکنسین کار امد شما دعوت خواهم کرد چون همانطوریکه میدانید در داکت اسپیلیت برق زیاد مصرف میکند بخصوص در تابستان وبایستی مبالغ زیادی پرداخت تماینان هم برای من بازنشسته با حقوق قلیل.

    1. آواتار APADANAKALA APADANAKALA گفت:

      سلام عطایی دوست داشتنی عزیز:
      خیلی ممنون از نظر پر لطفتون.
      در خدمتتون هستیم.

  2. آواتار صالح خداوردی صالح خداوردی گفت:

    سلام و خسته نباشید. مطلب بسیار خوبی بود. فقط خواستم بدونم که اگه دستگاه با پکیج گرم بشه میزان این مشکلات کمتره یا در حالتی که کمپرسور گرمایش ایجاد می کنه؟ و اینکه آیا با خرید داکت اسپلیت تاپ تهویه با خدمات پس از فروش، این مشکلات توسط فروشنده برطرف میشه؟

    1. آواتار آپادانا کالا آپادانا کالا گفت:

      سلام دوست عزیز. ممنون از نظر لطفتون. به صورت قطعی نمیشه علت گرم نکردن داکت اسپلیت شما رو بگیم. چون به عوامل مختلفی بستگی داره و نوع دستگاه شما هم مهمه. سوال بعدی تون هم بستگی به فروشنده ای داره که ازش خرید می کنید.

  3. آواتار احمد احمد گفت:

    باسلام داکت اسپلیت من گرم نمیکند و ۲۰ثانیه روشن میشود مبدل حرارت و سرع خاموش میشود و دمای اب به ۸۰که رسید اتومات میکنه و سرع به ۴۵ میاد و ۵دقه با دمای ۴۵ باق میماند و این باعث میشه هوای اتاق سرد باشد راه حل این مشکل کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *