سیستم های تهویه

سیستم تهویه مطبوع کارخانه + معرفی انواع دستگاه تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع کارخانه + معرفی انواع دستگاه تهویه مطبوع

ده ها دستگاه تهویه مطبوع و دریچه تهویه وجود دارد که همگی با راندمان بالا و می‌ توانند هوای تمیز را برای محوطه‌ های صنعتی فراهم کنند. اما مسئله مهم در خصوص انتخاب یک دستگاه تهویه مناسب برای کارخانه‌ ها و محوطه‌ های صنعتی به این سادگی نیست. بدون داشتن سیستم تهویه مطبوع کارخانه شما در معرض رطوبت و آلاینده‌ های مضر قرار می‌ گیرید.

در اکثر کارخانه‌ ها و محوطه‌ های صنعتی ایجاد یک محیط با هوای تازه می‌ تواند راندمان عملکرد کارکنان را بالا ببرد تا بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند. هرچه محیط کار لذت بخش تر باشد راندمان کاری افزایش پیدا می‌ کند. اگر می‌ خواهید اطلاعاتی درباره سیستم تهویه مطبوع کارخانه کسب کنید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

سیستم تهویه مطبوع کارخانه چیست؟

سیستم تهویه مطبوع کارخانه چیست؟

با توجه به اهمیت سیستم تهویه اکثر کارخانه ها با استفاده از فن‌ های قوی یا از طریق سیستم‌ های تهویه مکانیکی شرایط هوای داخل محوطه‌ های کارگاهی و صنایع را طوری تنظیم می کنند تا هوای تمیز در جریان باشد. استفاده از روش‌ های مکانیکی و قدیمی‌ تهویه یک کارخانه را با راندمان قابل قبول تامین نمی‌ کرد، در نتیجه سیستم های جدید تهویه جایگزین مدل های قدیمی‌ تر شدند.

اولین و ساده‌ ترین راه برای هر واحد صنعتی و کارخانه‌ ها برای تهویه مکان، استفاده از اگزاست که فن های قوی می‌ باشد. تجهیزات اگزاست فن شامل فن‌ های مکنده قوی است که در هر لحظه، هوای آلوده داخل کارخانه را به سمت بیرون هدایت می‌ کنند. دستگاه تهویه مطبوع در کارخانه با استفاده از اگزاست فن‌ ها، هزینه‌ های مصرف انرژی را تا حد زیادی پایین می‌ آورند و همچنین نصب این تجهیزات، تعمیرات و نگهداری آن‌ ها ارزان قیمت است.

اگزاست فن‌ ها ابزارهای ایده آل برای تهویه کارخانه هستند که در تمام فصل‌ های سال استفاده می‌ شوند.

انواع دستگاه تهویه مطبوع در کارخانه

  • چیلرها
  • دستگاه اکونوپک
  • دستگاه زنت
  • پکیج یونیت
  • این واشر

1. چیلرها

1. چیلرها

چیلر به عنوان سیستم تولیدکننده آب سرد و بویلرها به عنوان سیستم تولیدکننده آب گرم یا بخار داغ شناخته شده هستند. آب سرد و گرم تولیدی در این دستگاه‌ ها از طریق لوله‌کشی به دستگاه‌ های توزیع‌ کننده منتقل می‌ شود و با استفاده از فن، هوا از اطراف کویل‌ ها عبور می‌ کند و هوا با دما و رطوبت تنظیم و فیلتر می‌ شود و در محیط داخل تهویه سوله های صنعتی به گردش در می‌ آید. و در مکان‌ هایی که به تنظیم دقیق رطوبت نیاز باشد این دستگاه تهویه مطبوع پیشنهاد می‌ شود.

مزیت این سیستم توانایی تنظیم دقیق رطوبت هوای ورودی است.

چیلر تراکمی‌ به دو دسته کلی چیلر هوایی و آبی تقسیم می‌ شوند که اصول کار هردو و قطعات آن‌ ها شبیه به یکدیگر هستند با این تفاوت که در چیلر تراکمی‌ هوایی، کندانسور به صورت هوا خنک شده و با استفاده از فن‌ های نصب شده در بالای چیلر که هوا را از روی لوله‌ های کندانسور می‌ دمند، خنک می‌ شود. اما در چیلر تراکمی‌ آبی، کندانسور با استفاده از آب خنک شده و بعد از گرفتن حرارت با استفاده از پمپ به برج خنک‌کننده ارسال می‌ شود تا مجدداً خنک شود.

چیلر تراکمی‌ هوا خنک یکی از مناسب‌ ترین دستگاه تهویه مطبوع در کارخانه برای سرمایش هوای ساختمان‌ های مسکونی، مراکز خرید و مجتمع‌ های تجاری، اداری، آموزشی، ورزشی، ماشین آلات و سیستم تهویه صنعتی به حساب می آید. مخصوصاً در مناطقی که با مشکل تأمین آب، مصرف و هزینه بالای آن مواجه هستند.

چیلر هوایی بر خلاف چیلر آبی مصرف آب ندارد.

2. دستگاه اکونوپک

2. دستگاه اکونوپک

دستگاه اکونوپک شبیه به دستگاه زنت است با این تفاوت که تجهیزات تولیدکننده حرارت برای گرم‌کردن آب، بر روی خود دستگاه نصب می‌ شود و دستگاه اکونوپک سرمایش را با استفاده از روش تبخیری و عمل گرمایش را با استفاده از گرم‌کردن لوله‌ ها توسط مشعل گازسوز و فیلتر نمودن هوا انجام می‌ دهد و مانند دستگاه زنت قیمت اولیه پایین و مصرف برق کمی‌ دارد و با دستگاه اکونوپک دیگر به بویلر یا پکیج نیازی ندارید!

3. پکیج یونیت

پکیج یونیت ترکیبی از چیلر تراکمی ‌هوا خنک و هواساز در یک دستگاه است که لوله کشی‌ های آن حذف و چیلر به‌ صورت مستقیم به هواساز متصل می‌ شود. برای حالت گرمایش نیز در آن کویل‌ هایی قرار دارد که آب گرم در آن‌ ها جاری می‌ شود و آب گرم توسط دستگاه دیگری مانند بویلر یا پکیج ایجاد و به پکیج یونیت ارسال می‌ شود. این دستگاه نیز مانند سیستم چیلر، بویلر و هواساز قابلیت تنظیم دقیق رطوبت و فیلتر نمودن هوا را دارد.

4. دستگاه زنت

4. دستگاه زنت

دستگاه زنت دستگاهی سرمایشی و گرمایشی است که عمل سرمایش به روش تبخیری و عمل گرمایش توسط لوله‌ های آب گرم جاسازی شده در آن و دمیدن هوا توسط فن از میان لوله‌ ها صورت می‌ گیرد. دستگاه زنت برای تأمین آب گرم جاری در لوله‌ ها به دستگاه دیگری مانند بویلر یا پکیج نیاز دارد. این دستگاه هوای ورودی به محیط داخل را فیلتر می‌ کند.

مزیت این دستگاه زنت قیمت پایین و مصرف برق کم آن است که برای سیستم تهویه مطبوع در کارخانه نیز کارایی دارد. 

5. ایرواشر

دستگاه ایرواشر یکی از ساده‌ ترین مکانیزم‌ های خنک کاری برای سیستم تهویه مطبوع در کارخانه می‌ باشد. سیستمی‌ مبتنی بر سرمایش تبخیری است که می‌ تواند برای رطوبت زنی در دستگاه‌ های هواساز مورد استفاده قرار گیرد. ایرواشر نوعی سیستم اشباع آدیاباتیک است به این معنی که محفظه آدیاباتیک بدون انتقال حرارت با محیط اطراف که در آن دمای خشک جریان هوای ورودی با استفاده از تماس مستقیم هوا با جریان آب باعث انتقال گرمای نهان تبخیر و انتقال جرم بخار آب به هوا می‌ شود، تا دمای مرطوب کاهش یابد و به شرایط اشباع می‌ رسد.

پارامترهای مهم در تعیین قیمت سیستم تهویه مطبوع در کارخانه

عواملی زیادی در قیمت انواع سیستم‌ تهویه مطبوع تأثیر دارد که شامل نوع دستگاه، مدل دستگاه، جنس قطعات، ظرفیت گرمایشی، ظرفیت سرمایشی، برند سازنده، تولید داخل یا خارج و نوسانات ارزی است که باعث تغییر قیمت این دستگاه می‌ شود.

خرید سیستم تهویه مطبوع کارخانه

خرید سیستم تهویه می‌ تواند به صورت اینترنتی و حضوری انجام گیرد که هر یک دارای مزایایی است در صورت خرید اینترنتی شما در زمان صرفه‌ جویی می‌ کنید و می‌ توانید با کارشناسان متخصص در این زمینه برای انتخاب بهتر دستگاه مشورت کنید. پیشنهاد می‌ کنیم سیستم تهویه‌ ای را انتخاب کنید که دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورت آسیب به دستگاه افراد متخصص بتوانند در سریع‌ترین زمان مشکل را رفع کنند.

تهویه سوله‌ های صنعتی

تهویه سوله‌ های صنعتی

استفاده از سیستم تهویه مطبوع کارخانه و سیستم‌ های تهویه سوله‌ های صنعتی در محوطه‌ های کارگاهی و دریچه تهویه صنعتی برای بهتر کارکردن و سالم بودن کارکنان به هوای تازه و آزاد نیاز است. سیستم‌ های تهویه سوله‌ های صنعتی سربسته و عدم ایجاد آلودگی از اهمیت بالاتری برخوردار است، زیرا در طول روز کارگران زیادی در سوله‌ های صنعتی و کارخانه‌ ها رفت و آمد می‌ کنند، ماشین‌ آلات صنعتی در حال کارکردن هستند.

مواد اولیه و ابزارآلات به داخل سوله‌ ها وارد یا از آنجا خارج می‌ شود، این عوامل همگی باعث ایجاد آلایندگی‌ های شدید در فضای داخل سوله یا کارخانه می‌ شود. به همین دلیل کارفرمایان باید نسبت به خرید و نصب سیستم‌ های تهویه سوله‌ های صنعتی در کارخانجات سریع‌ تر اقدام کنند.

اهمیت سیستم تهویه مطبوع کارخانه و صنایع

برای تأمین محیط بهتر و ایجاد شرایط تهویه برای صنایع و کارخانه‌ ها به سیستم تهویه مطبوع کارخانه نیاز است؛ مانند دستگاه هواساز، چیلر تراکمی ‌و یا چیلر جذبی، پکیج یونیت و سایر دستگاه‌ ها که باعث به وجود آمدن یک فضای کاری بهتر می‌ شود. تجهیزات پیشرفته برای تهویه کارخانه می‌ توانند این نیاز صنعتی را برآورده کنند.

کارخانه‌ ها و صنایع به تهویه نیاز دارند زیرا محیط کار در کارخانه و صنایع، آلوده‌ ترین هوا را دارد. آلاینده‌ های هوا ناشی از کارکردن وسایل نقلیه، وسایل الکترونیکی، مواد اولیه و محصولات کارخانه و حتی فعالیت‌ های انسانی همگی باعث می‌ شوند، محیط کار به‌ شدت، ناراحت‌ کننده شود. استفاده از سیستم‌ های جدید براساس این که دریچه تهویه چیست و چه میزان می تواند مشکلات را برطرف کند. همچنین برخی از عوامل دیگر باعث اهمیت این دستگاه تهویه در کارخانه شده است که به شرح زیر است:

  • دقت و یکنواختی محصول تولید شده
  • برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن

دقت و یکنواختی محصول تولید شده

پاکیزگی و درجه حرارت هوا بر کیفیت تولیدات کارخانه‌ های ساخت ابزارهای دقیق بسیار تأثیرگذار است. در این کارخانه‌ ها ثابت بودن درجه حرارت مهم تر از مقدار آن است و معمولاً شرایط محیط را بر مبنای شرایط مطلوب برای کارکنان و جلوگیری از ایجاد لایه رطوبت بر روی سطوح انتخاب می‌ کنند که در برخی موارد لازم است از فیلترهای هوا با بازده زیاد استفاده شود.

برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن

برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن

معمولاً در سوله‌ ها و کارخانجات سازنده های دریچه فلزی درجه حرارت و رطوبت محیط را کم در نظر می‌ گیرند تا دست ها عرق نکند و بر روی کالای ساخته شده اثر انگشت، کدر شدن و یا خش باقی نماند. زیرا نمک و اسید موجود در عرق بدن می‌ تواند ظرف چند ساعت باعث زنگ زدن و خوردگی شود. در کارخانه‌ هایی که محصولات آن‌ها دارای سطوح صاف هستند باید از فیلترهای با بازده متوسط یا زیاد استفاده شود تا از سایش سطح جلوگیری شود.

نتیجه‌گیری

سیستم تهویه مطبوع کارخانه برای سلامتی کارکنان یک کارخانه بسیار ضروری است. انواع سیستم‌ ها و دستگاه‌ های مختلف برای تهویه کارخانه وجود دارند که این دستگاه‌ ها برای ساختمان‌ های صنعتی نیز قابل‌ استفاده هستند. با استفاده از سیستم‌ های تهویه برای کارخانه ها، محیط کار برای پرسنل، مطلوب‌ تر خواهد شد و سیستم‌ های تهویه به حرکت طبیعی هوا در کل کارخانه کمک می‌ کنند.

شما می‌ توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و برای خرید تجهیزات سیستم تهویه مطبوع کارخانه به سایت آپادانا کالا مراجعه کنید که به صورت تخصصی به فروش دریچه هوا می‌ پردازد. همچنین می‌ توانید برای انتخاب مناسب و استعلام قیمت با کارشناسان فروش تماس بگیرید تا در این زمینه به شما مشاوره تخصصی دهند.

سوالات متداول

انواع سیستم تهویه مطبوع کارخانه کدامند؟

چیلرها – دستگاه اکونوپک – دستگاه زنت و…

دستگاه اکونوپک چیست؟

دستگاه اکونوپک شبیه به دستگاه زنت است با این تفاوت که تجهیزات تولیدکننده حرارت برای گرم‌کردن آب، بر روی خود دستگاه نصب می‌ شود و دستگاه اکونوپک سرمایش را با استفاده از روش تبخیری و عمل گرمایش را با استفاده از گرم‌کردن لوله‌ ها توسط مشعل گازسوز و فیلتر نمودن هوا انجام می‌ دهد.

5/5 - (5 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *