دریچه های تهویه

دریچه بلندگویی چیست؟

دریچه بلندگویی چیست؟

برای کسانی که به دنبال راه‌ اندازی سیستم تهویه هستند، با بررسی انواع دریچه‌ ها این پرسش ایجاد می‌ شود که دریچه بلندگویی چیست؟ اصلاً چه کاربردی دارد و واقعاً چرا این اسم را برای آن انتخاب کرده‌ اند؟ در تمامی ساختمان‌ هایی که کولرها بیرون از فضای اصلی نصب شده‌ اند (منظور کولرهای آبی است) نیاز به دریچه هوا خواهد بود. دریچه‌ های هوا در واقع انتقال به جریان مورد نیازی که خنک و یا ممکن است گرم باشد کمک می‌ کنند.

در مدل‌ های متنوعی در بازار یافت می‌ شوند و معمولاً قیمت‌ گذاری روی آن‌ ها بر اساس ابعاد، جنس بدنه و همین‌ طور نوع طراحی بستگی دارد. اما این پرسش نیز برای مشتریان مطرح می‌ شود که مزیت دریچه بلندگویی چیست؟ چرا از این ساختار دریچه‌ ها استفاده می‌ شود؟

به عبارتی دریچه‌ های بلندگویی معمولاً برای انتقال هوای کولر آبی، داکت‌ های اسپیلت، هواساز، فن‌ کویل‌ ها و… مورد استفاده قرار می‌ گیرند و البته در برخی شرایط نیاز است که ساختاری فلزی داشته باشند. اما به‌هرحال پلاستیک نیز یکی از قابل‌ اعتماد ترین و بهترین گزینه‌ های موجود در بازار است که ساختار مقاوم آن در برابر زنگ‌ زدگی باعث شده است که بیشتر در مبحث تهویه و سیستم‌ های انتقال حرارت و برودت مورد استفاده قرار بگیرد.

مزیت دریچه بلندگویی چیست؟

مزیت دریچه بلندگویی چیست؟

دریچه‌ های بلندگویی به دلیل شباهتی که به بلندگو دارند با این اسم شناخته می‌ شوند و درون آن‌ ها دایره‌ های دور هم قرار گرفته و سنتی‌ ترین مدل از دریچه می‌ باشد. این دریچه می‌ تواند به‌ راحتی هوای خروجی در هر انشعاب و لوله را تا حدی‌ که شما می‌ خواهید به زاویه‌ های مختلف بفرستد. علاوه‌ بر آن دهانه گردی که دارد سبب می‌ شود که هوا به میزان مناسب و در تمامی جهت‌ ها به مسیری که می‌ خواهید حرکت کند. می‌ توان از این دریچه‌ ها برای کولرها و… استفاده نمود.

ضمن این که تنوع این محصولات نیز در بازار بالا است و به‌ راحتی به دیوار، سقف و یا هر سطحی که بخواهید پیچ می‌ شوند. اما اصلی‌ ترین مزیت دریچه بلندگویی چیست؟ باید بگوییم که قیمت مناسب و هوادهی عالی سبب شده است که از این دریچه‌ ها در بیشتر پروژه‌ های ساختمانی استفاده شود. ضمن این که این دریچه‌ ها گرد هستند.

دریچه‌ های گرد می‌ توانند فشار کافی از خروجی هوا را به داخل هدایت کنند و معمولاً در این مدل دریچه‌ ها هیچ‌ گونه مانعی وجود ندارد که بخواهد جلوی بازگشت هوا را بگیرد. علاوه‌ بر آن امروزه یکی از پرکاربردترین مدل‌ ها دریچه‌ های گرد هستند که در سری‌ های دریچه زنبوری، بلندگویی و… ساخته می‌ شوند.

معمولاً دریچه‌ های بلندگویی به‌ صورت مدل‌ های بدون فنر و فنر دارد، سری‌ های ABS و پلاستیک، ابعاد، 10، 15 و 20 عرضه می‌ شود. در مدل‌ های فنردار، دو فنر مستحکم و ضدزنگ از پست به‌ صورت رول به بخش بیرونی متصل شده است و باعث می‌ شود که دریچه قابلیت کنترل بهتری داشته باشد.

نکات مهم انتخاب ابعاد دریچه بلندگویی

در صورتی‌ که برای شما سؤال است که ملاک انتخاب دریچه بلندگویی چیست؟ چگونه می‌ توانیم به این مدل اعتماد کنیم، لازم است با ما همراه باشید تا نکات مهمی را بازگو کنیم. اول این که در هنگام خرید دریچه تهویه و کولر لازم است که در مورد نیازهای خود در ساختمان بدانید. این که قرار است چه میزان فشار در چه تعداد دریچه وارد جریان شود قطعاً اهمیت زیادی خواهد داشت. مدل‌ های دریچه بلندگویی در دو سری دارای فنر و بدون فنر عرضه می‌ شوند.

دریچه‌ های آهنی وزن زیادی دارند و معمولاً هزینه خرید آن‌ ها فوق‌ العاده بالا است. از طرفی امکان نصب آن‌ ها در تمامی بخش‌ های ساختمان وجود ندارد. شما امروزه می‌ توانید از امکان خرید اینترنتی دریچه بلندگویی نیز استفاده کنید. البته باید چند مسئله را در نظر داشته باشید.

اول این که برخی شرکت‌ ها واسط و دلال هستند و معمولاً محصولاتی را عرضه می‌ کنند که خودشان تولید نمی‌ کنند و اصلاً مشخص نیست که چه قیمتی توسط کارخانه برای محصول در نظر گرفته شده است و آن‌ها با چه فاصله قیمتی و حاشیه سود آن را به فروش می‌ رسانند.

ضمن این که در انتخاب دریچه کولر به این شیوه شما باید به مسئله انتخاب بر اساس کیفیت ساخت نیز دقت کنید. قطعاً کیفیت را نمی‌ توان ازروی عکس تشخیص داد. اما برخی فروشگاه‌ ها از چه راهی برای تضمین کیفیت استفاده می‌ کنند؟ اصلاً راه تشخیص کیفیت دریچه بلندگویی چیست؟

نحوه تشخیص کیفیت دریچه‌ های بلندگویی

نحوه تشخیص کیفیت دریچه‌های بلندگویی

نوع متریال مورد استفاده در دریچه‌ های بلندگویی از پلاستیک و ABS خواهد بود. هر دوی این مدل‌ ها با یکدیگر تفاوت‌ هایی دارند. مدل‌ های پلاستیکی همین‌ طور ممکن است در ابعاد مختلفی تولید شوند. عموماً رنگ سفید دارند و تعداد دایره‌ های آن‌ ها دو تا سه دوران است. می‌ توان آن را با فنر تهیه کرد. در واقع مدل‌ های با فنر از نظر کاربرد به شما امکانات بهتری می‌ دهند.

می‌ توانید زاویه پرتاب باد و جریان هوای خروجی را بهتر کنترل کنید. ضمن این که پلاستیک و ABS از نظر قیمت با هم تفاوت‌ هایی دارند. پرسش اول مزیت مدل پلاستیک دریچه بلندگویی چیست؟ بهتر است بگوییم که ABS نیز یکی از زیرشاخه‌ های پلاستیک به‌ حساب می‌ آید که البته ساختار مستحکم‌ تری دارد و پلیمر تقویت شده به شمار می‌ رود.

این متریال بسیار سفت است، قیمت پایین دارد، ضربه‌ پذیری آن بالا بوده و می‌ توان در شرایطی که نیاز به عایق برق وجود دارد از آن استفاده کرد. ضمن این که قابلیت رنگ‌ پذیری خوبی دارد. یعنی اگر پس از مدتی دریچه بلندگویی ABS شما دچار رنگ‌ پریدگی شد می‌ توانید به‌ راحتی آن را با هر چیزی که می‌ خواهید رنگ کنید.

بیشتر بخوانید: دریچه تهویه صنعتی چیست؟

جالب است بدانید که این پلاستیک عایق است و می‌ توان از آن حتی برای ماشین‌ کاری نیز استفاده کرد. از یاد نبرید که در هنگام خرید دریچه‌ ها باید به ابعاد توجه ویژه‌ ای داشته باشید. پس از این که آن را خریداری کردید در صورتی‌ که نسبت به نحوه نصب این دریچه‌ ها آشنایی ندارید بهتر است کار با به کسی بسپارید که قبلاً تجربه انجام آن را داشته باشد. چون به‌ هر حال متریال پلاستیکی می‌ تواند آسیب‌ پذیر باشد و اگر از روش اتصال خوبی استفاده نکنید دچار شکستگی می‌ شود.

بررسی کیفیت دریچه‌ های تهویه

در صورتی‌ که برای شما کیفیت این محصول بیش از هر چیزی مهم است، خوب به‌ طور کلی دو انتخاب خواهید داشت. مدل‌ های ABS معمولاً قیمت بیشتری دارند و استحکام آن‌ ها بالاتر است. اما از طرفی اگر برای شما صرفاً قیمت مهم‌ تر است، مثلاً مسئول خرید یک مجموعه هستید قطعاً انتخاب مدل‌ های بدون فنر و پلاستیکی از نظر ما منطقی‌ تر است.

دریچه تهویه پلاستیکیمعمولاً شما نیاز به تعداد بالایی از این دریچه‌ ها خواهید داشت که در این صورت باید مسئله قیمت‌ گذاری فروشگاه‌ های مختلف را بررسی کنید. از طرفی تحت‌ تأثیر حرارت و تغییرات دمایی دچار ترک‌ خوردگی و شکستگی نمی‌ شود. ضمن این که می‌توان به‌ راحتی از آن در صنایع مختلف استفاده کرد و قیمتش نسبت به مدل‌ های فلزی به‌ مراتب پایین‌ تر است.

در مقابل حتماً این پرسش هم مطرح می‌ شود که مزیت مدل پلاستیکی دریچه بلندگویی چیست؟ به‌ هر حال در برخی پروژه‌ ها نیاز به متریال ارزان‌ تر احساس می‌ شود. اگر می‌ خواهید دریچه بلندگویی شما در خرید عمده قیمت مناسبی داشته باشد، می‌ توانید به سراغ مدل‌ های پلاستیک بروید. تمامی ویژگی‌ها ABS را داراست و شاید تفاوت آن‌ها در مسئله مقاومت در برابر ضربه و فشار و یا استحکام باشد.

معمولاً برای اتصال انواع دریچه‌ های گرد از جمله بلندگویی می‌ توان از رول‌ پلاک و پیچ استفاده کرد. اما در هر صورت حتماً این کار را به‌ گونه‌ ای انجام دهید که استحکام لازم را داشته باشد. اما دلیل حساسیت ما برای اتصال صحیح دریچه بلندگویی چیست؟ در این مورد باید به این مسئله اشاره کنیم که جدا شدن این اتصالات می‌ تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود.

معمولاً پشت این دریچه‌ ها ممکن است گرد و خاک جمع شود و قطعاً اگر دریچه بلندگویی ناگهان جدا شود می‌ تواند موجب بروز مشکلات زیادی شود. علاوه‌ بر آن لازم است که نحوه اتصال به‌ گونه‌ ای باشد که دریچه در محل نصب لق نزند و علاوه‌ بر آن قادر باشد در تمامی زوایا باد ار پرتاب کند.

معمولاً از این متریال‌ ها استفاده می‌ شود تا بتوان به جریان هوا سرعت داد، ترکیب هوای خنک را با هوای داخل ساختمان مطلوب‌ تر کرد و علاوه‌ بر آن هوای فضای مورد نظر را نیز دگرگون ساخت. در این‌ بین هدایت جریان هوا در جهت مورد نظیر یکی دیگر از وظایف این دریچه‌ ها است.

در دسته‌ بندی‌ هایی که تاکنون در مورد آن‌ ها صحبت کردیم لازم است به این مسئله اشاره کنیم که مدل گرد در یک فریم گرد در محیط و همین‌ طور لایه‌ های مدور تشکیل شده است و این باعث می‌ شود که دریچه مورد نظر بتواند برای محیط‌ هایی با ارتفاع معمول بهترین نتیجه را داشت باشد.

اما دلیل استفاده از دریچه بلندگویی چیست؟ در واقع به این دلیل از مدل‌ های گرد و بلندگویی استفاده می‌ شود که هوا به‌ خوبی در محیط تعدیل شده و میزان هوای ورودی نیز تحت‌ فشار بوده و از انشعاب کانال بهترین خروجی را بگیرد.

مزایای استفاده از دریچه‌ های گرد و دورانی

همان‌ طور که گفتیم این مدل‌ ها معمولاً در بازار در دسترس هستند. شرکت‌ های زیادی نسبت به تولید این محصول در داخل کشور اقدام می‌ کنند و ضمن این که نمایندگی‌ های فروش آن‌ها نیز به شما خدمات ویژه در صورت خرید عمده ارائه می‌ دهند.

درست است که ساختار این دریچه‌ ها دایره‌ ای است اما روی به‌ راحتی قابل نصب هستند و برای اتصال آن‌ ها می‌ توانید از پیچ استفاده کنید. جنس پلاستیک به‌ کار رفته در این محصول مهم است. اما شما می‌ توانید در صورت نیاز به استحکام بالاتر و ویژه‌ تر مدل ای‌ بی‌ اس انواع دریچه‌ های بلندگویی را نیز تهیه کنید.

پلاستیک و ABS وزن زیادی ندارند. فضایی اشغال نمی‌ کنند، دچار زنگ‌ زدگی نمی‌ شوند و همین‌ طور هنگام تولید هوا توسط سیستم تهویه و یا کولر و همین‌ طور حرکت جریان درون آن‌ ها سر و صدای زیادی نیز تولید نمی‌ کنند. برخلاف مدل‌ های فلزی که معمولاً پرسر و صدا هستند شما می‌ توانید دریچه‌ های بلندگویی را در هر شرایط جوی و آب‌ و هوایی نصب کنید.

بخصوص اگر قرار است در ساختمان‌ های مسکونی و آموزشی از این دریچه‌ ها استفاده شود قطعاً پلاستیک می‌ تواند متریال مناسبی باشد. یکی از مهم‌ ترین موارد در هنگام انتخاب تهویه‌ های مطبوع اصالت کالا، کیفیت بدنه و همین‌ طور دوام است. ضمن این که دریچه بلندگویی روی مسئله پخش صحیح جریان هوا نیز تأثیر می‌ گذارد. اگر به سراغ مدل‌ های ارزان‌ قیمت بروید احتمالاً در این زمینه با مشکل مواجه می‌ شوید.

خرید دریچه‌ های تهویه سقفی و دیواری

معمولاً دریچه‌ ها را بر اساس ارتفاع، مساحت ساختمان و همین‌ طور فاصله از منبع تولید برودت انتخاب می‌ کنند. همان‌ طور که اشاره کردیم، مدل‌ های دریچه بلندگویی مناسب محیط‌ هایی با ارتفاع معمولی هستند. یعنی اگر قصد نصب سیستم تهویه در سوله‌ هایی با ارتفاع سقف بیش از 3 متر را دارید بهتر است به سراغ متریال‌ های دیگر بروید و گزینه‌ های دیگری را انتخاب کنید.

ضمن این که در مدل‌ های سقفی امکان پاشیدن هوا به‌ صورت نامنظم کم‌ تر رخ می‌ دهد و تمامی فشار تولید شده توسط دستگاه به میزان مناسبی در تمامی بخش‌ های ساختمان با توازن ایجاد می‌ شود.

در هنگام خرید این‌ گونه دریچه‌ ها باید بدانید که محصول توسط چه شرکتی تولید شده است؟ آیا شرکت مورد نظر استانداردها را در عرضه این‌ گونه محصولات رعایت می‌ کند؟ گواهی‌ ها و استانداردهایی که دریچه بلندگویی باید پاس کند چیست؟ چه شرکت‌ هایی آن را با قیمت مناسب‌ تری به فروش می‌ رسانند؟

در نهایت تمامی این موارد می‌ تواند از جمله مهم‌ ترین سؤالاتی باشد که در مورد تولیدات مجموعه‌ ها مطرح می‌ شود. فراموش نکنید که در هنگام خرید انواع دریچه‌ های تهویه و مدل‌ های پلاستیکی به سراغ فروشگاه‌ هایی بروید که به شما گارانتی کیفیت عرضه می‌ کنند.

ضمن این که اگر قصد خرید اینترنتی را دارید حتماً ابعاد را چک کنید و بررسی نمایید که آیا در تصاویر سطح کیفیت محصول مطلوب است؟ حتماً می‌ پرسید معیار بررسی کیفیت دریچه بلندگویی چیست؟ آن هم از روی عکس. در واقع لازم است که این دریچه‌ ها ساختار مربعی داشته باشند و همین‌ طور محل پیچ‌ ها و اتصالات نیز به‌ خوبی مشخص و برجسته باشد. ضمن این که فروشگاه تصویر از تمامی زوایای محصول را نیز در دسترس قرار داده باشد.

جمع بندی

در نهایت مسئله تهیه دریچه بلندگویی موضوع مهمی است که باید در مورد آن دقت کافی را داشته باشید. شرکت تولیدی آپادانا کالا در حال حاضر یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان و عرضه‌ کنندگان مستقیم انواع دریچه‌ های بلندگویی در مدل‌ های پلاستیک و همین‌ طور ABS می‌ باشد. به‌ راحتی شما قادر به سفارش این محصولات از پورتال رسمی این مجموعه بدون پرداخت هزینه اضافه هستید. وزن مدل‌ های پلاستیکی دریچه‌ های بلندگویی کم‌ تر از فلز است، ضمن این که متریال پلاستیک به‌ طور کلی نارساناست و از نظر ایمنی نیز گزینه بهتری به نظر می‌ رسد.

جهت استعلام قیمت می‌ توانید با پشتیبانی آپادانا کالا تماس حاصل نموده و برای پروژه‌ های عمرانی و ساختمانی و همین‌ طور کنترل سیستم‌ های هوادهی این محصول را در تعداد بالا و به‌ صورت کلی خریداری کنید. آپادانا کالا تولید کننده انواع دریچه فلزی، دریچه آلومینیوم، دریچه بازدید، درب بخاری، و… نیز می باشد.


سوالات متداول

مزیت مدل پلاستیکی دریچه بلندگویی چیست؟

قیمت ارزان تر نسبت به سایر مدل ها. اگر می‌ خواهید دریچه بلندگویی شما در خرید عمده قیمت مناسبی داشته باشد، می‌ توانید به سراغ مدل‌ های پلاستیک بروید.

مزیت دریچه بلندگویی چیست؟

این دریچه می‌ تواند به‌ راحتی هوای خروجی در هر انشعاب و لوله را تا حدی‌ که شما می‌ خواهید به زاویه‌ های مختلف بفرستد. برای توضیحات بیشتر وارد مقاله شوید.

5/5 - (5 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *