نمایش 1–12 از 31 نتیجه

نمایش 24

در ساختمان سازی نوین و به خصوص در مجتمع‌ های چند طبقه، جهت لوله کشی فاضلاب و سایر بخش‌ ها، دریچه ای در مسیر لوله و اتصالات نصب می شود که به آن دریچه بازدید تاسیسات می گویند. دریچه بازدید (Sewage visit hole) که با هدف مشاهده داخل خطوط انواع لوله مورد استفاده قرار گرفته می شود، شامل انواعی مانند دریچه بازدید نیو فلکس، UPVC، دریچه چدنی و … است.

دریچه بازدید تاسیسات چیست؟

 دریچه های بازدید تاسیسات به صورت غیر مستقیم نقش مهمی در تهویه هوای ساختمان دارند. از این وسیله عمدتاً برای بازدید، بررسی و رفع مشکلات فاضلاب استفاده می‌ شود. البته با توجه به تنوع لوله کشی و اتصالات فاضلاب در محیط، تعاریف متفاوتی نیز درباره این دریچه وجود دارد. به عنوان مثال در بعضی از خطوط لوله کشی به آن سه راهی، چهارراهی، زانو و… می گویند. قیمت دریچه بازدید تاسیسات با توجه به کیفیت و کاربردی که در سازه ها دارند بسیار مناسب است.

نحوه اتصال، قرار‌گیری و عملکرد این دریچه متفاوت است که بر اساس آن می توانید نوع مناسب را خریداری کنید. البته به یاد داشته باشید که دریچه بازدید تاسیسات علاوه بر بررسی گرفتگی و میزان ورود و خروج سیالات، جهت رفع گرفتگی لوله‌ ها و سایر مشکلات نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

انواع دریچه بازدید تاسیسات

انواع دریچه بازدید

در ادامه با دو نوع دریچه بازدید آشنا خواهید شد:

  1. دریچه بازدید پایه بلند
  2. دریچه بازدید پایه کوتاه

دریچه بازدید تاسیسات پایه بلند

یکی از پرکاربردترین دریچه های بازدید، مدل پایه بلند است. دریچه بازدید پایه بلند مخصوص انشعابات آب، گاز و فاضلاب است. بدین صورت که در دریچه‌ های آبگیری و تخلیه استخر از دریچه بازدید با جنس پلاستیک، آهن، برنج و مسی استفاده می‌ کنند. زیرا این آلیاژ‌ها موجب افزایش استحکام و کارایی دریچه شده و از برگشت سیالات جلوگیری می‌ کند.

برای لوله‌ های منهول فاضلاب و مخابرات نیز از دریچه بازدید پایه بلند کامپوزیتی استفاده می‌ شود. آلیاژ به کار رفته در ساخت این دریچه، از بروز گرفتگی، زنگ زدگی و سایر مشکلات احتمالی برای مدت زمان طولانی‌ تری نسبت به سایر آلیاژ‌ها جلوگیری می‌ نماید.

در زمان خرید دریچه بازدید به محل قرارگیری، نحوه اتصال و میزان استفاده از آن دقت کرده و براساس آن محصول موردنظرتان را خریداری کنید. زیرا هرچه اندازه دریچه بزرگتر و کیفیت ساخت آن بهتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

دریچه بازدید پایه کوتاه

یکی از ساده‌ ترین و متداول‌ ترین دریچه‌ های بازدید، مدل پایه کوتاه این محصول است. به گونه‌ ای که افراد روزانه با آن سر و کار دارند؛ اما با مفهوم دریچه بازدید آشنا نیستند. درپوش‌ های تخلیه در کف آشپرخانه، حمام، اتاق و … یکی از مدل‌ های دریچه بازدید پایه کوتاه هستند.

روی اکثر این دریچه‌ ها یک صافی قرار دارد که مانع از ورود کف، خاک، مو، چربی و … به درون لوله تخلیه و فاضلاب می‌ شود. در این خصوص باید هراز چندگاهی درپوش آن را بردارید و مسیر خروج سیالات را تمیز کنید. به منظور جلوگیری از جمع شدن رسوب و زنگ زدگی دریچه بازدید از مدل‌های پلاستیکی، استیل و آلومینیومی استفاده کنید.

انواع دریچه بازدید از نظر مکان |‌ از فاضلاب تا کف!

انواع دریچه بازدید شامل موارد زیر هستند:

دریچه بازدید فاضلاب

دریچه بازدید تاسیسات فاضلاب دریچه ای است که در سیستم لوله کشی فاضلاب در مکان های مناسب جای گذاری و نصب می شود. کاربرد دریچه بازدید فاضلاب برای زمانی است که می خواهید به قسمت های مختلف سیستم فاضلاب شامل لوله، سیفون، زانویی و غیره بدون نیاز به خارج کردن لوله و تخریب ساختمان، دسترسی سریع و راحت داشته باشید.

 شاید برای شما پیش آمده باشد که لوله های فاضلاب محل کار یا منزلتان دچار مشکلاتی مانند گرفتگی لوله، نشتی و غیره شده باشد. برای اینکه بتوانید مشکل را به درستی تشخیص دهید و آن را حل کنید دریچه بازدید فاضلاب می تواند کمک بزرگی به شما کند. نکته حائز اهمیت این است که نصب دریچه باید به گونه ای باشد که دسترسی به آن آسان و امکان پذیر باشد.

در هر سیستم فاضلاب نیاز است به تعداد لازم دریچه بازدید فاضلاب نصب شود. این دریچه ها باید در مسیر لوله اصلی فاضلاب، در محل اتصال لوله فرعی به لوله اصلی، در پایین ترین مکان لوله فاضلاب قائم و هر تغییر مسیری که در لوله ایجاد شده، باید نصب شود.

دریچه بازدید کف

دریچه های بازدید تاسیسات کف، درب هایی هستند که برای بازدید از شیرآلات، شیرفلکه های آب، فنکویل، سیستم های کابل کشی و فیوز های برق توکار توسط تاسیسات نصب و به آن دریچه بازدید تاسیسات نیز گفته می شود.

این دریچه ها از سه نوع ماده آلومینیوم، آهن و چوب می توانند تولید شوند. از مزایای دریچه های بازدید از کف می توان به نصب آسان و سریع و تنوع بالا در مدل های آن اشاره کرد.

دریچه بازدید مخفی

در ساختمان ها، لوله، فلکه و اتصالات زیادی وجود دارد که حتما باید در دسترس باشند؛ اما اگر در معرض دید قرار بگیرند، فضای خوبی را ایجاد نمی کنند و زیبایی محیط را تحت تاثیر قرار می دهند. برای حل این مسئله دریچه های بازدید مخفی ساخته شدند تا در هنگام نصب در فضای مورد نظر، سازگاری بالایی نسبت به محیط داشته باشند.

خاصیت مخفی بودن این دریچه ها جذابیت زیادی را در میان افراد ایجاد کرده است. زیرا این امکان وجود دارد که روی دریچه های مخفی با نصب متریال های اضافی مانند سنگ، چوب، سرامیک و کاغذ دیواری کاملا پوشانده و پنهان شود و هیچ تغییر در فضای مورد نظر ایجاد نکند.

دریچه های مخفی بیشترین کاربرد را در راه پله ها، دیوارها و تراس ها دارند. از مزیت های دریچه های بازدید مخفی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ضد آب
  • اشغال فضای اندک
  • قابلیت نصب در موقعیت های مختلف

ویژگی‌ های دریچه بازدید تاسیسات

در ادامه ویژگی های دریچه بازدید رو می خوانید:

  • مقاومت بالا در برابر شکستگی؛ فرقی نمی‌ کند که دریچه بازدید از چه آلیاژی ساخته شده باشد. زیرا این گونه دریچه‌ ها عمدتاً ساختاری مستحکم و قوی دارند و به همین جهت در برابر ضربه و شکستگی مقاوم هستند. اگر بخواهیم یک ویژگی بارز برای آن بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که این محصول مقاومت قابل توجهی نسبت به سایر لوله و اتصالات فاضلابی دارد.
  • آلیاژ به کار رفته در ساخت این محصول به گونه‌ای است که در مقابل انواع رسوبات مقاوم هستند و پس از گذشت مدت زمان طولانی به راحتی باز و بسته می‌ شوند. البته به یاد داشته باشید که کیفیت ساخت دریچه بازدید در این خصوص بی‌ تأثیر نخواهد بود.
  • دریچه‌های بازدید در برابر انواع ضربه مقاوم هستند و کمتر دچار آسیب می‌شوند.
  • این محصول در برابر مواد شیمیایی، اسید و باز مقاومت بالایی دارد.
  • وزن دریچه بازدید تاسیسات بسیار سبک است.
  • هزنیه نصب و راه‌ اندازی دریچه بازدید در مقایسه با سایر تأسیسات و سیستم‌های فاضلاب پایین‌تر و مناسب‌ تر است.

محل قرارگیری و نصب دریچه بازدید

به طور کلی نمی‌ توان یک مکان ثابت و مشخص برای نصب دریچه بازدید تعیین کرد. بدین صورت که این قبیل دریچه‌ ها در جا‌های مختلفی از سیستم فاضلاب نصب می‌ شوند. همان طور که در ابتدا و برای پاسخ به سؤال دریچه بازدید بیان کردیم، از این دریچه برای بازدید، بررسی و رفع مشکلات سیستم فاضلاب، گازرسانی، مخابرات و … استفاده می شود؛ از این رو عمدتاً دریچه فاضلاب در انتهای مسیر لوله یا سیستم فاضلاب و قبل از تغییر مسیر آن نصب می‌ شود.

 به منظور سهولت در نصب و بازدید از سیستم فاضلاب می‌ توان دریچه را قبل از سیفون نصب کرد. با این کار نه تنها دسترسی به دریچه‌ ها راحت‌ تر می‌ شود، بلکه در زمان بروز هرگونه مشکل، سریع‌ تر و راحت‌ تر می‌توان آن را رفع کرد.

دریچه بازدید و نشت فاضلاب

برخی بر این باورند که نصب دریچه بازدید در مسیر لوله فاضلاب، گاز و … موجب نشت سیالات به بیرون می‌شود. در صورتی که اصلاً این گونه نیست و در بسیاری از محیط‌ها از این دریچه استفاده می‌شود و هیچ گونه نشتی نیز رخ نمی‌دهد.

برای از بین بردن این باور غلط باید گفت که دو نکته مهم و اساسی در خصوص نشت لوله‌های فاضلاب وجود دارد و این در حالیست که هیچ یک از آن‌ ها با دریچه بازدید ارتباطی ندارند. یکی از نکات و مشکلات مهم درباره نشت لوله فاضلاب عدم آب‌ بندی، لوله‌ گذاری نامناسب و رعایت نکردن استاندارد‌های موجود است.

در محل قرار‌گیری و اتصال دریچه به مسیر لوله یک سری اورینگ استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که اورینگ‌ ها کیفیت مناسبی نداشته باشند و یا به درستی فرآیند آب‌ بندی آن‌ها انجام نشده باشد، هنگام عبور آب و سایر سیالات از درون لوله به بیرون نشت می‌ کند.

نکته دوم اینکه از درون فاضلاب و سایر خط لوله‌ها سیالات با فشار معمولی از درون لوله‌ها عبور می‌ کنند. از این رو عملاً نشتی به بیرون رخ نخواهد داد. جهت تست نشت لوله‌ ها می‌ توان آب با فشار خیلی زیاد از درون آن‌ها عبور داد و در صورت بروز هرگونه نشتی، آن را برطرف ساخت.

مشکلات ناشی از عدم نصب دریچه بازدید

به طور کلی عدم نصب دریچه بازدید، عملکرد سیستم فاضلاب را مختل نمی‌ کند. اما در صورت بروز هرگونه مشکل، برای رفع آن‌ها می‌بایست هزینه بسیار زیادی صرف کرد. در این گونه موارد هنگام گرفتگی و خرابی لوله‌های فاضلاب تنها می‌ توان آن‌ها را تعویض نمود و یا یک مسیر جدید برای عبور خط فاضلاب تعریف نموده و راه‌اندازی کرد.

دریچه‌ های بازدید اغلب توسط زانو و اتصالات y شکل در مسیر لوله نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای لوله فاضلاب با قطر 4 اینچ می‌ توانید از لوله و اتصالات به همان اندازه برای نصب دریچه بازدید استفاده کنید. اما در صورتی که قطر لوله‌ها بیشتر از 4 اینچ باشد، باید متناسب با آن‌ ها اندازه لوله‌ های منتهی به دریچه بازدید را افزایش دهید.

نکات مهم درخصوص نصب دریچه بازدید

برای افزایش کیفیت و کارایی دریچه بازدید، در هنگام نصب آن باید یک سری اصول و نکات را رعایت کرد. بعضی از مهمترین این نکات عبارتند از:

  • محل نصب دریچه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و براساس آن دریچه را نصب کنید. زیرا نحوه و محل قرار گرفتن دریچه از اهمیت بالایی برخوردار است و دسترسی آسان به آن یک مزیت محسوب می‌ شود. به عبارت دیگر هرچه محل قرار‌گیری دریچه دم دست و راحت‌تر باشد، به نسبت دسترسی به آن سریع‌ترین و راحت‌ تر خواهد بود. علاوه بر این فرآیند عیب‌ یابی و رفع آن نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • هنگام نصب دریچه از پیچ، مهره و واشر‌های استاندارد استفاده کنید. در این راستا براساس استاندارد‌های متناسب با الگوی کلی دریچه بازدید قطعات و اتصالات استاندارد طراحی و تولید شده است.
  • حتماً قبل از انتخاب و خرید دریچه، لوله‌ های منتهی به آن را اندازه‌ گیری نمایید. در غیر این صورت دریچه خریداری شده ممکن است بزرگتر یا کوچکتر از سایز لوله‌ ها باشد.
  • براساس استاندارد‌های وضع شده دریچه بازدید باید حداقل 45 سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد. این فضا جهت استقرار افراد در محیط به منظور بازدید سیستم فاضلاب و رفع مشکلات احتمالی در نظر گرفته شده است.
  • قبل از نصب این دریچه باید جهت جریان فاضلاب را بررسی نمایید و در همان مسیر یا عمود بر آن دریچه را نصب کنید. در غیر این صورت فشار سیالات موجب بروز نشتی و یا باز شدن درب دریچه بازدید می‌شود.
  • نصب و استفاده از دریچه بازدید در اماکن تهیه و تولید مواد خوراکی نظیر نانوایی، رستوران، قصابی، سوپرمارکت، فست فود و … مجاز نیست.
  • اگر در مناطق سردسیر کشور زندگی می‌کنید و یا وارد فصول سرد سال شده‌اید، جهت جلوگیری از یخ زدن دریچه بازدید می‌ توانید تمامی قسمت‌های دریچه را با پشم شیشه بپوشانید و مانع یخ زدن آن شوید.

قیمت دریچه بازدید تاسیسات پلاستیکی

قیمت دریچه بازدید تاسیسات پلاستیکی بسیار پایین بوده و به مبلغ کارخانه (تولید) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

خرید اینترنتی دریچه بازدید تاسیسات

آپاداناکالا به عنوان یکی از بزرگ ترین و مراجع فروش دریچه بازدید تاسیسات توانسته تا خدمات خوبی به مشتریان خود در سطح عمده و خرده ارائه کند؛ بنابراین می توانید با خیال راحت از این مجموعه خرید کنید.