مقالات

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی چیست؟ + بررسی مزایا و معایب

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

چیلر ها در دو نوع تراکمی و جذبی تولید و عرضه می شوند. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در واقع به نحوه کارکرد آن ها باز می گردد. چیلر های جذبی با انرژی حرارتی کار می کنند این در حالی است که چیلر های تراکمی با انرژی الکتریکی کار می کنند.

چیلر یک دستگاه بزرگ با مجموعه ای پیچیده است که وظیفه آن خنک کردن و فراهم آوردن دمای مناسب برای دستگاه های سیستم تهویه مطبوع است. چیلر این کار را نه با تولید سرما بلکه با حذف گرما انجام می دهد.

چیلرها در حوزه تهویه مطبوع برای ساختمان های مسکونی، تجاری، تفریحی، برج ها، باشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو دریچه تهویه می تواند هدایت هوای تازه در جهت مورد نظر، تهویه کامل فضای سر بسته، افزایش قابل توجه ای در سرعت ورودی هوا داشته باشد.

 در واقع کاربرد تهویه مطبوع، آب سرد شده در چیلر برای سرد کردن و کاهش رطوبت هوا در ساختمان های کوچک و بزرگ استفاده می شود و در کارکرد صنعتی هم از چیلرها برای پایین آورن دمای دستگاه ها و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در ساختار درونی و عملکرد آن ها است و هر کدام از این چیلرها دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به شرایط پروژه می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد.

در واقع اصلی ترین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی این است که در چیلرهای تراکمی کمپرسور وجود دارد و منبع اصلی انرژی برق می باشد. اما در چیلر جذبی کمپرسور وجود ندارد و به جای آن ژنراتور و ابزوربر وجود دارد و مصرف اصلی انرژی در این چیلرها سوخت طبیعی است.

حال که متوجه فرق چیلر جذبی و تراکمی شدیم، در ادامه به صورت موردی مهم ترین تفاوت های این دو را بررسی خواهیم کرد.

۱. تفاوت در مصرف انرژی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

همانطور که گفته شد چیلر تراکمی با انرژی برق و بیشتر جذبی­ ها با انرژی گاز طبیعی کار می کنند.

برای مقایسه چیلر جذبی و تراکمی ابتدا به بازدهی آن­ها می­ پردازیم، برای مقایسه میزان بازدهی این دو، معیارهای متفاوتی وجود دارند. ضریب عملکرد جذبی­ ها بسیار پایین تر از تراکمی است. مثلاً cop در نوع جذبی معمولاً بین ۰.۵ تا ۱.۲ است. هرچه این عدد بزرگ تر باشد دستگاه از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی عملکرد بهتری را دارا است. در حالی که در چیلرهای تراکمی این اعداد معمولاً بین ۲.۵ تا ۷ می باشد. از این مسئله می توان نتیجه گرفت که از نظر میزان مصرف انرژی چیلر تراکمی بهتر هستند.

لازم به ذکر است که در کشور ایران به دلیل ارزان بودن گاز و گران بودن برق از نظر هزینه های ثانویه ای که به مصرف کنندگان وارد می شود، چیلر های جذبی هزینه کمتری بر دوش دارندگان این دستگاه می گذارند.

۲. تفاوت در قیمت اولیه

در حالت کلی خرید یک دستگاه چیلر جذبی گران تر از یک دستگاه تراکمی با همان ظرفیت است و این تفاوت در قیمت اولیه بسیار مشهود است.

۳. تفاوت در وزن و ابعاد

چیلرهای جذبی به دلیل داشتن متعلقات بیشتر و بزرگ تر، وزن و ابعاد بیشتری به نسبت تراکمی دارند؛ بنابرین نیاز به فضای بیشتری هم برای نصب دارند. همچنین لازم به ذکر است که نوع جذبی در موتورخانه نصب می شوند اما نوع تراکمی هم در موتورخانه و هم در پشت بام یا حیاط قابلیت نصب دارند. بنابراین از جمله تفاوت چیلر جذبی و تراکمی می توان به محل نصب آن­ ها اشاره کرد.

۴. تفاوت سطح صدای تولید شده

از لحاظ صدای تولید شده معمولاً نوع جذبی به نسبت تراکمی صدای کم تری ایجاد می کنند. اما باید توجه داشت که ذکر این تفاوت ها به صورت کلی است و چیلرها می توانند انواع گوناگونی با آپشن­ های مختلف و متفاوتی داشته باشند. همانطور که گفته شد دستگاه جذبی در موتورخانه نصب می شوند و در نوع تراکمی آب خنک نیز این چنین است و صدای تولیدی، مزاحمتی را ایجاد نمی کند و در نوع هوا خنک تراکمی نیز چیلر در فضای بیرون مانند پشت بام و حیاط نصب می شود و معمولاً صدای زیادی تولید نمی کند.

۵. تفاوت طول عمر دستگاه

از لحاظ طول عمر، جز در موارد بسیار محدود تراکمی­ ها بهتر هستند؛ چراکه به دلیل عدم استفاده از آب در دستگاه هوا خنک، برای خنک کاری کندانسور و در نتیجه کاهش رسوبات و کمتر شدن متعلقات تاسیساتی، طول عمر بیشتری هم دارند. البته نوع تراکمی آب خنک و چیلر های جذبی نیاز به برج خنک­ کننده دارند.

 به علاوه وجود آمونیاک که معمولاً در چیلرهای جذبی، صنعتی است و ماده جاذب لیتیوم بروماید، باعث ایجاد خوردگی در سیستم شده و این مورد دلیل دیگری است که از عمر جذبی­ ها کم می­ کند.

۶. تفاوت تعمیر و نگه­داری

تعمیر و نگه داری در جذبی بسیار حساس تر و مورد توجه تر از تراکمی است. از طرفی در تراکمی، در صورت خرابی کمپرسور دستگاه، هزینه بالایی به مصرف ­کنندگان چیلر وارد می شود. در تراکمی با کمپرسور اسکرال، در صورت خرابی این قطعه، می بایست کمپرسور دستگاه عوض شده؛ اما در چیلرهای جذبی، کمپرسور آن در مواردی قابل تعمیر است.

۷. تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در حمل به پروژه و نصب

چیلرهای تراکمی معمولا به صورت یکپارچه و حتی شارژ شده (مبرد داخل سیکل تراکمی) به پروژه ارسال می شوند، اما چیلرهای جذبی به خصوص در ظرفیت­ های بالا، به علت ابعاد و قطعات بزرگتر معمولا در چند مرحله و چند تکه به پروژه ارسال می شوند و در محل پروژه نصب می گردند.

به دلیل وجود تفاوت در روند قرارگیری و راه ­اندازی هر کدام از این چیلرها، نمی توان آن ها را از لحاظ قیمت در این مرحله مقایسه کرد.

۸. تفاوت در کاربری

به طور کلی چیلرهای جذبی در پروژه ­هایی که نیاز به تامین برق خیلی بالایی دارند و این امکان برای کارفرما میسر نیست، مورد استفاده قرار می گیرند. البته در پروژه­ های کوچک تر هم استفاده از این نوع متداول است؛ ولی با توجه به مزایای متعدد چیلرهای تراکمی استفاده از جذبی ­ها، کمتر است. چیلرهای جذبی در پروژه ­های بزرگ دانشگاه ها، نیروگاه ها، بیمارستان­ ها و … بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

۹. تفاوت در مصرف آب

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

چیلرهای جذبی به طور حتم به برج خنک کننده نیاز دارند. برج ­های خنک­ کننده اصولاً به صورت تبخیری کار می کنند و باعث اتلاف آب می شوند. پس این دستگاه­ ها نیاز به آب دارند و همین طور باعث افزایش مصرف آب برای خنک ­کاری می گردند.

در چیلرهای تراکمی نوع آب خنک آن وضعیت مشابه جذبی است، اما تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در نوع هوای خنک است که احتیاج به آب و برج خنک کننده در نوع تراکمی نیست و مصرف آبی در سیستم اتفاق نمی افتد.

میزان مصرف آب در جذبی حدود ۵۰ درصد بیش از تراکمی است.

با توجه به اقلیم ایران می توان به این نتیجه رسید که در آینده ای نزدیک و شاید در حال حاضر چیلرهای تراکمی هواخنک بازار بسیار بزرگ تری نسبت به انواع دیگر دارند.

۱۰. تفاوت در زیست محیطی

چیلرهای تراکمی به صورت اصولی از مبردها در سیکل تبرید تراکمی استفاده می کنند. این مبردها بعضاً موجب تخریب لایه اوزون شده و همینطور باعث اثر گازهای گلخانه ای بر کره زمین هستند. البته امروزه استفاده زیاد از این مبردهای مخرب ممنوع شده ولی باز هم در برخی موارد استفاده می شوند. اما در چیلرهای جذبی به دلیل استفاده از مبردهای طبیعی، تخریب لایه اوزون وجود ندارد همچنین اثر کمتری در گرم شدن کره زمین دارند. بنابراین استفاده از چیلرهای جذبی آسیب کم­تری به محیط زیست وارد می کند.

سخن پایانی

اگرچه استفاده از هر کدام از انواع چیلر مزیت های مختص به خود را دارد اما با توجه به بحث حفظ محیط زیست و تلاش برای تولید گاز های گلخانه ای کمتر و اهمیت موضوع گرمایش زمین که یکی از دغدغه های این روز های جوامع بین المللی است، همه ما انسان ها باید تلاش کنیم تا با کوچکترین حرکت خود بتوانیم در حفظ محیط زیست و پاک نگه داشتن کره زمین سهیم باشیم.

از این رو با توجه تفاوت چیلر جذبی و تراکمی که به آن اشاره کردیم سبب شده که چیلر های جذبی از انرژی حرارتی برای کارکرد خود استفاده کنند و به اندازه چیلر های تراکمی انرژی مصرف نکرده و تولید گاز های گلخانه ای نمی کنند، انتخاب نوع جذبی برای حفظ محیط زیست، انتخاب صحیح تری است.

اگرچه هزینه استفاده از چیلر های تراکمی کمتر است ولی در نهایت استفاده از مدل جذبی به نفع تمام ساکنین زمین است. البته استفاده از چیلرهای تراکمی، به دلیل استفاده آن ها از انرژی الکتریکی بسیار رایج است. بنابراین مجموعه آپادانا کالا به شما توصیه می کند که انتخاب نهایی را با توجه به موارد استفاده و نیازهای خود باید انجام دهید و مناسب ترین نوع از این محصول را برای رفع نیازهای خود را خریداری نمایید.

سوالات متداول

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی چیست؟

تفاوت در مصرف انرژی – تفاوت در قیمت اولیه – تفاوت در وزن و ابعاد – تفاوت طول عمر دستگاه و…

چیلرهای تراکمی در شرایط زیست محیطی از چیزی استفاده می کنند؟

چیلرهای تراکمی به صورت اصولی از مبردها در سیکل تبرید تراکمی استفاده می کنند. این مبردها بعضاً موجب تخریب لایه اوزون شده و همینطور باعث اثر گازهای گلخانه ای بر کره زمین هستند.

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *