مقالات

معرفی انواع سیستم لوله کشی فن کویل

سیستم لوله کشی فن کویل

فن کویل یک سیستم مخصوص است که برای ایجاد گرمایش و سرمایش در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، درواقع این دستگاه به صورت برودتی و حرارتی عمل می‌کند و به گرمایش و سرمایش محیط اطراف می پردازد. این وسیله دارای دو قسمت فن دمنده هوا و کویل می‌باشد. این محصول پرطرفدار در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام سیستم لوله کشی مختص به خود را دارا می‌باشند (مثل دریچه فن کویل). در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سیستم لوله کشی فن کویل آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

فن کویل چیست؟

فن کویل‌ها یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع هستند، ویژگی منحصربه‌فرد این وسایل این است که می‌توانند، عمل گرمایش و سرمایش را به طور همزمان انجام دهند. قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده فن کویل عبارتند از: کویل‌های مخصوص گرمایش و سرمایش، فن، شیر فلکه و فیلتر هوا.

فن کویل درواقع یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در صنعت تهویه مطبوع و دریچه تهویه است که توسط آن می توان آب سرد تولید شده توسط چیلر یا آب گرم پکیج یا موتورخانه را به آن اتصال داده و از این طریق در فضای داخلی ساختمان سرمایش و گرمایش را فراهم نمود.

فن کویل در انواع مختلفی زمینی، دیواری، سقفی کاستی، سقفی توکار، سقفی کانالی پر فشار به بازار مصرف عرضه می‌گردد. همچنین انواع سیستم لوله کشی فن کویل نیز متفاوت است.
یکی از مزایای فن کویل این که نیازی به کانال کشی ندارد، بلکه تنها با لوله کشی و برق کشی در ساختمان می‌توان از این وسیله استفاده کرد، از این رو فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. این سیستم مصرف انرژی بسیار کمی دارد و متناسب با هر قسمت ساختمان می‌ توان آن را روشن و خاموش کرد.

انواع سیستم لوله کشی فن کویل کدام اند؟

هدف از لوله کشی در فن کویل انتقال آب است‌، انواع سیستم لوله کشی فن کویل مختلف است. لوله کشی این سیستم‌ها در سه نوع وجود دارد که عبارتند از:

  • تک لوله‌ای
  • دو لوله‌ای
  • چهار لوله‌ای

· فن کویل تک لوله‌ ای

یکی از انواع سیستم لوله کشی فن کویل، نوع تک لوله‌ای است که برای فضاهایی با متراژ کم کاربرد دارد و در مقایسه با دو نوع دیگر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع فن کویل تنها از یک لوله برای جریان یافتن آب استفاده می‌گردد. تجهیزات فن کویل در این روش می‌توانند، به حالت سری در مدار قرار داده شوند.

این نوع سیستم لوله کشی اغلب در مناطقی که بین دمای تابستان و زمستان اختلاف ناچیزی وجود دارد، به کار می‌رود، می توان این مورد را از معایب فن کویل در نظر گرفت. از این رو در صورت عیب یابی می توانید با یک نگاه کوتاه به این مقاله در سه سوت هر نوع عیبی را شناسایی و برطرف کنید.

· فن کویل دو لوله‌ ای

فن کویل دو لوله ای

یکی دیگر از انواع سیستم لوله کشی فن کویل، نوع دو لوله‌ای می‌باشد. لوله کشی فن کویل دو لوله‌ای طوری طراحی شده است که آب از یک لوله وارد شده و از لوله دیگر خارج می‌گردد؛ یعنی یک لوله مخصوص رفت آب و یک لوله مخصوص برگشت آب وجود دارد. در فن کویل دو لوله‌ای در درون لوله‌ها یا فقط آب سرد انتقال داده می‌شود، یا آب گرم، درنتیجه چنانچه یک واحد ساختمانی در آن واحد هم به گرمایش نیاز داشته باشد و هم به سرمایش، سیتم دو لوله‌ ای پاسخگو نیست.

 گرمایش یا سرمایش سیستم تهویه توسط دستگاهی که به آن متصل می‌شود، تعیین می‌گردد. مثلاً اگر چیلر به سیستم متصل شده باشد، باعث خنک شدن محیط می‌شود. خود فن کویل های دو لوله نیز به سه روش برگشت مستقیم، برگشت معکوس و برگشت مختلط لوله کشی می‌شوند.

مزایای فن کویل دو لوله ای

  1. راندمان بالا
  2. نصب با هزینه کم
  3. امکان تنظیم سرعت سیستم از کم تا زیاد
  4. طراحی ساده

معایب فن کویل دو لوله‌ ای

  1. مشکل بودن تغییر حالت گرمایش به سرمایش
  2. دارا نبودن قابلیت استفاده همزمان از سرمایش و گرمایش
  3. کند بودن تغییر وضعیت

انواع روش لوله کشی دو لوله

انواع روش های لوله کشی دو لوله به شرح زیر است:

لوله کشی فن کویل دو لوله از نوع برگشت مستقیم

در این نوع لوله کشی آبی که به لوله ورود می‌کند، به طرف موتورخانه حرکت ‌کند. مزیت این روش این است که مانع از افت آب در مسیر می‌‌گردد، از این رو برای دستگاه‌های پخش حرارت که معمولا با مشکل افت فشار روبرو می‌شوند، بهترین گزینه است.

لوله کشی فن کویل دو لوله از نوع برگش معکوس

در این نوع لوله کشی آب برگشتی در لوله فن کویل برای حرکت آب در درون لوله رفت حرکت کرده و پس از اینکه آب آخرین دستگاه به لوله برگشت اتصال پیدا کرد، آب به طرف موتور خانه حرکت خود را ادامه می‌دهد. این نوع لوله کشی برای آن دسته از دستگاه‌های به کار می‌رود که میزان افت فشار مساوی می‌باشد.

بنابراین هنگام لوله کشی باید به نکات هواگیری فن کویل توجه کنید که هنگام حرکت رفت و برگشتی دچار مشکل می شود. از این رو نیاز الزامی به خالی کردن هوا فن کویل دارد. اطلاعات بیشتر در مقاله مربوطه برایتان بیان شده است.

لوله کشی فن کویل دو لوله از نوع برگشت مختلط

در این نوع لوله کشی بخشی از سیستم لوله کشی برگشت به شکل مستقیم و بخشی دیگر به شکل معکوس طراحی می‌شود.

فن کویل چهار لوله‌ ای

فن کویل چهار لوله

حال نوبت به مدل 4 لوله ای سیستم فن کویل رسیده است. این سیستم که در ارتباط با طراحی سیستم تهویه مطبوع می باشد، نوع دیگری از انواع سیستم لوله کشی فنکویل می باشد. در این نوع سیستم لوله کشی، لوله‌های آب گرم و آب سرد به شکل جداگانه طراحی شده‌اند، یعنی برای هر کویل گرمایشی و سرمایشی لوله‌های برگشتی و ورودی ویژه‌ ای به کار رفته است.

طراحی فن کویل چهار لوله‌ ای به شکلی است که برای جریان یافتن آب سرد یک لوله رفت و یک لوله برگشت وجود دارد، این مسئله درمورد آب گرم نیز صدق می‌کند. این مزیت باث می‌گردد که این سیستم تهویه قادر باشد، همزمان عمل گرمایش و سرمایش را انجام دهد.

به عنوان مثال اگر در یک ساختمان اتاقی نیاز به سرمایش داشته باشد و قسمت دیگری از ساختمان محتاج گرمایش باشد، این فن کویل می‌تواند، این کار را به راحتی انجام دهد. فن کویل چهار لوله‌ ای قیمت بیشتری دارد، اما با توجه به مزایای زیادی که دارا می‌باشد، این مسئله توجیه پذیر است.

فن کویل های چهار لوله‌ای در کشورمان کمتر به کار می‌روند؛ زیرا در سازه‌هایی که گرمایش و سرمایش به طور همزمان مورد نیاز است، معمولا از هواسازها استفاده می‌شود.

مزایای فن کویل چهار لوله:

  • عملکرد مطلوب
  • قابلیت تنظیم از کم تا زیاد
  • امکان ایجاد سرمایش و گرمایش برای واحدهای مختلف ساختمان
  • قابلیت شخصی سازی فن کویل برای هر یک از اتاق‌های ساختمان

معایب فن کویل چهار لوله:

  • ضروری بودن کالیبراسیون دستگاه
  • هزینه زیاد نصب
  • احتمال صدمه دیدن لوله‌ها

تعمیر و نگهداری فن کویل

برای استفاده بهینه از این دستگاه، بهتر است که هر سال سرویس شود. فیلتر فن کویل باید بعد از مدتی تمیز شود، تا گرد و غبار ایجاد شده وارد دستگاه نشود. در صورت نفوذ گرد و خاک به درون دستگاه، ممکن است فن کویل خراب شود. فیلترها در دو نوع پلاستیکی و فلزی وجود دارند، فیلتر قابل شسشتو بهترین گزینه است. در صورت خرابی سیستم مولد و سیستم انتقال گرما نیز، باید حتما از یک کارشناس کمک گرفته شود.

انواع فن کویل را از روی کاتالوگ فن کویل همراه با جدول توضحیحات مورد بررسی قرار بدهید.

 لوله کشی فن کویل سقفی

فن کویل سقفی در دو مدل روکار و توکار در منازل به کار برده می شود. از این رو این فن کویل زیر سقف خانه نصب می شود که به سادگی قابل دیدن است. لوله کشی فن کویل سقفی را در زیر سقف کاذب هم می توانید انجام بدهید، فقط باید حواستان باشد که مغایرتی با اتصالات برقی نداشته باشد قبل از لوله کشی حتما راهنمای نقشه برق کویل سقفی را مورد بررسی قرار بدهید.

لوله کشی فن کویل زمینی

هنگام لوله کشی فن کویل زمینی عایق بندی را لحاظ کنید تا از اتلاف انرژی بتوانید جلوگیری کنید. در واقع قبل از لوله کشی بررسی کنید که فین آلومینیومی یا لوله های مسی کدام در فن کویل زمینی به کار رفته اند.

سخن پایانی

فن کویل قسمتی از سیستم تهویه مطبوع است که برای ایجاد سرمایش و گرمایش در ساختمان‌های اداری، مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود. این وسیله از یک فن دمنده و کویل تشکیل شده که عملیات تهویه هوا به خوبی انجام می‌دهد. انواع سیستم لوله کشی فن کویل متفاوت است و هر کدام در مناطقی با آب و هوای خاص کاربرد دارند. قیمت این دستگاه به ظرفیت هوادهیِ آن و نوع آن بستگی دارد. هر کدام از فن کویل‌های تک لوله‌ای، دو لوله ای و چهار لوله ای قیمت متفاوتی دارند.

فروشگاه آنلاین آپادانا کالا در زمینه فروش سیستم‌های تهویه هوا فعالیت دارد و انواع مختلف این دستگاه‌های کاربردی را با قیمت‌های مقرون ‌به‌ صرفه ارائه می‌دهد. افرادی که متمایل به خرید هستند، می‌توانند سفارش خود را با چند کلیک در سایت ثبت کنند، تا محصول مورد نظر به آدرسشان ارسال گردد.

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *