مقالات

آشنایی با بهترین انواع دریچه‌ بازدید تاسیسات

آشنایی با بهترین انواع دریچه‌ های بازدید

برای دسترسی به تأسیساتی مانند فلکه‌های آب، فیوزهای توکار برق و سایر موارد از دریچه بازدید تاسیسات استفاده می‌شود. انواع دریچه های بازدید مختلف است. این محصول از 3 نوع متریال تولید می‌شود که شامل آلومینیومی با فریم و بدنه از جنس آلومینیوم، دریچه آهنی با فریم و بدنه از جنس ورق روغنی و گالوانیزه و نوع چوبی با روکش پلی‌یورتان است. اگر می‌ خواهید اطلاعاتی درباره انواع دریچه های بازدید کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

انواع دریچه بازدید تاسیسات

دریچه بازدید برای بازدید تأسیسات مانند فن کویل سقفی، شیرآلات و فیوزهای برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریچه بازدید فن کویل یکی از انواع دریچه های بازدید است که برای بازدید و تعمیر فن کویل‌های سقفی ساخته می‌شود و به اپراتور این امکان را می‌دهد که به‌ صورت دوره‌ ای دستگاه فن کویل را به راحتی چکاپ و تعمیر کند. فقط توجه داشته باشید که دریچه فنکویل تهویه را با سیستم های فن کویل اشتباه نگیرید.

سیستم دستگاه فن کویل به عنوان سیرکولاتور هوا در محیط عمل می‌کند و دارای یک فن دمنده و یک بخش مکنده است که برای کارایی سیستم مکنده باید بر روی درب این محصول امکان مکش هوا را ایجاد کرد به همین دلیل در انواع مختلفی تولید می‌شود که به شرح زیر است:

1. دریچه بازدید فنکویل ساده

1. دریچه بازدید فنکویل ساده

در فن کویل‌هایی که سیستمِ برگشت هوای آن‌ها با استفاده از کانال رابط از محیط تغذیه می‌شود نیازی به ایجاد منافذ عبور هوا بر روی بدنه درب دریچه نمی‌باشد. در این نوع دستگاه‌ها باید درب دریچه بازدید فن کویل مسدود باشد. این نوع ساده دارای دو نوع فریمِ 3 و 5 سانتی است و در دومدل لولایی و وزنه‌ای تولید می‌شود.

 درب این محصول به‌صورت یک ورق صاف و بدون هرگونه سوراخ و شیار است و تردد هوا از بیرون به سمت داخل وجود ندارد. نوع لولایی با استفاده از لولا به قسمت فریم وصل می‌شود و با استفاده از قفل زیمنسی، درب باز و بسته می‌شود، اما در مدل وزنه‌ای درب به‌صورت کامل از فریم جدا می‌شود و بعد از مراحل بازدید و تعمیر فن کویل در محل خود قرار می‌گیرد.

سطحِ بدنه با استفاده از رنگ کوره‌ای در رنگ‌های متنوع قابل پوشش است. شما می‌توانید این وسیله را به‌صورت پیچ از رو و هم به‌صورت پیچ از داخل در محل مورد نظر نصب کنید.

2. دریچه بازدید فنکویل شیاردار

بر روی درب فن کویل‌هایی که هوای سیستمِ برگشت آن‌ها باید به طور مستقیم از زیر دستگاه تأمین شود باید منفذی روی درب دریچه بازدید فن کویل ایجاد کرد که هوای فضای محیط با استفاده از دستگاه فن کویل مکش شود. به همین دلیل روی درب شیارهای موازی در طول‌های 9 و 18 سانتی به‌صورت پرسی و فابریک ایجاد می‌شود. دریچه فن کویل شیاردار یکی از انواع محبوب دریچه تهویه می باشد.

از این رو به این نوع دریچه بازدید فن کویل شیاردار گفته می‌شود که به دو صورت لولایی و وزنه‌ای تولید  می‌شود. سطحِ بدنه شیاردار با استفاده از رنگ کوره‌ای در رنگ‌های متنوع قابل پوشش می‌باشد.

3. دریچه بازدید فن کویل خطی 30 درجه

یکی از انواع دریچه های بازدید نوع خطی 30 درجه می‌باشد که برای دستگاه‌هایی که نیاز به مکش مستقیمِ هوا از زیر فن کویل دارند، استفاده می‌شود. کار این دریچه به این صورت است که بر روی درب اصلی یک دریچه خطی 30 درجه تعبیه می‌شود که وظیفه انتقال و مکش هوا را از محیط به داخل محفظه دستگاه بر عهده می‌گیرد.

این محصول نیز در دو مدل وزنه‌ای و لولایی تولید می‌شود. برای تناسب بین این دریچه بازدید و دریچه دمش هوای دهانه فنکویل بهتر است برای دریچه دمش نیز از دریچه خطی 30 درجه استفاده کرد. سطح بدنه دریچه با استفاده از رنگ کوره‌ای در رنگ‌های متنوع قابل پوشش می‌باشد.

4. دریچه بازدید فن کویل خطی کله‌ قندی

4. دریچه بازدید فن کویل خطی کله‌ قندی

یکی دیگر از انواع دریچه های بازدید، فن کویل خطی کله‌ قندی است که برای دستگاه‌هایی که نیاز به مکش مستقیم از زیر فن کویل را دارند، استفاده می‌شود. مکانیسمِ این دریچه به این ترتیب است که بر روی درب اصلی یک دریچه خطی کله قندی وجود دارد و این دریچه خطی کله قندی موظف به انتقال و مکش هوای موجود در محیط به داخل محفظه سیستم فن کویل است. این دریچه دسترسی فن کویل خطی کله قندی نیز در دو مدل وزنه‌ای و لولایی تولید و عرضه می‌شود.

5. دریچه بازدید فن کویل گل سقفی

دریچه بازدید فن کویل گل سقفی جز یکی از شیک‌ترین دریچه‌ های فن کویل است و با دو طرحِ تک گل و دوگل تولید می‌شود. شیارهای پله‌ای وظیفه مکش هوا به داخل محفظه را به عهده دارند و در فن کویل‌هایی که نیاز به مکش بیشتر است، این شیارهای پله‌ ای به‌صورت دوقلو یا دوپله در اطراف یا در قسمت داخلی درب قرار دارد.

گل یا پله این دریچه می‌تواند در اطراف و حاشیه درب دریچه تعبیه شود و هم در قسمت داخلی درب دریچه که با توجه به طراحی داخلی و متناسب با محل نصب و با توجه به سلیقه طراح این شیارها بر روی بدنه دریچه بازدید طراحی و اجرا می‌شود. این محصول نیز به دو صورت وزنه‌ای و لولایی تولید می‌شود.

6. دریچه بازدید فنکویل خطی با طرح اسلوت

در محیط‌هایی که دریچه‌ های دمش هوا به‌صورت اسلوت طراحی شده است، برای هماهنگی بیشتر برای تناسب نما دریچه فن کویل و نما دریچه دمش هوا، از نوع خطی با طرح اسلوت استفاده می‌شود که یکی از انواع دریچه های بازدید است.

این محصول با استفاده از ورودی‌های دریچه اسلوت که بر روی آن نصب شده وظیفه مکش هوا را به درون محفظه فن کویل را بر عهده دارد. این مدل خطی با طرح اسلوت به دو صورت وزنه‌ای و لولایی طراحی می‌شود. در این میان بد نیست با انواع سیستم تهویه مطبوع هم آشنا شوید.

دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب

دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب

یکی دیگر از انواع دریچه های بازدید، دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب است که برای دسترسی و رفعِ انسداد لوله‌ها، زانوها، سیفون‌ها و اتصالات آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این محصول تأسیسات دیگر نیازی به شکاف مسیر لوله‌ها نمی‌باشد، زیرا می‌تواند بر روی سیستم‌های تأسیساتی پوششی نصب شود و دسترسی به این تأسیسات را آسان کند.

در هر سیستم آب و فاضلاب باید به تعداد کافی درپوش دریچه بازدید در محل نصب شیرآلات، سه راهی‌ها یا زانوها و سیفون‌های فاضلاب که از داخل دیوارها عبور کرده، نصب شود. دریچه بازدید فاضلاب برای دسترسی به لوله‌های آب، گلوگاه‌های سیستمِ فاضلاب و برای پوشش نمای این تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید دریچه بازدید فاضلاب باید به ابعاد، قابلیت دسترسیِ آسان و تعمیرِ تأسیسات توجه نمود.

بهتر است برای نصب مستحکمِ دریچه بازدید فاضلاب ساختمان، دور شکاف مربوطه یک قاب چهارگوش از جنس فلز یا قاب چوبی نصب شود تا فریم دریچه با پیچ به آن متصل شود. دریچه بازدید تأسیسات می‌تواند از جنس آلومینیوم با رنگ کوره‌ ای و قفل زیمنسی هم بصورت پلاستیکی تولید شود. از مزیت نوع پلاستیکی سبکی، قیمت مناسب و مقاوم بودن آن‌ها در برابر رطوبت محیط است.

نتیجه‌ گیری

شما می‌توانید این محصول را به صورت اینترنتی و حضوری خریداری کنید که هر کدام دارای مزیت‌هایی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع دریچه های بازدید تاسیسات به سایت آپادانا کالا که در زمینه فروش دریچه تهویه هوا فعالیت دارد، مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان فروش تماس برقرار کنید تا شما را برای انتخاب بهتر راهنمایی کنند.

[faq-schema id=”3447″]

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *