مقالات

کاربرد نانو در صنعت تهویه چیست؟

کاربرد نانو در صنعت تهویه چیست؟

اگر در صنعت تهویه دستی بر آتش داشته باشید، احتمالاً بارها شنیده اید که در یک سیستم تهویه فاکتورهایی که دارای اهمیت بالاتری هستند، می توانند عواملی همچون ضریب هدایت حرارتی، خواص سیالات مصرفی در سیستم و قدرت دستگاه در مطلوب سازی شرایط محیطی متناسب با کاربرد باشند، اما نقش و کاربرد نانو در صنعت تهویه چیست؟ چه توجهی به این تکنولوژی باید بشود؟

در دنیای امروز نام نانو را زیاد شنیده اید. نانو که مهم ترین فناوری قرن 21 به شما می رود، یک جسم نیست و فقط اندازه آن بسیار کوچک می باشد که در صنعت تهویه هم از تاثیرات نانو می توان استفاده کرد. اگر اطلاعی ندارید که دریچه تهویه چیست، دریچه های تهویه بخشی از انواع سیستم های تهویه می باشند که با ظهور نانو انقلابی در ماهیت آن ها به وجود آمد.

در این مطلب سعی می کنیم با اشاره کامل به کاربرد نانو در صنعت تهویه مطالب جامع و ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم!

آشنایی با سیستم های تهویه و کاربرد آن ها در زندگی روزمره

تهویه مطبوع یا هوا یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذاب ترین رشته ها و زیر شاخه های مهندسی مکانیک است که اگر به خوبی به آن توجه کنیم، می توانیم شاهد این باشیم که این علم و زیر شاخه می تواند به ما برای انتخاب محل زندگی و یا بهبود شرایط اقامت در یک محل کمک کند.

هرچقدر که سیستم تهویه هوا و علوم مربوط به آن بتواند پیشرفت های بیشتری را شاهد باشد، بدون شک کیفیت زندگی روزمره ما هم استانداردتر خواهد شد چرا که هدف اصلی از به کارگیری این علم در هر مکان و فضایی، ایجاد یک فضای راحت است. (بر اساس نظرات محققین و متخصصین، دمای 22 درجه سانتی گراد و رطوبت 50 یک هوای مطلوب و ایده آل برای انسان است.)

چرا باید از سیستم های تهویه هوا استفاده کنیم؟

چرا باید از سیستم های تهویه هوا استفاده کنیم؟

موضوع دیگری که در این راستا باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد، موضوع شرایط زیست محیطی انسان و تأثیر آن در کارایی فعالیت هایی است که انجام می دهد. با توجه به این که در ادامه هم به این موضوع اشاره خواهیم کرد، اکثر فعالیت های روزمره ما انسان ها در درون ساختمان ها و محیط های بسته است، اگر دارای تهویه مناسبی نباشیم، احتمال این که با مشکلات زیادی مواجه شویم، وجود خواهد داشت.

فرض کنید شما در ساختمانی زندگی می کنید که یک دریچه آلومینیوم ندارد! ببینید چه فاجعه ای به بار خواهد آمد! دریچه آلومینیوم یکی از پرکاربردترین دریچه های تهویه مورد استفاده در ساختمان های امروزی می باشد.

ما از سیستم های تهویه هوایی که به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنیم، توقع داریم که حتماً وظایف زیر را بر عهده داشته باشند:

  • کنترل دمای محیط به وسیله سیستم سرمایش یا گرمایش موجود
  • کنترل و نظارت بر روی میزان رطوبت موجود در محیط به وسیله خشک کردن یا رطوبت دهی
  • کنترل و نظارت بر روی سرعت وزش و جریان هوا در درون محیط
  • تصفیه هوا و بوجود آوردن هوای پاک و سالم
  • ضدعفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها
  • از بین بردن بو و گازهای سمی
  • و …

با وجود ویروس کرونا و سایر بیماری ها و آلودگی هوا، آموختن چگونگی پاکسازی هوای خانه از مهم ترین مواردی است که می توانید در خانه خود در برابر آلودگی ها رعایت کنید.

کاربرد نانو در صنعت تهویه به زبان ساده

اگر بخواهیم به سادگی راجع به کاربردهای نانو در صنعت تهویه صحبت کنیم، باید این موضوع را بیان کنیم که نانو در این صنعت می تواند در 4 بخش و دسته بندی فعالیت های لازم را انجام دهد که عبارت اند از:

  • مطلوب سازی شرایط هوا
  • مطلوب سازی شرایط آب
  • افزایش قدرت حرارتی مبدل ها
  • افزایش مقاومت حرارتی عایق ها

با توجه به تعریف نانو که در آن بیان شده، نانو دانش و مهندسی در سطح مولکول هاست، احتمالاً باید به دنبال تکنیک ها و فرایندهایی باشیم که با ایجاد تغییرات و دست کاری در سطح مولکول ها بتواند تغییرات مثبتی را ایجاد کند.

تکنیک ها و فرایندهایی که از آن ها صحبت کردیم، می توانند شامل دست کاری و تولید مواد در کوچک ترین مقیاس ممکن باشد. مسئله مورد توجه در اینجا عدم پیروی ذرات از قوانین فیزیک و شیمی کلاسیک است.

صنایع مختلف در این راستا با کمک فناوری نانو پیشرفت های چشمگیری داشته اند. در این بین صنعت تهویه با توجه به اینکه می خواهیم آن را با یک تکنولوژی نوظهور ادغام کنیم، باید احتمال خیلی از چیزها را بدهیم و خود را آماده موارد مختلف کنیم.

دقت داشته باشید که فناوری نانو به عنوان یک مکمل می تواند در کنار هر رشته ای قرار بگیرد، در واقع نانو به تنهایی شاید کاربردهای فراوانی نداشته باشد و مورد توجه قرار نگیرد، اما اگر بتوانیم آن را با رشته های مختلف در نظر بگیریم، احتمال اینکه موفقیت های چشمگیری بدست بیاوریم، زیاد است. کاربردهای فراوانی که با صنایع مختلف ترکیب می شوند، توانست گام پیشرفت در قرن 21 را محکم بردارد. از کاربرد نانو در صنعت تهویه گرفته تا استفاده در دستمال و لباس و …

پیشرفت ها و دستاوردهای نانو تکنولوژی در صنعت تهویه

پیشرفت ها و دستاوردهای نانو تکنولوژی در صنعت تهویه

با بررسی پیشرفت هایی که نانو در دنیای صنایع بدست آورده، سعی کردیم به این موضوع بپردازیم که دستاوردهایی که مهندسین در این راستا و در این بین می توانند از آن بهره مند شوند، کدام است. در علم تهویه یکی از مهم ترین فاکتورها و عوامل تأثیرگذار بر تمام آیتم ها، نوع و ساختار مواد است.

حقیقت این است که انسان امروزی شاید دو سوم وقت خود در طول شبانه روز را در محیط های بسته ای اعم از خانه، اداره، کارگاه و … به سر می برد و همین موضوع می تواند اهمیت این فرایند را دو چندان کند.

ما با ورود نانو تکنولوژی به صنعت تهویه توانستیم، شاهد تحولات جدیدی در این حوزه باشیم. سیستم های تهویه شده به واسطه این صنعت و فرایندهایی ک در آن می تواند به کار گرفته شود، کارآمدتر از گذشته شده اند. بر اساس آخرین بررسی ها و تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده است، کمک گرفتن از نانو در صنعت تهویه باعث شده که مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا کرده و راندمان دستگاه ها به شدت افزایش پیدا کند.

انتخاب یک مدل پرفروش و جذاب برای دریچه تهویه: دریچه زنبوری!

کاربردهای فناوری نانو در فیلترهای هوا

اگر از فناوری نانو در دستگاه های خوشبو کننده و تصفیه هوا استفاده کنیم، می توانیم این احتمال را بدهیم که با درصد بالا تمام بوها و آلاینده هایی که در محیط وجود دارند، از بین خواهند رفت. این پاکسازی و فیلتراسیون می تواند از محفظه تحت خلا که توسط لامپ مخصوصی که 3 هزار ولت ولتاژ و 20 میلی آمپر جریان تولید می کند با ایجاد خلا موضعی و بوجود آمدن دبی هوای عبوری و ورودی از دستگاه آلاینده هایی که همراه اکسیژن وجود دارد، اکسیژن خالص تولید کرده و هوا را کاملاً پاکسازی کند.

به لطف و کاربرد نانو در صنعت تهویه می توانیم شاهد این باشیم که تمامی آلاینده های فیزیکی و شیمیایی به صورت کامل از محیط و چرخه هوای محیط، خارج و تصفیه شوند. بر اساس تحلیل ها و تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده است، هوای محیط می تواند تا 90 درصد با کمک یک دستگاه تهویه هوا که با کمک نانو تکنولوژی به روزرسانی شده، تصفیه شود.

مهم ترین پیامدهای صنعت تهویه

مهم ترین پیامدهای صنعت تهویه

بعد از به کارگیری نانوتکنولوژی در صنعت تهویه هوا، شاهد این بودیم که پیامدها و تأثیرات مختلفی این تکنولوژی می تواند بر روی دستگاه های تصفیه کننده محیط و هوا داشته باشند که شاید مهم ترین آن ها عبارت باشند از:

  • افزایش راندمان و بهره وری دستگاه
  • افزایش عمر مفید دستگاه های تهویه هوا (و کاهش هزینه های خرید مجدد دوباره دستگاه ها)
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و کمک به حفظ محیط زیست
  • کاهش آلودگی محیط
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
  • کاهش مصرف مواد خام اولیه
  • کمک به حفظ محیط پیرامون زندگی ما برای آیندگان
  • کاربرد نانو در صنعت تهویه با توجه به نوع دستگاه های تهویه مطبوع

دستگاه های تهویه مطبوع از لحاظ ساختاری می توانند به دسته بندی های مختلف از جمله تهویه مطبوع زمستانی (سیستم تک فصلی گرم کننده)، تهویه مطبوع تابستانی (سیستم تک فصلی سرد کننده)، سیستم تهویه مطبوع سالانه (سیستم دو فصلی گرم و سردکننده) و … تقسیم بندی شوند. کاربرد نانو در صنعت تهویه برای تمامی این دستگاه ها می تواند به چشم بیاید، تنها کافیست که کمی دقت به خرج داده و از محیط پیرامون خود در این راستا بهترین استفاده را بکنیم.

اطلاعات بیشتری از سیستم تهویه و توزیع بدست آورید: دریچه توزیع هوا چیست؟

نانو و نقاط تحت تاثیر در دستگاه تهویه 

دستگاه تهویه از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن ها می توان به منابع حرارت، منابع برودت، مخزن انبساط، پمپ ها، دستگاه های رطوبت گیر، کویل ها و فن و هواکش اشاره کرد. فناوری نانو با توجه به ماهیت خود یعنی ایجاد تغییرات در ساختار مولکولی می تواند در تک تک این بخش های تشکیل دهنده یک دستگاه تهویه تأثیر بگذارد و کاری کند که پیامدهای مثبت این تکنولوژی همچون افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی به وقوع بپیوندد.

خرید بهترین دستگاه های تهویه هوا از یک تولیدی معتبر

گروه تولید صنعتی آپاداناکالا به عنوان یکی از بهترین و برترین تولیدکنندگان درب بخاری، دریچه بازدید، دریچه فلزی، دریچه فن کوئل، دریچه زنبوری، دریچه بلندگویی، دریچه آلومینیومی و … است. شما می توانید تمامی تولیدات این مجموعه را با بالاترین کیفیت و بهترین خدمات پس از فروش به راحتی دریافت کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی در ارتباط با کاربرد نانو در صنعت تهویه به شما ارائه دهیم و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

نظر شما در مورد کاربرد نانو در صنعت تهویه چیست؟ شما چه چیزهایی را در این صنعت می شناسید که می تواند به کمک و پیشرفت این نوع دستگاه ها کمک کند؟ نظرات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقه مندان به این حوزه در بخش مربوطه به اشتراک بگذارید.

[faq-schema id=”3070″]

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *