مقالات

معرفی 5 لوازم جانبی تهویه مطبوع

معرفی 5 لوازم جانبی تهویه مطبوع

به طور کلی تهویه مطبوع را می توان عملیاتی نامید که در آن رطوبت، دما و سرعت هوای یک فضا و محیط کنترل می شود. (مثل دریچه تهویه) نتیجه این اتفاق می تواند فراهم شدن هوایی پاکیزه و تهویه شده برای ما در فضای مشخص شده باشد. چیزی که در دنیای شلوغ امروز، همه ما به آن نیاز داریم.

بدیهی است که برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع نیاز به یک سری لوازم جانبی داریم. لوازم جانبی تهویه مطبوع می تواند بسیار گسترده و متفاوت باشد که از انواع آن می توان به کویل آب گرم برای داکت اسپلیت، گازهای فریونی و لوله و اتصالات مختلف و … اشاره کرد. این سیستم از تهویه می تواند دارای قطعاتی از جمله دینام، الکتروموتور فن کویل و … است که در این مقاله قصد توضیح این لوازم جانبی برای تهویه مطبوع را داریم؛ پس اگر شما هم می خواهید تا بیشتر با لوازم جانبی تهویه مطبوع آشنا شوید و با خرید آن ها، هوای پاکیزه به خودتان هدیه دهید، تا انتهای متن با ما باشید:

همان طور که می دانید، امروزه تهویه مطبوع تبدیل به یک ضرورت شده است. بسیاری از مردم به آن احتیاج دارند و برای استفاده از آن، احساس نیاز می کنند. اگر شما صاحب کولرگازی و سیستم تهویه مطبوع هستید، پس در کنار آن لوازم جانبی مختلفی برای شما وجود دارد که باید به خرید و تهیه آن ها بپردازید تا دستگاه بتواند بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد. انتخاب لوازم جانبی مناسب تهویه مطبوع ممکن است در ابتدا غیرکاربردی به نظر برسد، اما تا انتهای مطلب، نظرتان عوض خواهد شد:

کویل آبگرم

کویل آبگرم

یکی از لوازم جانبی تهویه مطبوع، به کویل آب گرم اختصاص دارد. کویل آب گرم می تواند در بسیاری از بخش های صنعتی و تجاری نیز کاربرد داشته باشد. همچنین خوب است بدانید که علاوه بر کویل آب گرم، کویل های سرمایشی نیز وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارد.

 به طور کلی کویل های آب گرم به منظور افزایش دمای محیط به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کنند. این کویل ها دستگاهی هستند که به منظور تولید گرما بر روی داکت اسپلیت ها قابل نصب هستند.

شاید شما هم نیاز داشته باشید: دریچه آلومینیوم با مقاومت بالا و زیبایی هرچه بیشتر!

همچنین که این وسیله می تواند تا حد بسیار زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کند و موجب کاهش هزینه ها شود؛ از این رو، خرید آن هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است.

فیلتر هوای AC

فیلتر هوای AC

یکی دیگر از لوازم جانبی تهویه مطبوع فیلتر هوا است که به عنوان یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین قطعات شناخته می شود. طرز عمل این دستگاه به گونه ای است که با عبور هوا از این فیلتر، تمامی آلودگی هایی همچون دود، گرد و غبار و گرده ها جذب می شوند به داخل فضا پخش نمی گردند که نتیجه اش رسیدن هوایی تمیز و پاک به محیط است.

از آن جایی که هر بار که از سیستم تهویه مطبوع یا کولرگازی استفاده می کنید، مقدار زیادی از ذرات کوچک و آلودگی ها به این فیلتر جذب می شوند، به راحتی این فیلترها می توانند کثیف و مسدود شده که همین موضوع سبب می شود تا نیاز باشد فیلتر زود به زود تعویض گردد؛ اگر تعویض فیلتر به موقع انجام نشود ممکن است به AC دستگاه صدمه وارد کند.

از نقش دریچه توزیع هوا در صنعت تهویه چه می دانید؟

انواع مختلفی از فیلترهای هوا در بازار موجود است و شما باید فیلتری را انتخاب کنید که کاملاً با مدل AC شما مطابقت داشته باشد و به خوبی با آن هماهنگ شود.

ممکن است برایتان سؤال باشد چه مدل و چه نوع از فیلتر هوا را به عنوان لوازم جانبی تهویه مطبوع خود انتخاب کنیم؟ پاسخ این سوال کاملاً به این بستگی دارد که قرار است دستگاه چه کاری را برای ما انجام دهد و چه کاربردی برایمان داشته باشد.

مجموعه شانه فین

مجموعه شانه فین

از دیگر لوازم جانبی تهویه مطبوع شانه فین است. این وسیله به عنوان یکی از ضروری ترین لوازم جانبی تهویه مطبوع شناخته می شود که به هنگام تمیز کردن یا نگهداری دستگاه به کار می آید.

 فین ها یا همان پره ها در واقع بخش مهمی از AC هستند که در واحد خارجی AC در نزدیکی کمپرسور قرار گرفته اند. این فین ها می توانند به خنک کردن هوا تسریع ببخشند. اگر که فین ها خم شده باشند بدین معنی است که نیاز به تعویض دارند و تعویض نکردن آن ها می تواند راندمان AC را به شدت پایین آورد و به دستگاه صدمه وارد کند.

اما بیایید در این فرآیند خرابی، کمی دقیق تر شویم. فین ها و پره های کویل آلومینیومی بسیار ظریف هستند و به راحتی می توانند توسط سایر اشیا آسیب ببینند و خراب شوند. فین های خم شده جریان هوا را از طریق دستگاه محدود می کنند و سبب می شود تا دستگاه سخت تر کار کند که این موضوع سبب آسیب رسیدن به دستگاه و خرابی زود هنگام آن شود.

یک فین یا شانه باله ای در دستگاه تهویه مطبوع می تواند بسیار پرکاربرد باشد و به نوعی یکی از اساسی ترین لوازم جانبی تهویه مطبوع شناخته می شود. در نظر داشته باشید این فین ها در سایزها و اندازه های متفاوت موجود هستند تا زمانی که در دستگاه تهویه آسیب دیدند، بتوانید به راحتی آن ها را تعویض نمایید.

مایع تمیز کننده کویل

مایع تمیز کننده کویل

یکی دیگر از لوازم جانبی های مرتبط به تهویه مطبوع، مایع تمیز کننده کویل است. بهتر است بدانید که تهویه مطبوع از چندین قسمت پیچیده تشکیل شده است که کویل کندانسور یکی از آن ها است.

 به طور کلی طریقه عمل آن به این صورت است که کویل کندانسور گرما را از محیط خارج و هوای خنک را جایگزین آن می کند. با توجه به اهمیتی که دارد، می توان گفت اگر کویل کندانسور خوب کار نکند، سیستم تهویه مطبوع دچار نقص می شود و باید هوای پاک را فراموش کنید!

اگر کویل های تهویه مطبوع با آشغال یا کثیفی پوشیده شوند، گرما در داخل دستگاه محبوس می ماند. محبوس شدن گرما در داخل سیستم تهویه سبب می شود تا یک AC بیشتر از مقدار ظرفیتی که دارد کار کند و بازدهی اش پایین بیاید. از آن جایی که کویل ها یکی از اجزای بسیار مهم برای ACها هستند، پس تمیز کردن آن ها برای سلامت دستگاه شما در بلند مدت می تواند بسیار با اهمیت باشد.

درست در چنین شرایطی، مایع تمیز کننده کویل استفاده می شود تا زباله ها و کثیفی ها را از کویل ها پاک نماید. شما به راحتی بدون نیاز به فرد دیگری می توانید به تمیز کردن کویل کندانسور خود بپردازید و این کار با استفاده از مایع تمیز کننده کویل انجام می شود. شباهت کلامی بین دریچه فنکویل و کویل کندانسور وجود دارد که ارتباطی به یکدیگر ندارند.

گاز مبرد

گاز مبرد

یکی دیگر از لوازم جانبی تهویه مطبوع که نقش بسیار مهمی هم دارد، گاز مبرد است. گاز مبرد به عنوان یکی دیگر از بخش های اصلی در تهویه مطبوع شناخته می شود. این گاز بسیار مهم همواره به شکل سیال دیده می شود که بعد از جذب حرارت می تواند به سرعت تغییر حالت دهد و در چرخه های تبریدی مورد استفاده قرار گیرند.

در سیستم تهویه هم ما به گاز مبرد احتیاج داریم و به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا و لوازم جانبی تهویه مطبوع شناخته می شود. روش کار این گاز به این صورت است که گرما را از یک منطقه جذب می کند و به منطقه ای دیگر منتقل می کند؛ البته باید به این نکته نیز اشاره شود که این گاز، انتقال گرما را به تنهایی انجام نمی دهد و به وسیله تجهیزاتی همچون کمپرسور، اپراتور و کندانسور انجام می دهد.

ماده مبرد زمانی که دارد یک سیکل را طی می کند دائماً در حال تبدیل شدن از حالت مایع به گاز است و پس از انتقال گرما و سرد شدنش از حالت گاز به مایع تغییر حالت می دهد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با یکی از سیستم های اصلی که برای دسترسی به هوای پاکیزه است آشنا کنیم. این سیستم که تهویه مطبوع نام دارد، برای این که بتواند به خوبی کار کند نیاز به تجهیزاتی دارد. تجهیزاتی که برای این سیستم استفاده می شود تحت عنوان لوازم جانبی تهویه مطبوع شناخته می شود که در این مقاله به توضیح برخی از آن ها پرداختیم. اگر سؤال یا تجربه ای در استفاده و خرید این تجهیزات دارید، با آپادانا کالا و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

[faq-schema id=”3118″]

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *