دریچه های تهویه, سیستم های تهویه

مهم ترین نکات در عیب یابی فن کویل | از آب دادن تا عدم سرمایش!

عیب یابی فن کویل

سیستم تهویه مطبوع هوا از اجزا مختلفی تشکیل شده است که یکی از اصلی­ ترین آن فن کویل می­ باشد. این دستگاه­ قابلیت ­های بسیاری دارد که در سازه ­های مسکونی، صنعتی، تجاری و … قابل استفاده است. این وسیله با مکش هوا به درون خود موجب تنظیم دما محیط می­ شود. استفاده دائمی یا طولانی مدت از این وسیله در برخی از فصول سال موجب تحلیل رفتن آن می­ شود و ممکن است با مشکلاتی هم روبه ­رو شوند. اما با عیب یابی فن کویل و همچنین رفع مشکلات آن می ­توانید در طولانی مدت از آن­ ها استفاده نمایید.

عیب ­یابی موضوع جدا از تعمیر است. هدف از عیب یابی جلوگیری از تعمیر و مشکلات عمقی فن کویل است.

شاید تصور کنید این کار بسیار راحت است، اما باید بدانید که نیاز به تجربه، تخصص و مهارت دارد. اگر بتوانید به موقع و به صورت اصولی عیب یابی آن را انجام دهید، می­ توانید از خسارت­ ها و هزینه­ های زیادی پیشگیری نمایید. پس عیب­ یابی آن را جدی بگیرید. یکی از رابط های بین سیستم های فن کویل و تهویه هوا، دریچه فن کویل می باشد که به تعمیر و آگاهی از انواع عیب یابی های فنکویل به شما یاری می رساند. در ادامه به مسائلی مثل عیب یابی فن کویل سقفی، دلیل آب دادن فن کویل و تمام نکات مهم درمورد مشکلات فن کویل ها را بررسی خواهیم کرد.

خرید جدیدترین انواع دریچه فن کویل

شایع ­ترین عیب­ های فن کویل­ ها

معایب فن کویل علت های مختلفی دارند اما از بین تمامی آن ­ها برخی عیوب بیشتر اتفاق می­ افتد و در اغلب محصولات شاهد آن ­ها هستیم. از رایج ترین این عیب­ ها می­ توان به موارد زیر اشاره داشت که پس از آگاهی از این مشکلات فن کویل ها، به سراغ تعمیر فن کویل بپردازید.

کار نکردن موتور و قطع جریان هوا

این مشکل در سیستم های تهویه رایج است. حل این مشکلات هم تنها به دست انواع دریچه تهویه ممکن است که موجب بازدید از سیستم تهویه می شود. یکی از این سیستم ها فن کویل ها می باشند. اگر دیدید جریان هوای فن کویل کم شده است یا به صورت کامل قطع شده، احتمالا مشکل از موتور آن خواهد بود؛ چرا که خراب بودن موتور باعث قطع جریان هوا می­ گردد. اما اگر از سالم بودن موتور اطمینان دارید باید دلایل دیگر را بررسی کنید که عبارتند از:

  • هنگام عیب­ یابی فن کویل سوئیچ­ ها را چک کنید. ممکن است برخی از سوئیچ­ های جداکننده خاموش باشند. می ­توانید با استفاده ار خطای تایمر نیز آن را چک کنید.
  • ممکن است ریشه این مشکل در کنترل­ کننده مدار باشد که باید آن را اصلاح کرده و درست کنید.
  • زمانی که سیم کشی به درستی انجام نشود یا قطعی در آن باشد باعث می­ شود که جریان هوا به درستی در فن ­کویل انجام نشود. بهتر است تمامی اتصالات را چک کنید تا هیچ یک از آن ­ها شل یا جدا نشده باشند.
  • گرم شدن بیش از اندازه ترموستات هم از دیگر دلایل قطع شدن جریان هوا در این سیستم خواهد بود که باید آن را خاموش کنید و تا خنک شدن کامل آن صبر نمایید.

کار نکردن موتور می تواند به لوله کشی های سیستم فن کویل شما مربوط باشد. حال اگر تمایل دارید می توانید بیشتر با انواع سیستم لوله کشی فنکویل آشنا شوید.

روشن بودن موتور و کم بودن میزان جریان هوا

هنگام عیب یابی فن کویل احتمالا با این مورد هم روبه­ رو شوید که جریان هوا کم است اما موتور روشن بوده و به صورت دقیق کار می­ کند. در این شرایط ممکن است عوامل زیر باعث این مشکل باشند:

  • شل شدن چرخ که سبب می ­شود قدرت کافی جهت ایجاد جریان وجود نداشته باشد. در این شرایط باید چرخ را محکم کنید تا مشکل شما حل شود.
  • چرخش محور با خطا مواجه است. و فن قدرت چرخش ندارد و باید تنظیمات چرخش محور را مجدد مورد بررسی قرار دهید.

شما با عیب یابی فن کویل ها می توانید به افزایش عمر سیستم های فن کویل کمک کنید.

هوادهی فن ضعیف است!

فن کویل

از دیگر عیب­ هایی که موقع عیب­ یابی فن کویل متوجه آن خواهید شد، هوادهی ضعیف فن است. برای آن که بتوانید این مشکل را برطرف کنید باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  • فیلتر کثیف است. فیلتر باعث جمع شدن گرد و خاک و آلودگی ­ها می­ شود. باید به صورت روتین آن را تمیز کنید. در صورتی که مدت زمان زیادی از تمیز کردن آن گذشته باشد، می­ تواند مانع از عملکرد صحیح هوادهی فن شود.
  • چرخش فن به درستی انجام نمی ­شود که هنگام عیب یابی فن کویل باید سفت بودن آن را بررسی نمایید.
  • خروجی­ هوا مسدود است و باید جهت رفع آن اقدام کنید.
  • چرخش هرز دارد. این بدین معنی است که چرخش آن به درستی انجام نمی ­شود و سرعت پایینی هم دارد. که در اصطلاح به آن چرخش گیج­ کننده می­ گویند و با تعویض اتصالات می­ توانید این مشکل را برطرف کنید.

ضعیف بودن هوادهی فن در مکان های بزرگ بیشتر رخ می دهد. یکی از این مکان ها می تواند در انبارها، کارخانه های نساجی و … باشد. به همین دلیل و تخصصی بودن سیستم های تهویه متفاوت، مقاله ای درمورد آن ها خدمت شما قرار گرفته است. پس بیایید باهم اطلاعات بیشتری درمورد سیستم تهویه مطبوع انبار بدست آوریم.

عدم نظم در هوادهی

از دیگر انواع عیب یابی فن کویل، وجود نوسان در هوادهی آن است. یعنی هوادهی به صورت منظم انجام نمی ­شود و دلایل آن نشتی در بخش فشار سیستم است. گاهی هوادهی بسیار زیاد می ­شود و گاهی کم، قاعدتا با این شرایط نمی­ توان بازدهی خوبی از هواگیری فن کویل دریافت کرد و باید آن را درست کنید. چک کنید هیچ خمیدگی یا خم در آن وجود نداشته باشد و نشتی هوا نیز در آن نباشد.

علت عدم سرمایش و گرمایش فن کویل چیست؟

همانطور که می­ دانید فن کویل­ ها بسته به نوعی که دارند برای سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می­ گیرند. اما هر یک از آن­ ها هم ممکن است هیچ سرمایش و گرمایشی نداشته باشد. در این صورت بهتر است با توجه به سرمایشی و گرمایشی بودن آن را مورد بررسی قرار داده و عیب یابی کنید.

عدم گرمایش در فن کویل (علت گرم نکردن فن کویل)

  • خاموش شدن دیگ بخار یا غیر فعال بودن آن ممکن است باعث نبود گرمایش در فن­کویل­ ها شود.
  • بالا رفتن حرارت و قطع شدن برق نیز از دیگر دلایل نبود گرما در این صفحات است.
  • خرابی تایمر هم باعث وجود این مشکل می­شود و باید آن را تعویض کنید.
  • تنظیمات ترموستات را چک کنید تا هیچ تغییری در آن ایجاد نشده باشد. اگر تنظیمات درست است باید ترموستات را عوض کنید. دمای مناسب برای آن در نظر بگیرید. این دما بستگی به فضای شما خواهد داشت. تنظیم نبودن اصولی آن باعث می­ شود که گرمایش سیستم به حداقل برسد.
  • شیر خودکار را چک کنید که بسته نباشد.
  • هواگیری سیستم را از یاد نبرید، ممکن است گرفتگی هوا باعث ایجاد این عیب شود.
  • سالم نبودن پمپ نیز از دیگر مواردی است که باعث می شود گرمایش فن کویل ها بسیار کمتر شود.

راز و رمز های علت گرم نکردن داکت اسپلیت را در یک نگاه بررسی و آزمایش کنید.

عدم سرمایش در فن کویل (علت سرد نکردن فن کویل)

  • قطع بودن سیستم سرمایش را بررسی نمایید تا مشکل از این بخش نباشد.
  • در صورت خراب بودن تایمر یا نداشتن عملکرد صحیح، آن را عوض کنید.
  • اگر با قطعی برق مواجه شده ­اید، مدار کنترل کننده و ولتاژ را چک نمایید.
  • تنظیمات ترموستات هم بر روی عملکرد سرمایش فن کویل مؤثر است و در صورت عدم سرمایش ممکن است مشکل از آن باشد و باید تنظیمات آن را ریست کنید و مجدد تنظیم کنید.
  • نبود آب سرد در کویل هم باعث عدم سرمایش آن می ­شود. باید تمامی شیرها و اتصالات را چک کرده و از اتصال صحیح و باز بودن آن­ ها مطمئن شوید.

با دریچه آلومینوم، دیگه نگران استحکام کم نباش!‍

علت آب دادن فن کویل

یکی از مشکلاتی که برخی از کاربران با آن مواجه می­ شوند، آب دادن فن کویل است. این امری طبیعی نبوده و باید در زمان مشاهده آن سریعا جهت عیب یابی و رفع آن اقدام نمایید. این اتفاق ممکن است به خاطر افزایش فشار آب باشد. البته این تنها دلیل نیست و از دیگر دلایل آن می ­توان به جدا شدن اتصالات شیر آب، سوراخ شدن مخزن سیستم، سوراخ بودن شیلنگ­ های منتقل کننده و … اشاره داشت. مشکل از هر کجا که باشد با تعویض آن قطعه کوچک به راحتی می ­توانید آن را حل کنید و همچون روز اول مجدد از آن بهره ببرید.

بیشتر با انواع دریچه فن کویل آشنا شوید و برحسب نیاز خود یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید.

عیب یابی فن کویل سقفی

عیب یابی فن کویل سقفی

فن کویل­ ها انواع مختلفی دارند که یکی از پراستفاده ترین آن نوع سقفی می ­باشد. دارای کنترل دستی هستند و به صورت اتوماتیک دما را بسته به خواست و نیاز کاربر تنظیم می­ کند. با توجه به هزینه هایی که فن کویل های سقفی دارند، عیب یابی فن کویل سقفی می تواند جلوی ضررهای بسیار زیاد را برای شما بگیرند.

پرفروش ترین مدل دریچه تهویه هوا، دریچه فلزی هواکش!

فن کویل سقفی درست است که در سقف نصب می­ شود و به همین دلیل به این اسم شهرت دارد، اما با توجه به جهت نصب انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

سقفی عمودی: بر روی دیوار نصب شده و برای فضاهای کوچکی همچون اتاق مناسب است.

سقفی افقی: زیر سقف و در بخش زیری شبکه بازگشتی قرار داده می­ شود.

سقفی قفسه عمودی: به صورت مجزا در چند اتاق قابل استفاده بوده و روی دیوار نصب می­ گردد.

با مطالعه کاتالوگ فن کویل اطلاعات بیشتر را در مورد فن کویل سقفی بدست آورید. از این رو با عیب یابی فن کویل سقفی می­ توان به مشکلات مرتبط با سردسازی، جریان هوا، افزایش صداهای اضافه و … اشاره داشت. باید هر یک از آن­ ها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهید و عیب آن را برطرف نمایید تا بازدهی بیشتری داشته باشد و با خاطری آسوده از آن استفاده کنید.

جمع بندی

اگر شما هم از این سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده می­ کنید باید عیب­ یابی فن کویل را جدی بگیرید. کافی است عملکرد و ظاهر آن را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه معیوب بودن یا سالم بودن آن شوید. بعد از عیب ­یابی است که برای رفع آن باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

هرچه زودتر مشکل فن کویل ها را پیدا کنید و زودتر آن را حل کنید صدمه کمتری به سیستم شما وارد خواهد شد و به دنبال آن طول عمر مفید بیشتری خواهد داشت. در نتیجه می توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. بهتر است عیب یابی فن کویل را پیش از استفاده از آن و همچنین موقع بستن آن انجام دهید. در مقاله عیب یابی و حل مشکلات فن کویل ها در تلاش بودیم تا برای شما مفید واقع شویم. همچنین اگر به دنبال انواع دریچه فن کویل، بازدید و … هستید می توانید خرید عمده و خرده را به صورت مطمعنی را از آپادانا کالا تجربه کنید.

سوالات متداول

چطور مشکل هوادهی فن را برطرف کنیم؟

1. تمیز کردن فیلتر 2. بررسی کردن سفت بودن چرخش فن 3. رفع مشکل چرخش هرز

چه عواملی باعث سرد نکردن فن کویل می شود؟

قطع بودن سیستم سرمایش را بررسی نمایید تا مشکل از این بخش نباشد – در صورت خراب بودن تایمر یا نداشتن عملکرد صحیح، آن را عوض کنید. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

4.8/5 - (6 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *