سیستم های تهویه

سیستم تهویه مطبوع چیست؟ (معرفی مهم ترین انواع)

سیستم تهویه مطبوع چیست؟ (معرفی مهم ترین انواع)

در برخی از فصول ساده، داشتن هوای مناسب داخل فضای خانه و یا حتی محل کار، امکان‌پذیر نیست؛ به خصوص در طول تابستان، خانه شما می‌تواند به طور غیر قابل تحملی گرم شود و گاهی اوقات، باز کردن پنجره‌ها و در‌ها به اندازه کافی نمی‌تواند هوای خانه را تغییر دهد. سیستم تهویه مطبوع چیزی است که می‌تواند این مشکل را حل کند.

سیستم های تهویه مطبوع توسط دریچه تهویه یا بهتر بگوییم، دریچه های تهویه هوای مطبوع خانه، کارخانه و .. به محیط هدف خواهد رسید. با توجه به نیاز افراد سیستم های تهویه مختلفی تولید شده اند که مطالعه این مقاله به آگاهی شما در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع یک دستگاه الکتریکی است که برای حذف گرما و رطوبت از فضای داخلی در محیط نصب می‌شود. سیستم تهویه مطبوع همچنین برای خنک کردن و رطوبت‌زدایی اتاق‌هایی که دارای دستگاه‌های الکترونیکی تولیدکننده گرما هستند، مانند سرور کامپیوتر، تقویت‌کننده‌های برق استفاده می‌شود. از تهویه مطبوع در فضایی که حاوی محصولات ظریف مانند آثار هنری است، استفاده خواهد شد.

سرمایش عموماً در سیستم تهویه مطبوع از طریق چرخه تبرید حاصل می‌شود، اما گاهی اوقات از تبخیر یا خنک‌کننده آزاد استفاده می‌شود. این سیستم همچنین می‌تواند بر اساس مواد خشک‌کننده (مواد شیمیایی که رطوبت هوا را از بین می‌برند) ساخته شود.

اجزای سیستم تهویه مطبوع (از کمپرسور تا ترموستات)

هدف اصلی تهویه مطبوع ایجاد فضایی راحت در اتاق برای افراد است. نوع خاصی از سیستم تهویه مطبوع برای خنک کردن دمای دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شود که رطوبت یک اتاق را کنترل می‌کند زیرا ۳۰ تا ۶۵ درصد مجاز است در حالی که دما باید بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتیگراد باشد.سیستم تهویه مطبوع می‌تواند برای گرمایش، رطوبت زدایی، سرمایش و مرطوب‌کننده باشد اجزای سیستم تهویه عبارتند از:

کمپرسور | فشار بالا همراه با کاربردهای فراوان

کمپرسور موتور سیستم است و با سیالی کار می‌کند که به راحتی گاز را به مایع تبدیل می‌کند. وظیفه اصلی آن تبدیل گاز کم فشار به گاز پرفشار است که دمای بالایی دارد. در حین کار، نواحی شکاف بین مولکول‌ها با یک گاز پرانرژی تولید شده باریک می‌شود. این گاز پر انرژی که به عنوان مبرد نیز شناخته می‌شود، از کمپرسور خارج شده و وارد کندانسور می‌شود.

کویل کندانسور

کویل کندانسور حاوی یک فن است که گاز پرفشار را خنک می‌کند و آن را به مایع تبدیل می‌کند. محصول به دست آمده توسط اواپراتور برای انجام کار استفاده می‌شود. کمپرسور و کندانسور به عنوان اجزای تهویه مطبوع در خارج از خانه قرار می‌گیرند.

ترموستات | حفظ دما به دو روش دستی و خودکار!

ترموستات دمای سیستم تهویه مطبوع را حفظ می‌کند؛ زیرا انرژی گرمایی داخل و خارج آن را تنظیم می‌کند. بسته به طراحی، یک ترموستات می‌تواند به صورت دستی یا خودکار تنظیم شود.

اواپراتور

اواپراتور‌ها اجزای تهویه مطبوع هستند که با یک لوله بسیار نازک به کندانسور متصل می‌شوند. گاز پرفشار به مایع کم فشار تبدیل می‌شود. سپس مایع به دلیل کاهش فشار به گاز تبدیل می‌شود. سیال یا مبرد همان چیزی است که گرما را از آن می‌گیرد و آن را خنک می‌کند.

 اواپراتور، سیال را به شکل گاز آزاد می‌کند تا دوباره توسط کمپرسور فشرده شود. همه این فرآیند‌ها به صورت چرخه‌ای اتفاق می‌افتد.

هواساز و دمش | مکمل اوپراتورها!

این اجزای تهویه مطبوع با هم کار می‌کنند تا هوا را به اواپراتور بکشند و هوای خنک را در اتاق پخش کنند. یک سیستم مجرای عبور جریان هوا در اتاق را تسهیل می‌کند.

انواع سیستم تهویه مطبوع

انواع سیستم تهویه مطبوع

انواع سیستم های تهویه هوای مطبوع با توجه به محیط مورد استفاده، انواع مختلفی دارند. حال طراحی سیستم تهویه مطبوع منجر به کنترل دقیق تر و مناسب تر محیط خواهد شد. در ادامه در مورد انواع سیستم تهویه مطبوع صحبت خواهیم کرد.

سیستم تهویه مطبوع مرکزی

تهویه مرکزی رایج‌ترین نوع سیستم خنک‌کننده است. از این نوع تهویه مطبوع، ترجیحا در خانه‌های بزرگ‌تر به دلیل خنک‌کنندگی کارآمد آن استفاده می‌شود. این سیستم تهویه، هوای خنک را از طریق کانال‌های تغذیه به گردش در می‌آورد و برمی‌گرداند.

مجرای تغذیه و رجیستر‌ها بر روی دیوار یا طبقات خانه قرار دارند که هوای داخل را تأمین می‌کنند. نصب این نوع سیستم تهویه مطبوع نیاز به تفکر عمیق، برنامه‌ریزی و آمادگی دارد. در نظر گرفتن اندازه فضا، معیار مهمی برای عملکرد سیستم است، چرا نصب سیستمی با اندازه اشتباه، حتی اگر کارآمد باشد، هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

سیستم VRF

سیستم وی ار اف (VRF) یکی از مثال های سیستم تهویه مطبوع مرکزی می باشد که وظیفه هم سرمایش و هم گرمایش خانه را دارد. این دستگاه برای اولین بار در ژاپن تولید شد. سیستم VRF از دو بخش (یونیت داخلی و خارجی) تشکیل شده است که اطلاعات بیشتر در مقاله مربوطه برایتان بیان شده است.

سیستم داکت اسپلیت

نام سیستم داکت اسپلیت احتمالا به گوشتان خورده باشد. این سیستم یکی دیگر از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی می باشد که دقیقا مثل سیستم VRF، توانایی سرمایش و گرمایش محیط را دارد. اما تفاوت این سیستم با وی ار اف در اجزای آن است؛ سیستم داکت از دو بخش کندانسور و هواساز ساخته شده است که منجر به فیلتر کردن هوا و کاهش رطوبت می شود.

یونیت هیتر

به طور دقیق می دانید که کاربرد یونیت هیتر چیست؟ یونیت هیتر هم یکی از کاربردی ترین انواع سیستم های تهویه و گرمایش هستند. با یک مثال به طور دقیق با این هیترها آشنا خواهید شد. اگر به کافی شاپ های در محیط باز رفته باشید، نمونه سقفی این یونیت ها را مشاهده کرده اید. هیترها در سه بخش زمینی، سقفی و دیواری تولید شده اند.

سیستم تهویه مطبوع بدون کانال

سیستم تهویه مطبوع بدون کانال، درست مانند نوع تهویه مرکزی، دارای یک واحد هندلینگ داخلی و یک کمپرسور در فضای باز است.

این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع در خنک کردن اتاق‌های فردی مؤثر هستند؛ زیرا این سیستم می‌تواند تا چهار واحد داخلی داخلی را خنک کند. یونیت هندلینگ به یونیت خارجی متصل است. همچنین هر واحد هندلینگ ترموستات مخصوص به خود را دارد که به هر کدام از آن‌ها اجازه می‌دهد در دمای متفاوتی کار کنند.

چیلر

همانطور که می دانید چیلر چیست، چیلرها نقش مهمی در تهویه هوای محیط های مختلف مثل خانه دارند. همانطور که از اسم چیلر (Chiller) مشخص است، وسیله سرمایشی می باشد. چیلر ها به وسیله سیکل و مبدل حرارتی توانایی خنک کردن و سرد کردن هوا را دارند.

سیستم تهویه مطبوع پنجره ای

تهویه مطبوع پنجره‌ای یک سیستم جمع و جور است که برای خنک کردن یک اتاق خاص ایده‌آل است. این سیستم در پنجره یک اتاق نصب می‌شود. هنگام کار، هوای گرم از پشت سیستم تهویه هوا به بیرون فرستاده می‌شود و هوای خنک را از قسمت جلویی می‌دمد. این نوع تهویه برای فضا‌های کوچک عالی است و برای خانه‌های بزرگتر مناسب نخواهد بود؛ زیرا محیط بزرگ را به طور مؤثر خنک نمی‌کند.

تهویه مطبوع پرتابل (قابل حمل)

درست مانند واحد‌های تهویه مطبوع پنجره‌ای، این نوع سیستم‌ها نیز برای خنک کردن تنها یک اتاق طراحی شده‌اند. آن‌ها مقرون به صرفه، همه کاره، و همچنین نصب آسان هستند. قابل حمل بودن آن را حتی ایده‌آل‌تر می‌کند.

تهویه مطبوع هیبریدی

تهویه مطبوع هیبریدی

سیستم‌های تهویه مطبوع هیبریدی سیستم پمپ حرارتی هستند که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا برق کار می‌کنند. تولیدکنندگان به منظور صرفه‌جویی در هزینه و انرژی، منبع انرژی مناسب را هوشمندانه انتخاب می‌کنند.

این سیستم به طور معمول در تابستان کار می‌کند و گرما را از داخل بیرون می‌کشد و آن را در فضای باز توزیع می‌کند. در زمستان با کشیدن گرما از بیرون برای تخلیه آن به داخل خانه برعکس عمل می‌کند.

سیستم پمپ هیبریدی با قانون دوم ترمودینامیک کار می‌کند و گرما از جسم گرم به جسم سرد منتقل می‌شود. بنابراین، زمانی که مبرد به زیر دمای بیرون می‌رسد، گرمای محیط بیرون به کویل‌های پمپ حرارتی سیستم و به مبرد منتقل می‌شود. گرمای استخراج شده همان چیزی است که به هوای گرم و مطبوع اتاق تبدیل می‌شود.

سیستم تهویه HVAC

آیا می دانید سیستم HVAC چیست؟ این سیستم که به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع سیستم های تهویه مطبوع هوای خانه شناخته می شود، می تواند نقطه عطف پیشرفت گرمایش خانه ها دانست.

تاریخچه تهویه مطبوع

در حالی که مفهوم اصلی تهویه مطبوع از زمان مصر باستان وجود داشته است، اولین واحد تهویه مطبوع مدرن در سال 1902 توسط Willis Carrier در پاسخ به یک مشکل کیفیت هوا توسط یک شرکت انتشاراتی نیویورک اختراع شد.

این اختراع نه تنها دما، بلکه رطوبت یک فضا را نیز کنترل می‌کند، هوا را با جریان دادن آن روی کویل‌های سرد خنک می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد رطوبت موجود در هوا را کنترل کنند. مدت کوتاهی پس از آن، تهویه مطبوع به خودرو‌ها و همچنین برای بهبود‌آسایش خانه معرفی شد. با گذشت سال‌ها، فروش واحد‌های تهویه مطبوع در نتیجه نیاز مصرف‌کنندگان به طور چشمگیری افزایش یافت

قیمت سیستم تهویه مطبوع چقدر است؟

قیمت سیستم‌های تهویه مطبوع می‌تواند مانند هر وسیله دیگری که خریداری می‌کنید، متفاوت باشد. یک واحد تهویه مطبوع ارزان قیمت می‌تواند با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، متفاوت باشد، در حالی که مدل‌هایی با ویژگی‌های بهتر، قیمتی بالاتر خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت تهویه مطبوع با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرد.

انواع دیگر سیستم های AC

انواع دیگری از سیستم‌های تهویه مطبوع وجود دارند که نسبت به سایر مدل‌های دیگر چندان محبوب نیستند، اما بهتر است آن را بشناسید.

واحد تهویه مطبوع قابل حمل

این نوع تهویه مطبوع این یک واحد سیار است که نیازی به نصب دائمی ندارد. نصب و کارکرد آن‌ها با حذف گرمای هوای اتاق شما از یک اگزوز کوچک آسان است. این تهویه مطبوع را می‌توان از اتاقی به اتاق دیگر به هر جایی که بیشترین قابلیت استفاده را دارد، منتقل کرد.

تهویه مطبوع دستی

سیستم تهویه مطبوع دستی به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان که نیاز دارید دستگاه خود را روشن و خاموش کنید. در اصل، این نوع سیستم، منتظر ورود تهویه مطبوع نیست؛ زیرا توسط ترموستات کنترل نمی‌شود. اگر ترجیح می‌دهید سیستم تهویه مطبوع شما اتوماتیک باشد، به یک سیستم از این نوع نیاز دارید. شما به راحتی می‌توانید در هر زمانی آن را خاموش یا روشن کنید.

بررسی سیستم تهویه مطبوع براساس مکان

سیستم تهویه مطبوع کارخانه

سیستم تهویه مطبوع کارخانه یکی از مهم ترین کاربردهای این سیستم گرمایش و سرمایشی می باشد که همه روزه در کارخانه جات مورد استفاده قرار می گیرد. در این مکان ها از چیلرها، دستگاه زنت، اگزاست فن های قوی، پکیج یونیت و … استفاده می شود.

سیستم تهویه مطبوع نساجی

در سیستم تهویه مطبوع نساجی به شیوه ای باید از سیستم های مختلفی مثل ایرواشر، رطوبت ساز و … استفاده شود تا راندمان کاری افراد و دستگاه ها رو به بهبود باشد.

سیستم تهویه مطبوع مترو

مترو، یکی از محیط هایی که به شدت نیاز به طراحی یک سیستم تهویه مطبوع عالی را دارد. سیستم تهویه مطبوع مترو به 3 بخش تونل ها، سکوها و داخل کابین ها تقسیم می شود. همچنین از دستگاه هایی مثل چیلر، هواساز، کاهنده صدای فن ها، کانال های توزیع هوا و … استفاده می شود.

سیستم تهویه مطبوع انبار

همانطور که مطلع هستید انبار ها به شدت نیاز به سیستم تهویه مناسب و قدرتمند دارند. به طور معمول سردخانه های مواد مختلف از اگزاست فن و دستگاه های سرمایشی قدرتمند بهره می برند. اما همه چیز به دستگاه ها مختصر نمی شود و حتی نحوه چیدمان وسایل هم بر کنترل دمای محیط موثر می باشد. اطلاعات بیشتری در مورد سیستم تهویه مطبوع انبار در سایت آپادانا کالا در دسترس می باشد.

سخن پایانی

احتمالاً هنگام انتخاب واحد تهویه مطبوع مناسب برای خانه خود به کمک نیاز خواهید داشت؛ چرا که این دستگاه‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و هرکدام ویژگی‌های خاصی خواهند داشت. در این مقاله ما به شما کمک کردیم تا انواع سیستم تهویه مطبوع را بشناسید و با توجه به نیازتان، بتوانید بهترین نوع آن را خریداری کنید.

اگر به اطلاعات بیشتری در مورد سیستم تهویه مطبوع مناسب برای خود نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در سایت آپادانا کالا در تماس باشید. آپادانا کالا تولید کننده انواع درب بخاری، دریچه زنبوری، دریچه فن کویل، دریچه آلومینیوم اگر می‌خواهید در مورد خدمات نصب تهویه مطبوع سؤال کنید، با ما تماس بگیرید تا بتوانیم به شما کمک کنیم و راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان بگذاریم.


سوالات متداول

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع یک دستگاه الکتریکی است که برای حذف گرما و رطوبت از فضای داخلی در محیط نصب می‌شود.

قیمت سیستم تهویه مطبوع چقدر است؟

قیمت سیستم‌های تهویه مطبوع می‌تواند مانند هر وسیله دیگری که خریداری می‌کنید، متفاوت باشد. یک واحد تهویه مطبوع ارزان قیمت می‌تواند با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، متفاوت باشد.

5/5 - (5 امتیاز)

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *