مقالات

دریچه توزیع هوا چیست؟

دریچه توزیع هوا چیست؟

دریچه توزیع هوا جزء ضروری شبکه‌های آبرسانی هستند. چه خط توزیع آب باشد و چه فاضلاب، مطمئن باشید که در آنجا دریچه توزیع هوا را خواهید دید. اما دریچه توزیع هوا چه عملکردی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. اگر می‌خواهید در این باره چیزی بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کارکرد‌های دریچه توزیع هوا

کارکرد‌های دریچه توزیع هوا

یک دریچه توزیع هوا، معمولاً در طرح‌های آبیاری استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هر هوای حباب‌شده در سیستم آب به‌طور خودکار آزاد می‌شود تا عملکرد سیستم را به حداکثر برساند. حباب‌های هوا در لوله‌ها می‌توانند باعث کاهش جریان شوند.

دریچه توزیع هوا نیز در هنگام تخلیه لوله استفاده می‌شود تا جریان خروجی آب به حداکثر برسد و در عین حال اطمینان حاصل شود که لوله تحت شرایط خلاء قرار نمی‌گیرد.

بخوانید: سیستم تهویه مطبوع چیست؟

هوا و خلاء ایجاد شده در شبکه‌های آب ممکن است منجر به مشکلات جدی عملیاتی و حتی برخی عواقب چشمگیر شود. هوا می‌تواند به روش‌های مختلفی وارد سیستم‌های لوله کشی شود که برخی از این روش‌ها عبارتند از:

خطوط لوله خالی

خطوط لوله‌ای که در حال عملیات نیستند با هوا اشغال می‌شوند. بیشتر این هوا، در هنگام راه‌اندازی تخلیه می‌شود، اما برخی از حفره‌های هوا می‌توانند در سیستم باقی بمانند.

هوا در سیال

بسته به دما و فشار، مایعاتی مانند آب می‌توانند حاوی هوای به دام افتاده یا محلول باشند. در طول جریان سیال، از مایع جدا می‌شود و می‌تواند در نقاط مرتفع سیستم به دام بیفتد. همچنین، در خطوط لوله انتقال فاضلاب، زباله‌های مایع می‌توانند تحت واکنش‌های شیمیایی قرار گیرند و به گاز‌هایی تبدیل شوند که می‌توانند در سیستم فاضلاب به دام بیفتند.

تجهیزات مکانیکی

هوا همچنین می‌تواند از طریق سیستم‌های مکانیکی مانند پمپ‌ها، اتصالات لوله، شیر‌ها و غیره وارد خط لوله شود. نشتی یا آب‌بندی معیوب در این اجزا می‌تواند منجر به نفوذ هوا به سیستم لوله کشی شود.

اجزای اصلی دریچه توزیع هوا

اجزای اصلی دریچه توزیع هوا

از اجزای اصلی دریچه توزیع هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدنه سوپاپ

بدنه سوپاپ، یک بدنه شکل‌پذیر فشرده است و شناور‌های داخلی و مکانیزم بالایی را در خود جای داده است. بدنه به گونه‌ای طراحی شده است که ورودی کاملاً عاری از راهنما‌های شناور باشد، بنابراین شیر‌های پروانه‌ای را قادر می‌سازد تا مستقیم در زیر دریچه هوا بدون تأثیر بر عملکرد استفاده شوند.

هر بدنه سوپاپ دارای یک دریچه تخلیه با درجه 316SS است که امکان تخلیه و آزمایش سریع و ایمن شیر را فراهم می‌کند.

مجموعه‌های شناور داخلی

شناور‌های داخلی همگی از پلی پروپیلن استوک میله‌ای ساخته شده‌اند و هرگز نمی‌توانند جرم یا شکل خود را تغییر دهند. شناور‌ها همگی توسط چهار دنده راهنما روی بدنه سوپاپ هدایت می‌شوند و به صورت مربعی با بدنه نگه داشته می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها نمی‌توانند به طرفین دمیده شوند.

سه شناور به طور متداول برای دریچه توزیع هوا در نظر گرفته می‌‎شود:

شناور دهانه بزرگ

این شناور، امکان جریان و تخلیه هوا را در هنگام پر کردن و تخلیه فراهم می‌کند.

شناور دهانه کوچک

شناور سوراخ کوچک زیرمجموعه نازل را در خود جای می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که دریچه به طور خودکار هوای محبوس شده را هنگامی که لوله پر است آزاد می‌کند.

شناور فوقانی RFP

در طول پر کردن لوله، این شناور برای پر کردن لوله با سرعت کنترل شده باز می‌ماند. اگر سرعت جریان خروجی از نرخ کار ایمن بیشتر شود، بلافاصله بالا می‌رود و تخلیه هوا را به سرعت عملیاتی ایمن خفه می‌کند و از چکش آب جلوگیری می‌کند.

اهمیت استفاده دریچه توزیع هوا

 

دریچه‌های هوا تضمین می‌کنند که هوا می‌تواند بدون خروج آب از یک خط لوله آزاد یا وارد شود. مزایای استفاده از دریچه توزیع هوا عبارتند از:

  • کاهش خوردگی شتاب‌زده
  • مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.
  • دقت بالایی در اندازه‌گیری جریان دارند.
  • زمان تأخیر برای پر کردن شبکه را کاهش می‌دهد، بنابراین راندمان پمپ و خط لوله را افزایش می‌دهد.
  • حرکات ناگهانی حفره‌های هوا می‌‎تواند منجر به تغییر سریع در سرعت جریان شود که باعث می‌شود موج‌های فشار بالا با ماهیت مخرب می‌شود. بنابراین، با کاهش حباب هوا در خط لوله، احتمال موج کاهش می‌یابد.

دریچه توزیع هوا در کجا نصب می‌شود؟

انتخاب محل مناسب برای نصب دریچه هوا بسیار مهم است. برای به دست آوردن حداکثر کارایی، دریچه‌های هوا در مکان‌های استراتژیک در مسیر خط لوله قرار می‌گیرند. برای هوادهی و تهویه مناسب سیستم‌های آب و فاضلاب، دریچه‌های هوا در نقاط زیر مورد نیاز است:

دستگاه‌های پس از کاهش جریان / تقویت‌کننده جریان

پس از دستگاه‌های دریچه گاز مانند توربین‌ها یا شیر‌های کنترل، اختلاف فشار و سرعت می‌تواند منجر به تشکیل خلاء شود. دریچه‌های خلاء هوا در نزدیکی این دستگاه‌ها برای کشیدن هوا به داخل سیستم مورد نیاز است. دریچه‌های خروج هوا باید بعد از این دستگاه‌ها نصب شوند تا این حفره‌های هوا تخلیه شود.

در نهایت، همیشه دریچه‌های هوای خود را در مکان‌های قابل دسترس و دارای تهویه مناسب نصب کنید. این تضمین می‌کند که آن‌ها همیشه هوای کافی برای کشیدن به داخل سیستم‌ها دارند و هوای خارج شده دارای یک مسیر خروجی است. همچنین دسترسی به شیر‌ها برای تعمیر و نگهداری آسان‌تر می‌شود.

بخوانید: دریچه زنبوری چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای نصب آن‌ها، نصب در بالای خط لوله است. در چنین مواقعی بسیار مهم است که لوله‌های اتصال دارای اندازه مناسب برای شرایط جریان آب باشند. علاوه بر این، لوله کشی دریچه هوا می‌تواند اثرات متفاوتی بر سطوح افزایش آب داشته باشد، بنابراین تجزیه و تحلیل ممکن است برای اندازه‌گیری نیاز‌های لوله کشی نیاز داشته باشد. به طور کلی از دریچه توزیع هوا در مکان‌های زیر استفاده می‌شود.

  • در افزایش برق از پمپ‌ها برای رهاسازی و ورود هوا
  • در بخش‌های خط لوله با شیب ثابت طولانی
  • پس از کاهش فشار
  • با تغییر قطر لوله
  • در امتداد بخش‌های خط لوله از شیب‌های یکنواخت طولانی هر 500 متر
  • زیرگذر‌های خیابان
  • جلوی دبی سنج‌ها

خلاء چگونه در لوله ایجاد می‌شود؟

خلاء چگونه در لوله ایجاد می‌شود؟

خلاء در خطوط لوله زمانی رخ می‌دهد که فشار در خط لوله کمتر از فشار اتمسفر باشد. خلاء‌ها می‌توانند به دلیل تغییرات ناگهانی در سرعت سیال جاری ظاهر شوند. مثلاً:

  • وقتی پمپ‌ها خیلی سریع خاموش می‌شوند.
  • هنگامی که دریچه‌ها به طور ناگهانی بسته می‌شوند.

هوا و خلاء ایجاد شده در خط لوله می‌تواند اثرات جدی بر عملکرد خط لوله داشته باشد. برخی از این پیامد‌ها عبارتند از:

کاهش راندمان پمپاژ

هوا در خطوط لوله می‌تواند کارایی سیستم پمپاژ را کاهش دهد. هوای محبوس شده در نقاط مرتفع سیستم، جریان را مسدود می‌کند، فشار و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای جریان را افزایش می‌دهد.

خوردگی خط لوله

 بسته به دمای خط لوله، اکسیژن موجود در هوای محبوس شده می‌تواند یک عامل خورنده قوی باشد. اکسیژن فلز را به تدریج اکسید می‌کند که منجر به زنگ زدگی، انسداد و شکست ساختاری لوله می‌شود.

خرابی لوله

خرابی لوله می‌تواند باعث خرابی فاجعه بار در خطوط لوله شود. اگر خلاء قابل توجهی وجود داشته باشد، لوله می‌تواند به دلیل اختلاف فشار در دو طرف دیواره‌های لوله به سمت داخل فرو بریزد.

 انواع دریچه توزیع هوا

طیف گسترده‌ای از شیر‌ها در بازار موجود است. ما در مورد سه نوع از شیر‌های پرکاربرد، مزایا و محدودیت‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

شیر آزاد‌کننده هوا

پرمصرف‌ترین نوع دریچه توزیع هوا، شیر آزاد‌کننده هوا است. از حفره‌های کوچک، شناور‌های سنگین و یک دستگاه اهرمی تشکیل شده است. همه این ویژگی‌ها با هم کار می‌کنند و دریچه توزیع هوا را قادر می‌سازند تا هوای محبوس شده را با نیروی کامل خارج کند.

ضخامت حفره در شیر رهاسازی هوا می‌تواند بسیار متفاوت باشد. آن‌ها می‌توانند بین 1/15 اینچ تا 1 اینچ باشند. از آنجایی که حفره‌ها یا دریچه‌ها توانایی محدودی برای بیرون راندن حجم زیادی از هوای محبوس دارند، دریچه‌های رهاسازی هوا، حفره‌های کوچک هوای جمع‌آوری شده را از سیستم لوله کشی حذف می‌کنند.

دریچه هوا / خلاء

یک دریچه هوا / خلاء دارای یک دریچه در اندازه کامل است. اندازه ممکن است از ½ اینچ تا 25 اینچ متفاوت باشد. به دلیل اندازه بزرگ آن‌ها می‌توانند حجم زیادی از هوا را خارج کنند. به طور مشابه، این دریچه‌ها همچنین قادر به جذب حجم زیادی از هوا هستند. این بیشتر به جلوگیری از ایجاد خلاء در خط لوله کمک می‌کند.

دریچه‌های هوا یا خلاء معمولاً باز هستند و در دریچه شناور هستند و با سطح آب بالا ‌می‌روند تا پس از خروج هوا، حفره بزرگ را ببندند. از سوی دیگر، هنگامی که فشرده‌سازی سیستم به دلیل تخلیه کم است، شناور سقوط می‌کند واجازه می‌دهد هوا دوباره وارد خط لوله شود. شیر‌های هوا یا خلاء اتصال برق ندارند. علاوه بر این، به دلیل قطر زیاد حفره آن‌ها، در حالت تحت فشار باز نمی‌شوند. به همین دلیل برای تخلیه هوا و گاز در طول عملیات سیستم آبیاری یک شیر آزاد‌کننده هوا ضروری است.

دریچه‌های هوا/خلاء به طور گسترده برای رهاسازی هوا به ویژه هنگام کار با پمپ‌های توربین عمودی استفاده می‌شوند؛ به این دلیل که پس از بسته شدن شیر، خط لوله بین رانش و شیر برگشتی با هوا پر می‌شود.

بخوانید: درب بخاری چیست؟

یک توربین عمودی، هنگامی که به سرعت روشن می‌شود، مقدار زیادی آب را بالا می‌برد. بنابراین قبل از اینکه آب بتواند دریچه چک را باز کند، محفظه هوا باید تخلیه شود. بنابراین؛ یک شیر هوا/خلاء مناسب برای این استفاده است زیرا می‌تواند به سرعت حجم زیادی از هوای محبوس شده را خارج کند.

شیر هوا/خلاء را نباید در بالای ستون رانش نصب کرد؛ است زیرا هنگام روشن شدن پمپ، هوای انباشته شده تمایل دارد از دریچه خلاء هوا خارج شود. سوپاپ‌ها اغلب مجهز به یک دستگاه دریچه گاز هستند که قابل تنظیم است و برای تنظیم جریان خروج هوا در بالای شیر نصب می‌شود.

شیر ترکیبی هوا

شیر ترکیبی هوا سومین نوع رایج شیر است. این دریچه هوای ترکیبی شناخته می‌شود زیرا دارای ویژگی‌هایی از شیر آزاد‌کننده هوا و دریچه هوا / خلاء است. دریچه هوای ترکیبی معمولاً به یک بدنه تکی مجهز شده است که از اجزای هوا و خلاء تشکیل شده است.

عملکرد دریچه توزیع هوا

سه عملکرد عمده دریچه‌های هوا وجود دارد.

توقف و شروع جریان آب

اگر سیستم آب به جریان دریچه گاز نیاز نداشته باشد، می‌توان از دریچه‌هایی برای راه‌اندازی و توقف جریان آب استفاده کرد.

خنثی کردن جریان آب

کاهش جریان به معنای کاهش جریان آب در صورت لزوم است. کاربرد اصلی شیر کاهش فشار آب در سیستم است.

حفظ جریان آب در جهت صحیح

این یکی دیگر از عملکرد‌های بسیار مهم شیر‌ها است. حفظ جریان آب در جهت صحیح برای عملکرد صحیح سیستم بسیار مهم است. دریچه‌ها زمانی باز می‌شوند که جریان در جهت درست باشد و زمانی که جریان آب در جهت معکوس باشد، خاموش می‌شوند. بنابراین شیر‌ها بسیار مفید هستند؛ زیرا از برگشت آب جلوگیری می‌کنند.

مزایا و معایب دریچه توزیع هوا

مزایا و معایب دریچه توزیع هوا

همان‌طور که گفته شد، دریچه توزیع هوا از سیستم خط لوله محافظت می‌کند و کارایی آن را حفظ می‌کند. این شیر‌ها برای تخلیه سریع حجم زیاد هوا در هنگام پر کردن یا راه‌اندازی مناسب هستند. آن‌ها همچنین اجازه می‌دهند هوا در طول تخلیه به خط لوله بازگردد. این موضوع مهمی است؛ زیرا برخی از مواد لوله می‌توانند تحت فشار منفی فرو بریزند. هنگامی که یک دریچه توزیع هوا نصب می‌شود، دائماً به طور خودکار عمل می‌کند.

این در حالی است که اگر بخواهیم به معایب دریچه توزیع هوا اشاره کنیم، باید بگوییم که اگر یک خط لوله خیلی سریع پر یا تخلیه شود، یک دریچه توزیع هوا همیشه مطابق با نیاز‌های جریان هوا نیست. شما باید اندازه شیر را برای برنامه خود به درستی اندازه بگیرید. چرا که در غیر این صورت، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

سخن پایانی

دریچه‌های هوا دستگاه‌های هیدرومکانیکی هستند که برای آزادسازی خودکار هوا و گاز‌های فاضلاب یا ورود هوا در حین پر کردن، تخلیه یا عملیات سیستم‌های لوله‌کشی مایع طراحی شده‌اند. عملکرد ایمن و کارآمد یک سیستم لوله کشی مایع، به حذف مداوم هوا و گاز‌های فاضلاب از سیستم لوله کشی مایع بستگی دارد.

از این مقاله آپادانا کالا متوجه شدیم که هوا ممکن است در شبکه‌های آب انباشته شود و این موضوع می‌تواند تهدید قابل توجهی برای کل سیستم باشد. در مقاله زیر انواع دریچه‌های هوا را برای شما توضیح دادیم و با وجود این توضیحات شما می‌توانید انتخاب خوبی داشته باشید. همینطور که میدانید، آپادانا کالا تولید کننده انواع درب بخاری، دریچه زنبوری، دریچه فنکویل، دریچه آلومینیوم  نیز می باشد که میتوانید این محصولات را با قیمت مناسب تهیه نمایید.


کارکرد دریچه توزیع هوا چیست؟

یک دریچه توزیع هوا، معمولاً در طرح‌های آبیاری استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هر هوای حباب‌شده در سیستم آب به‌طور خودکار آزاد می‌شود تا عملکرد سیستم را به حداکثر برساند. حباب‌های هوا در لوله‌ها می‌توانند باعث کاهش جریان شوند.

مزیت دریچه توزیع هوا چیست؟

ریچه توزیع هوا از سیستم خط لوله محافظت می‌کند و کارایی آن را حفظ می‌کند. این شیر‌ها برای تخلیه سریع حجم زیاد هوا در هنگام پر کردن یا راه‌اندازی مناسب هستند. آن‌ها همچنین اجازه می‌دهند هوا در طول تخلیه به خط لوله بازگردد. این موضوع مهمی است؛

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *