مقالات

دریچه تهویه صنعتی چیست؟

دریچه تهویه صنعتی چیست؟

قبل از کسب اطلاعاتی در ارتباط با دریچه تهویه صنعتی، لازم است بدانید دریچه تهویه چیست و چه کاربردهایی دارد. هنگامی که صحبت از تهویه می‌ شود، ایده‌ آل ترین حالتی که به دنبال آن هستیم، تهویه مطبوع است! تهویه مطبوع در واقع همان تهویه‌ ای است که در آن شاخصه‌ های مختلفی مثل کیفیت هوا، دما، رطوبت و فشار هوای داخلی به ایده‌ آلی که می‌ خواهیم، نزدیک است.

اگر در محیط‌ های صنعتی، تولیدی و کارخانه‌ ها فعالیت می‌ کنیم و به دنبال تهویه مطبوع هستیم، اولین گامی که می‌ توانیم در این راستا برداریم، تهیه دریچه تهویه صنعتی و دستگاه‌ هایی است که در این حوزه وجود دارد.

در واقع یک مجموعه یا کارخانه که محیط تولیدی دارد که در آن کارگران زیادی مشغول به کارند، می‌ تواند با خرید یک دریچه تهویه صنعتی و کارگزاری دستگاه مربوطه باعث شود که امکان تماس کارگران و کارکنان خود با سموم یا بخارهای قابل اشتعال در هوا به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند، اما مزیت‌ های این نوع دستگاه‌ ها چیست؟
بهترین راهنمای خرید دریچه تهویه صنعتی که می‌ توانیم از آن قبل خرید استفاده کنیم، کدام است؟ در این مطلب سعی می‌ کنیم با بررسی این موضوعات به شما کمک کنیم که در این راستا اطلاعات ارزشمندی پیدا کنید.

چرا باید از تهویه صنعتی استفاده کنیم؟

چرا باید از تهویه صنعتی استفاده کنیم؟

اگر قصد خرید دریچه تهویه صنعتی داشته باشیم، بدون شک به دنبال این هستیم که یک دستگاه از این نوع و مدل را خریداری کنیم. بر اساس پژوهش‌ هایی که در این راستا انجام شده است، می‌ توانیم به سه دلیل عمده و اصلی اقدام به خرید این نوع دریچه تهویه کنیم. این دلایل عبارت‌ اند از:

  • دستگاه‌ های تهویه مطبوع می‌ توانند به تنهایی اثربخشی و بهره وری یک سیستم گرمایش یا سرمایش را در یک محیط بهبود ببخشند.
  • استفاده از دستگاه‌ های تهویه صنعتی نسبت به سایر دستگاه‌ های مشابه، مقرون‌ به‌ صرفه و ارزان است.
  • انرژی مصرفی این نوع محصولات نسبت به سایر محصولاتی که همین نوع فعالیت‌ ها (مانند کاهش آلودگی و کنترل هوای محیط) را انجام می‌ دهند، بسیار کم است.

البته باید به این موضوع توجه داشت که تمامی مزایای بالا هنگامی به حقیقت تبدیل می‌ شوند که ما یک دریچه تهویه صنعتی مناسب را انتخاب کرده باشیم و دستگاهمان متناسب با محیطی که از آن استفاده می‌ شود، خریداری شده باشد.

تهویه صنعتی چگونه کار می‌ کند؟

اگر قصد خرید این دستگاه را داشته باشیم، احتمالاً برایمان جذابیت دارد که بدانیم این دستگاه به چه صورت عمل می‌ کند! تهویه صنعتی در واقع یک نوع سیستم طراحی شده است که می‌ تواند هوای تازه را از بیرون مجموعه، کارگاه یا خط تولیدی که در آن بکار می‌ رود را به ساختمان وارد کرده و هوای داخل را به بیرون منتقل کند.

در حقیقت این دستگاه در دریچه‌ ای تحت عنوان دریچه تهویه صنعتی قرار می‌ گیرد و هدف اصلی اکثر مجموعه‌ ها و کسانی که این دستگاه را خرید می‌ کنند، کنترل آلاینده‌ های هوا است. هر سازمان یا کارخانه‌ ای می‌ تواند با کمک این دستگاه آلاینده‌ های موجود در محیط خود را حذف کند. (منظور ما از آلاینده‌ ها گرد و غبار، بخار و … است که می‌ تواند به افراد موجود در محیط آسیب وارد کند.)

هنگامی که برای خرید این نوع دستگاه‌ ها به بازار مراجعه می‌ کنید، احتمالاً متوجه می‌ شوید که این نوع دستگاه‌ ها می‌ توانند با یک سرعت مشخص و معین، میزان خاصی از هوا را منتقل و آلاینده‌ های آن را حذف کنند. لازم به ذکر است که یکی از انواع دریچه تهویه درب بخاری می باشد که می توانید برای خرید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

چرا یک سازمان یا مجموعه برای خرید تهویه صنعتی اقدام می‌ کند؟

افرادی که در یک سازمان یا مجموعه تولیدی تصمیم‌ گیرنده هستند معمولاً به خاطر یک یا چند عدد از 4 هدف زیر تصمیم به خرید این دستگاه صنعتی می‌ گیرند:

  • وارد کردن هوای تازه به محیط و خروج هوای فعلی به محیط سرباز
  • نگهداری میزان دما و رطوبت در یک اندازه مناسب و ایده آل در محیط
  • کاهش احتمال خطرات مختلف از جمله آتش سوزی نهان و انفجار
  • کاهش آلاینده‌ های موجود در محیط همچون گرد و غبار، بخارهای اشتغال زا و …

برای تحقق اهداف بالا بعد از خرید یک دستگاه تهویه صنعتی باید به یک مسئله بسیار مهم و حیاتی توجه کرد که آن چیزی نیست جز دریچه تهویه صنعتی! اگر به دنبال این هستیم که فرایند دستگاه به صورت اثربخش و ایده آل باشد، باید حتماً به این موضوع توجه کرد که به چه صورت دریچه را در دستگاه به کار می‌ گیریم. معمولاً با توجه صنعتی بودن کارخانجات و کارگاه های تولیدی، می توان در زمان سوله سازی محل اقدام به نصب دریچه تهویه صنعتی کرد.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریچه تهویه صنعتی

کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریچه تهویه صنعتی

دریچه تهویه صنعتی در واقع تنظیم‌ کننده میزان هوایی است که از هواساز خارج می‌ شود. دریچه‌ های تهویه هوا به صورت کلی می‌ توانند برای دستگاه‌ های مختلفی همچون کولرهای آبی، گازی یا فن‌ کوئل‌ ها به کار بروند.

ما می‌ توانیم با تنظیم دریچه‌ های هوا که در محیط نصب می‌ شوند، سرعت فرایند دستگاه‌ های تهویه مطبوع صنعتی یا خانگی را کنترل کنیم و یا فشار هوا را کاهش یا افزایش دهیم. این دریچه‌ ها در نوع به کارگیری دستگاه‌ های ما به شدت کاربرد دارند و می‌ توانند عملکرد آن‌ ها را تحت تأثیر قرار دهند، به همین علت بررسی یک راهنمای خرید دریچه تهویه صنعتی قبل از رفتن به بازار می‌ تواند به ما کمک کند که تصمیمات بهتری بگیریم.

دستگاه تهویه هوا عالی، دریچه تهویه ضعیف!

هرچقدر که برای خرید یک دستگاه تهویه هوا صنعتی یا خانگی هزینه کرده باشید و تصورتان این باشد که بهترین محصول موجود در بازار را خریده‌ اید، باید به این موضوع هم توجه کنید که خرید دریچه تهویه صنعتی یا خانگی هم باید همین‌ قدر مورد توجهتان باشد.

اگر دریچه هوایی که انتخاب می‌ کنید، متناسب با دستگاه انتخابی شما نباشد، می‌ تواند کارایی و اثربخشی آن را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد که نتیجه آن بروز مشکلات فراوان و ضررهای مالی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سیستم تهویه مطبوع چیست؟

راهنمای خرید دریچه تهویه صنعتی به زبان ساده

اگر قصد خرید دریچه تهویه صنعتی دارید، اما نمی‌ دانید که چه فاکتورهایی در این راستا مهم و حیاتی است، نگران نباشید. در ادامه با بررسی یکسری از شاخصه‌ ها که در این راستا می‌ تواند برای شما کمک‌ کننده باشد در خرید یک دریچه تهویه صنعتی کمکتان کنیم:

نوع رنگ دریچه تهویه صنعتی چقدر است و چه میزان مقاومت در برابر حرارت دارد؟

برای خرید دریچه‌ های تهویه هوایی که می‌ خواهند در محیط‌ های صنعتی به کار بروند، بررسی این موضوع بسیار حیاتی و مهم است که رنگ بندی آن‌ ها به چه صورت است، چگونه رنگ شده‌ اند و در مقابل حرارت و رطوبت چه واکنشی از خود نشان می‌ دهند.

اکثر دریچه‌ های تهویه هوایی که در بازار موجود هستند، یک مقاومت نسبی با آب‌ و هوا دارند، اما بازهم بررسی این موضوع با توجه به محیطی که قصد داریم این دریچه را برای آن تهیه کنیم، ضروری است چرا که می‌ تواند در زمان و هزینه ما صرفه‌ جویی کند.

بر اساس تجربه بیان می‌ کنیم که انتخاب دریچه‌ های تهویه هوایی که از رنگ‌ های کوره‌ ای در آن‌ ها استفاده می‌ شود، می‌توانند مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب‌ و هوا داشته باشند.

توجه به امکانات جانبی دریچه تهویه هوا و بررسی آن‌ ها

اگر در محیط‌ های صنعتی فعالیت می‌ کنید، احتمالاً قصد دارید که دریچه‌ های تهویه هوا را در مکان‌ هایی که به سقف نزدیک‌ تر است، نصب کنید، اما صبر کنید! چگونه می‌ خواهید دریچه تهویه هوا را تنظیم کنید؟ چگونه می‌ خواهید میزان ورود هوا را کاهش یا افزایش دهید؟

برخی از دریچه‌ های تهویه هوا دارای امکان جذابی همچون ریموت کنترل هستند! این ویژگی می‌ تواند به شما کمک کند که از راه دور دستگاه تهویه هوای خود را شخصی سازی کنید، اما در اینجا مسئله‌ ای بوجود می‌ آید و آن هم نصب اینگونه دریچه‌ های تهویه با توجه به میزان برقی است که می‌ خواهند مصرف کنند. شما باید با بررسی میزان برق درخواستی این دریچه‌ ها و محلی که باید نصب شوند از این بابت اطمینان حاصل کنید که وجود این ویژگی و امکان مثبت برای شما دست و پا گیر نخواهد بود.

قابل تنظیم بودن یا نبودن پره‌ ها

شما نمی‌ توانید هیچ نوع دریچه تهویه هوایی را پیدا کنید که پره نداشته باشد! در واقع تمامی دستگاه‌ های تهویه هوا دارای پره هستند، اما همه آن‌ ها قابل تنظیم نیستند. شما می‌ توانید با توجه به نیاز خود از تهویه‌ هایی استفاده کنید که این قابلیت را داشته یا نداشته باشند!

این موضوع را مدنظر قرار دهید دریچه‌ های تهویه هوا به صورت افقی و عمودی قابل تنظیم خواهند بود.

بررسی میزان ابعاد و ظرفیت دریچه هوا

هنگامی که یک دریچه تهویه هوا را انتخاب می‌ کنیم باید حتماً و قطعاً به نوع ابعاد دریچه دقت ویژه‌ ای داشته باشیم چرا که در کارایی دستگاه تهویه هوایی که انتخاب کرده‌ ایم، تأثیر مستقیم می‌ گذارد. به عنوان مثال فرض کنید که یک دستگاه تهویه هوا پرقدرت خریداری کرده‌ اید، اگر دریچه تهویه هوا انتخابی شما کوچک باشد، میزان کارایی دستگاه تهویه هوا کاهش پیدا می‌ کند و به آن فشار مضاعف وارد می‌ شود.

البته بررسی کانال ورودی و میزان فاصله میان دستگاه تهویه هوا و دریچه هم مسئله دیگری است که باید بررسی گردد تا یک ابعاد ایده آل برای این موضوع مشخص شود.

نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

آپادانا کالا به عنوان یک مجموعه قدیمی که همیشه رضایت کاربران خود را در اولویت قرار داده در خدمت شماست تا به شما کمک کند که در این راستا و حوزه از بهترین خدمات و محصولات بهره‌ مند شوید. شما می‌ توانید انواع محصولات موجود در حوزه دریچه هوا را از طریق سایت ما تهیه کرده و از خدماتی که در این زمینه ارائه می‌ کنیم، بهره‌مند شوید. همواره سعی داشته‌ ایم با پایین‌ ترین قیمت، محصولات را با بالاترین کیفیت به شما عرضه کنیم.

[faq-schema id=”3022″]

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *