مقالات

مهم ترین اهمیت سیستم تهویه

مهم ترین اهمیت سیستم تهویه

درباره اهمیت سیستم تهویه چه می دانید؟ اگر شما هم اهمیت این سیستم ها را به خوبی درک نکرده اید، این مطلب برای شماست. احتمالاً می دانید که در صنعت و همچنین علوم مکانیک، یکی از مهم ترین مباحثی که بسیار پرکاربرد نیز هستند، سیستم های گرمایش، سیستم تهویه و همچنین تهویه مطبوع است. این سیستم ها را امروزه به طور کلی با نام اختصار HAVAC می شناسند.

نکته جالب اینجاست که تهویه مطبوع و دریچه تهویه، تنها قسمتی از این علم محسوب می شود، اما در بسیاری از موارد این سه واژه را به اشتباه با یکدیگر مشابه و یکسان تلقی می کنند! در این مقاله سعی داریم تا شما را بیشتر با سیستم های تهویه آشنا کنیم و از اهمیت سیستم تهویه برای شما بگوییم، به خواندن ادامه دهید و با آپادانا کالا همراه باشید:

اهمیت سیستم تهویه

اهمیت سیستم تهویه

امروزه صحبت های زیادی در مورد اهمیت سیستم تهویه مناسب در ارتباط با خطر ابتلا به عفونت های کرونا وجود دارد. به گفته محققان، خطر آلودگی ویروس کرونا در هوا در مناطقی که تهویه مناسبی ندارند وجود دارد. بنابراین تبادل مداوم هوای داخل خانه و تهویه مناسب مهم است.

در میان سایر موارد، توصیه می شود تعدادی از اقدامات را در مورد تهویه در نظر بگیرید (بر اساس دستورالعمل های فدراسیون اتحادیه های گرمایش، تهویه و تهویه هوای اروپا، REHVA). به عنوان مثال مطمئن شوید که هوای تازه کافی وجود دارد، به خصوص در مناطقی که میانگین تراکم تا حدودی بیشتر است. در عین حال، از سیستم های تهویه مکانیکی و تهویه منظم موجود با پنجره استفاده کنید.

وقتی به ساحل و یا جنگل های تمیز می رویم، نفس عمیق و طولانی می کشیم و در حالی که هوا را آزاد می کنیم، اکثر ما می گوییم: «بهههه، هوای تازه»!

ما به عنوان انسان، نه تنها از هوای تازه لذت می بریم، بلکه برای بقا به آن نیاز داریم و به همان اندازه که همه ما دوست داریم تمام روز را در هوای تمیز و تهویه شده بگذرانیم، شغل، خانواده و خانه ای داریم که باید به آن ها رسیدگی کنیم. واقعیت این است که ما در خانه هایمان به هوای پاک نیاز داریم. حال در این میان وسایلی مثل هواساز (اگر نمی دانید هواساز چیست به مقاله مربوطه مراجعه کنید.) به افزایش کیفیت هوای خانه شما کمک می کنند.

چه بخواهید باور کنید یا نه، هوای داخل خانه ممکن است آلوده شود. کیفیت هوا به شدت وابسته به تهویه است و اگر خانه شما تهویه ناکافی داشته باشد، با مشکلات بهداشتی بی شماری برای خود، خانواده و خانه خود دست وپنجه نرم خواهید کرد. ناگفته نماند که آب وهوای داخل خانه شما کنترل نشده و غیرقابل اعتماد خواهد بود. در ادامه مزیت های بیشتری از آن به شما گفته ایم. مزیت هایی که بیش از هر زمانی، اهمیت سیستم تهویه را به خوبی برایتان روشن می کند.

سیستم های تهویه اهمیت های زیادی دارند که می توان مهم ترین اهمیت سیستم تهویه را در موارد زیر خلاصه کرد. در ابتدا از این اهمیت صحبت خواهیم کرد و در انتها به معرفی انواع سیستم های تهویه خواهیم پرداخت.

توقف تراکم

هنگامی که دوش آب گرم می گیرید، حمام شما پر از بخار می شود. همچنین وقتی روی اجاق گاز یا در فر آشپزی می کنید، تمام آشپزخانه شما گرم می شود و پس از این دو فعالیت، رطوبت بیشتری به خانه شما اضافه می شود. اگر هواکش های حمام و تهویه های آشپزخانه رطوبت اضافی را نکشد، احتمالاً کپک رشد می کند. این امر منجر به کاهش کیفیت هوای داخل خانه می شود و می تواند باعث افزایش علائم آلرژی، مشکلات تنفسی دائمی و در موارد شدید سبب اختلالات سیستم عصبی شود.

در کل از اهمیت سیستم تهویه می توان به این موضوع اشاره کرد که تهویه مناسب می تواند رطوبت هوا را از بین ببرد و از رشد کپک در محیط جلوگیری کند. سیستم تهویه می تواند نوید بخش یک محیط پاک برای زندگی باشد. حال در این میان استفاده از دریچه آلمینیوم هم می تواند همین کار را به طور غیر مستقیم در ساختمان شما انجام دهد.

مقررات هوا

مقررات هوا

شما توانایی کنترل جریان هوای خود را می خواهید داشته باشید و باید بدانید که بدون تهویه، خانه شما می تواند به طور قابل توجهی خفه یا به شدت سرد و خشک شود که هر دو این حالت ها ناخوشایند هستند. با نصب سیستم تهویه مناسب در محیط مورد نظر، شما قادر خواهید بود هوای خانه خود را کنترل کنید و آن را در جا و زمانی و به هر شکلی که می خواهید قرار دهید.

کاهش آلودگی هوا

آلودگی هوای داخل خانه می تواند پیامدهای سلامتی زیادی را به دنبال داشته باشد. سردرد، آلرژی، بثورات پوستی، آسم و عفونت های سینوسی از نتایج معمول کیفیت پایین هوای داخل خانه هستند. شما می توانید با نصب یک سیستم تهویه خانه خوب از تمام این خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

کنترل ناخالصی ها

ممکن است فکر کنید که کیفیت هوای محل زندگی شما عالی نیست، به خصوص اگر در مرکز شهر شلوغ زندگی می کنید، اما در بسیاری از موارد، هوای داخل ممکن است بیشتر از هوای بیرون آلوده باشد. یک سیستم تهویه خوب به دفع آلودگی ها، باکتری ها، رطوبت و بوهای نامطبوع مانند بوی بدن کمک می کند.

انواع سیستم های تهویه

انواع سیستم های تهویه

تهویه، مخصوصاً برای فضاهای تجاری و صنعتی برای کنترل کیفیت هوای داخل ساختمان از طریق رقیق کردن و جابه جایی آلاینده های داخل ساختمان مورد نیاز است. همچنین می تواند برای کنترل دما، رطوبت و حرکت هوا مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در مطالب بالا خواندید، سیستم های تهویه در بخش های کوچک تر مثل دریچه بلندگویی هم می توانند تاثیر غیر مستقیمی در سیستم تهویه خانه بگذارند. حال در ادامه به معرفی کوتاهی از انواع سیستم های تهویه خواهیم پرداخت.

به طور کلی سیستم های تهویه هوا دارای انواع مختلفی است که از انواع این سیستم می توان به سیستم های انبساط مستقیم، سیستم های تمام آب، سیستم های تمام هوا، سیستم های هوا – آب و سیستم های پمپ حرارتی اشاره کرد. در ادامه هر کدام را بیشتر معرفی می کنیم.

سیستم های تهویه انبساط مستقیم

سیستم های انبساط مستقیم دارای واحدی است که خودش به عنوان یک تهویه کننده ی مستقل عمل می کند و محل نصبش در مجاورت محل تهویه و یا خود فضای مورد نظر است. طرز عمل این سیستم تهویه بدین گونه است که مایع مبرد به طور مستقیم درون کویل های این واحد تبخیر شده تا هوا روی آنها عبور کند و همین سبب می شود هوای داخل فضای اتاق خنک تر شود و به قول معروف تهویه ی بهتری داشته باشد.

سیستم تهویه تمام آب

خوب است به این نکته توجه شود که در این نوع از سیستم تهویه، سیال ناقل حرارت که می تواند آب سرد و یا آب گرم باشد، در محل کاملاً مستقل و جداگانه ای تعبیه می شود. این سیال ناقل حرارت به درون کویل های مبدل حرارتی اتاق مثل فن کویل ها فرستاده می شود و در آن قسمت، هوایی که از روی آنها به سرعت به وسیله ی بادزن ها عبور می کند، سرد و یا گرم می کند.

سیستم تهویه تمام هوا

این سیستم از تهویه در محلی به دور از فضای اصلی که قرار است تهویه شود قرار می گیرد. همانند سیستم تهویه آب، این سیستم نیز به کمک سیال ناقل حرکت که همان آب گرم  یا سرد است به داخل کویل های تهویه مطبوع یا همان هواساز فرستاده می شود. در ادامه به سرعت هوایی که از روی این کویل ها عبور می کند توسط بادزن ها خنک و یا گرم تر می شوند؛ پس از این مراحل گفته شده این هوا توسط سیستم کانال به فضایی که قرار است تهویه شده باشد، ارسال می شود.

بیشتر بخوانید: سیستم تهویه مطبوع چیست و چه نقشی در تهویه ساختمان ها و شرکت ها دارد؟

سیستم تهویه هوا – آب

در این نوع از سیستم تهویه آب سرد  یا گرم تهیه شده در دستگاه هایی که دور از فضای مورد تهویه قرار گرفته اند به داخل مبدل حرارتی اتاق فرستاده می شوند و بخش خیلی زیادی از بار حرارتی فضا را جبران می کند. از یک طرف دیگر بخشی از هوای گرم  یا سرد که در دستگاه هواساز مرکزی تهیه شده است، به اتاق فرستاده می شود که تنها وظیفه تأمین بخش کوچکی از بار حرارتی اتاق را بر دوش دارد، اما در عوض نیاز اتاق را به هوای تازه برآورده می کند. همچنین خوب است به این نکته نیز اشاره شود که مبدل حرارتی اتاق می تواند واحدی القایی یا یک پانل تشعشعی باشد.

سیستم تهویه پمپ حرارتی

پمپ حرارتی، سیستمی است که دارای قابلیت ایجاد سرمایش و گرمایش یک ساختمان با توجه به شرایط فصلی و آب و هوایی مختلف است. این سیستم در اصل یک واحد تبرید است که می توان از طریق شیر مخصوصی که دارد، مسیر سیال مبرد را که تغییر داده، اوپراتور آن را به کندانسور یا بالعکس تبدیل کرد. به همین ترتیب هوا در عبور از روی کویلی که در تابستان می تواند نقش یک اوپراتور را داشته باشد، خنک شده و در مقابل، در فصل زمستان این هوا با عبور کردن از روی همین کویل که به وسیله ی شیر مخصوص گفته شده تبدیل به یک کندانسور شده است، گرم می شود.

جمع بندی

هر فرد به طور متوسط 70 درصد از وقت خود را در داخل خانه خود می گذراند. تهویه خوب در خانه، به شما کمک می کند تا از مسائل مربوط به کیفیت پایین هوا جلوگیری کنید. در این مقاله سعی کردیم تا به شما اهمیت سیستم تهویه را معرفی کنیم و در ادامه به انواع سیستم های تهویه پرداختیم. سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب در سایت آپادانا کالا صرف کردید.

[faq-schema id=”3092″]

من محمد حسین حسینی با مدرک هنرستانی در رشته ماشین ابزار موسس شرکت آپادانا کالا از سال 1399 در عرصه‌ی تولید دریچه‌های تهویه و تنظیم هوا  فعالیت می‌ کنم. سعی می کنم تجربیات و مطالعات خودم رو در حیطه تهویه هوا با شما به اشتراک بگذارم تا هوای خوب رو با هم تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *